Gå till innehåll

Att få rökmaskinen att ge mer effekt än bara grådaskig dimma?


TheManWithTheHat

Recommended Posts

Hej!

 

Vi är i planerings-stadiet av ett filmjobb där vi skulle behöva rök. Vi har en rökmaskin till hands men problemet är ju att rök inte brukar ge vidare mycket effekt på film. Vi funderade på att bygga en så kallad "fog chiller" där röken alltså blåses igenom en islåda och på så vis stannar som en dimma längs golvet, men jag är osäker hur väl det kommer funka. Vad har ni för tips på att få rökmaskinen att verkligen ge effekt på film?

 

Vi är inte specifikt endast ute efter "golv-rök" utan bara att ge en lite surrealistisk, magisk atmosfär.

Länk till kommentar
Share on other sites

"problemet är ju att rök inte brukar ge vidare mycket effekt på film."

Det kan jag verkligen inte hålla med om rent generellt, alltså erfarenhetsmässigt är det lätt att det blir för mycket rök.

 

Vad är det för lokal/er ni skall jobba i?

En cracker kanske är det ni söker?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Rök kräver bra ljussättning för att komma till sin rätt.

 

Och hur vill du att den skall se ut?

Vill ni ha rullande brandrök.

Rök som på konserter?

Eller rök som är mer som en slags effekt-dimma som lyfter ljuset och skapar ljus-pelare m.m?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi vill skapa en surrealistisk, rökig känsla. Så vi är öppna för förslag. Vi tänker ha lite stumfilmskänsla på produktionen. rök som skapar ljus-pelare vore fantastiskt. Jag spånar bara lite här efter kundens och våra egna tankar. Är inte väldigt insatt i rök-effekter. Därför frågar jag runt i forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ljuspelare handlar mer om lamptypen än röken som används. PAR- eller starkare fresnel-lampor med fokuserad ljusstråle.

Genom att placera lampan så långt bort som möjligt från röken hjälper du till att skapa skarpare kanter, då ju mindre (längre bort) en ljuskälla är desto hårdare skuggor (ta solen som exempel).

En lampa precis utanför bild kommer därför troligtvis inte ge önskad effekt i de flesta av fallen och definitivt inte 'umbrella lights'.

 

Stark lampa, så fokuserad och skarp stråle som möjligt, så långt borta från frame'n som möjligt (vilket är varför den oftast behöver vara stark) - Och du får dina ljuspelare! :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...