Gå till innehåll

Vad gör egentligen exponering + - och gain db med slutaren och bländaren?


marcuspresident

Recommended Posts

Jag har en Canon xa10 och lite tekniska funderingar. Jag kan ju ställa slutare och bländare manuellt och sen finns ju funktionen db gain och även exponering + -. Men vad gör egentligen dessa med förhållandet emellan slutaren och bländaren? När jag väljer exponering + - är det samma som ISO filmens känslighet eller? Och vad gör Gain db kontrollen för något. Eller korrelerar dessa inte alls med bländare/slutare?

 

Tackar på förhand

marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Canon xa10 och lite tekniska funderingar. Jag kan ju ställa slutare och bländare manuellt och sen finns ju funktionen db gain och även exponering + -. Men vad gör egentligen dessa med förhållandet emellan slutaren och bländaren? När jag väljer exponering + - är det samma som ISO filmens känslighet eller? Och vad gör Gain db kontrollen för något. Eller korrelerar dessa inte alls med bländare/slutare?

 

Tackar på förhand

marcus

Nu har inte jag jobbat med just den kameran, men generellt så är "gain" videokamerornas motsvarighet till ISO, vilket inte ändrar slutare eller bländare. Däremot så behöver man ju kompensera om man "gainar upp" med att minska bländarstorleken, eller öka hastigheten på slutaren. Dock så är det ju så att gain är oftast ganska dåligt på videokameror om man vill öka ljuskänsligheten, och de visar ofta inte heller som med ISO hur mycket +3 dB eller +12dB motsvarar. Med ISO så vet man ju att 200 istället för 100 är dubbelt så ljuskänsligt, vilket inte är fallet med gain...

 

Sen kan just exponering + - innebära att man säger till kameran att den ska överexponera ett steg (eller flera), eller underexponera ett steg jämfört med vad den tycker är rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se det som så att (+) på exponeringsjusteringen gör att kameran tror att det är mörkare än vad det faktiskt är och (-) att den tror att det är ljusare än vad det är. Den kommer då att - om den är fri att ändra en eller flera variabler (bländare, slutare, ISO) - överexponera respektive underexponera bilden därefter, eftersom den arbetar med "fel" ljusvärde.

 

Nu har jag ingen koll på den modellen, men generellt sett så har det ingen påverkan om allting är i manuellt läge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som Fürni säger så beror det på modell och hur mycket man kan ställa manuellt. Men ofta är det så att man kan ställa in att kameran t.ex. får styra ISO och bländare fritt, men inte röra slutaren, iaf. i bättre video-kameror (då slutaren påverkar "stilen" mest), eller att kameran bara får styra slutare, etc... Sen brukar man på vissa kameror, typ DSLRs kunna ställa in vilka nivåer ISO-får ändras, så den t.ex. bara går mellan 100 - 1000 ISO och inte 100 - 25000.

 

Desta med att t.ex. sätta irisen manuellt, och ha den låst, för att sen se om den ändrar slutare och ISO eller om den ändrar irisen/bländaren också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som sker elektriskt vid omvandlingen från belysning på varje pixel till signalspänning för den typen av sensor är följande:

 

Sensortypen är en CCD (charged coupled device). När ljuset faller in på de celler som finns på sensorytan uppradade i rader och kolumner så en ström upp en kondensator i varje cell. Spänningen över kondensatorn i cellen är proportionell mot strömmen och hur länge strömmen håller på. Genom att öppna och stänga strömtillförseln kan man bestämma hur mycket spänning varje cell - pixel - får. Eftersom laddningen beror på belysningen i varje punkt så kan den resulterande spänningen i varje pixel bygga en bild av pixlar med ljus som är proportionellt mot belysningen. När spänningen i varje cell har lagrats som ett digitalt värde i ett register (minne) laddas varje cell ur och en ny laddnings cykel börjar.

Genom att dels styra strömstyrkan och dels den tid som laddningen sker kan man styra det som motsvarar bländare och tid i en vanlig kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...