Gå till innehåll

Skärm för color correcting


gonefishing

Recommended Posts

Hej,

 

Letar för närvarande efter en skärm som fungerar för att färgkorrigera. Min budget är runt 5000 kr, men jag vill gärna ha billigare alternativ, skärmen får gärna vara ganska stor också.

Materialet jag klipper i är HDSLR (5D) i 1080P och filmen ska visas på storduk.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Viktigaste är att man kan kalibrera sin skärm själv (antingen på den fysiska skärmen, eller med färgprofil) och man förstår saker som färgrymder (sRG, Adobe RGB, Rec 709, etc.), man vill ju ha en skärm som kan visa hela sRGB om man filmar/fotar i sRGB. Man behöver också kolla upp så man vet hur man kalibrerar sin skärm, hur man ställer in rätt svartnivå, vitbalans, etc. och att allt sånt ändras när det är mörkt eller ljust i rummet. När man väl kan kalibrera så kan man i princip sitta på ganska dåliga skärmar och ändå få bra resultat, men gör man fel, t.ex. har skärmen för ljus och sitter och färgkorrigerar, ja då kommer ju allt sen på en korrekt skärm se för mörkt ut...

 

Hursom, för 5000 får du hyffade IPS-paneler som har bättre färgegenskaper än t.ex. TN-paneler, själv kör jag med 2st Dell DELL TFT U2713HM, kostar ca 4700kr nu, och de är helt OK. Några defekter de kan ha: är lite "ljusläckage", dvs. att när skärmen är "svart" så kan det fortfarande vara lite ojämnt i hörnen hur ljust det svarta är. Modellen är från Aug 2012, så finns ju nyare och säkert bättre nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är om jag klarar mig på den jag har idag (HP Pavilion 23xi - Bildskrm - Hitta lgsta pris, test och specs), eller om det blir någon större skillnad om jag byter upp mig till en Dell för runt 4000 kr.

 

Om vi säger såhär, du kommer längre med skärmen du har nu om du läser upp lite (eller en hel del) på just color correction (och här gäller det att börja med "calibration") än om du köper en ny skärm och ändå inte vet varför du ska ha på sRGB inställt istället för cinema mode, eller ännu bättre ställa in allt själv i custom mode, etc... Hursom, man kan färgkorrigera på en skärm som är smått dålig om du vet hur du ska läsa av vectorscopes, color scopes, waveforms, etc...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...