Gå till innehåll

Mörk och humoristisk kortfilm utan riktig handling


Fotojägaren

Recommended Posts

Är personligen lite trött på alla klassiska standardberättelser som egentligen ser lika dana ut (enligt mig oftast). Så jag försöker utforska filmens alla möjligheter att skapa. Jag har för tillfället tillgång till massa bra utrustning och jag vill gärna göra nått unikt som inte är gjort tidigare. Känner dock att det måste finnas ett värde det man tittar på. Så! Värdelöst flum eller finns det någonting intressant i det? I så fall vad? (Jag har ingenting emot hård kritik om det är det som vill uttryckas) :)

brevet2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Formatmässigt skriver du väldigt kompakt. Förutom att bli svårläst, så får man dessutom intryck av ett annat tempo än vad jag tror du har tänkt dig. Som det är nu virvlar bilderna förbi i ett rasande tempo. Tyvärr är också texten ganska stolpigt skriven. Personligen skulle jag ha valt ett annat sätt att beskriva det hela och med färre detaljer.

 

Det finns en del slarviga stavfel i texten.

 

Dialogen känns inte naturlig. Gubben och gubbans dialog känns teatralisk som en svartvit stumfilm med överdrivna gester - knasig beskrivning kanske, men jag ser framför mig gubben som lägger handryggen mot pannan och dramatiskt utbrister "mitt liv är slut". Sen undrar jag om det första jag skulle skrika om det landade en kropp framför fötterna på mig är "ring polisen"; Jag tror att jag - när jag hämtat mig från chocken - skulle ringt efter ambulans.

 

"Inre dialog" är "V.O." för voice over.

 

Personligen är jag inte mycket för filmer som inte leder någonstans. Jag gillar idén med ett flöde där historien förflyttas från person till person, men jag vill att det ska finnas en tanke bakom, något som uppenbarar sig innan filmen är slut. Något sådant kunde jag inte finna här. Det verkar å andra sidan vara din avsikt om man får tro texten i ditt inlägg.

 

Bildmässigt skulle du kunna göra en hel del kul här, men jag får ingen känsla av vilken stämning du vill ha. Om det ska vara dråpligt orealistiskt eller ett svart drama. Jobba vidare på vad du vill uttrycka så att det framgår i manus, även om det inte innebär att historien får ett traditionellt slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar! Tar till mig mycket av det. En del av det är dock avsiktligt. T.ex. Det teatriska i den scenen. Om du fått känslan av dropligt orealistiskt och ett svart drama så är det ju inte helt fel :P Det kan ju vara båda vilket det nog är + lite humor. Ska som du säger försöka få fram det mer. Det kanske är rätt att försöka knyta ihop det mer. Filmen har råd att bli mycket mer sammanhängande utan att bli en klysche om man säger så. Angående tempot så har du helt rätt. Tack för alla tips

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt med! Tanken är ett mycket lugnt och stilla tempo. Det är alltså inte meningen att det ska gå fort så det är absolut något som jag får jobba på. Kul att du kunde få en känsla för filmen. Berätta gärna vad som var mer positivt och vad för del av filmen som var bättre än en annan. Bra tankar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag tycker att detta var riktigt intressant. Jag gillar konceptet med att ständigt presentera nya karaktärer utan någon direkt koppling men jag känner att man kan jobba mer med dialoger här. Ta t.ex. kattmannen som i baren basunerar ut att han vill prata med någon. Låt då kvinnan prata med honom, låt henna vinna honom över. Kanske kan hon vara lika märklig som honom men också lika rak på sak. Tycker du får fram fina karaktärer som förtjänar mer utforskning för att detta ska bli riktigt bra!

Men mycket bra jobb och jag ser fram emot vart detta leder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...