Gå till innehåll

Skicka film till utlandet.


theParanoidDJ

Recommended Posts

Tjena,

 

Jag har köpt mig film till en släktings gamla dubbel 8 kamera.

Jag har nyss filmat färdigt och jag tänkte skicka den till Nederländerna, Super 8 Reversal Lab, - s8 reversal lab -

 

och det slog mig nyss att om tullen/posten/någon öppnar brevet för att det ser misstänkt ut, (filmburken är inlindad i aluminiumfolie )

så förstörs ju filmen!

 

Har någon något förslag på hur detta ska lösas eller har någon erfarenhet av detta som kan svara?

 

/ theParanoidDJ, Oskar Nyman

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu var det evigheter sedan jag filmade med 8 mm film, men när jag köpte filmen följde det med en färdigaddresserad framkallningspåse och jag har svårt att tro att tullen skulle riva upp en försändelse som mycket sannolikt innehåller oframkallad film.

 

Sedan är det ju dessutom så att om tullen eller posten eller någon annan säkerhetskontroll skulle förstöra saker så är de skyldiga att ersätta dig. Inte så att du blir så glad över att få ekonomisk ersättning för ett förstörd film, som att det är värt att betänka att de måste ha skäl att ge sig på en kassett med oframkallad film, eftersom det blir problem om det visar sig att misstankarna var ogrundade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret!

Jag har skickat filmen nu, och jag skrev på en tulldeklaration (konstigt då Nederländerna tillhör EU) med rekommenderat brev till Nederländerna.

Kalaset gick på 113kr. Jag får nu hoppas att allt går bra och att jag får tillbaka en bra rulle som faktiskt hade manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...