Gå till innehåll

Mitförsta manus 45 sidor


tessan_81t

Recommended Posts

jag skrivit ett manus som det finns lite sanning bakom men inte hella biten jag gjort manus nu som sorts terapi då jag måste dåligt i om gångar för mån bra så skriver jag då tänkte jag att det är bättre skriva till nått som kan komma till nytta av.

 

jag har dyslexi men har inte hunnit rättat helt manuset så vore bra om ni ville bort se i från det när ni läser.

 

 

kom gärna med tips om det är något jag ska ändra på.

 

tack sam för alla tips och idéer.

Drakenstorg_2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

Jag är väldigt glad att du är intresserad av att skriva filmmanus och jag tror att du kommer att finna det givande. Manus följer vissa strikta formatregler och tyvärr följer ditt manus inte dessa alls. Vilket gör det väldigt svårläst.

 

http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/1686-faq-om-filmmanus-artiklar-tips-pa.html

 

När jag börjar läsa reagerar jag på "Alice 30 år som är normalbyggd VD för Drakens Torg". Var är en "normalbyggd VD"? Och hur vet vi att hon är VD för Drakens Torg? Vad är "Drakens torg"? Backa en bit och fundera över vad vi SER. Det vi ser är en propert klädd kvinna i trettioårs-åldern (vi kallar henne Alice för att underlätta förståelsen för texten) som står på en scen. Var är scenen? Utomhus? Inomhus? Finns där publik?

 

"Hon ska hålla ett invignings tall då det gammaldags Torget inomhus öppnar." I en filmmanus skiver man vad som händer nu, i nutid, just för ögonblicket. Inte vad som ska hända. Sedan, dyselexi eller inte, tyvärr är det väldigt oklart vad som menas med meningen och det går inte att bortse ifrån. Dyselexi har inget med din förmåga att berätta en historia att göra, så ge inte upp. Men vilket "gammaldags Torget" avses? "Inomhus"? Vad är det som händer? Ska Alice hålla ett invigningstal när ett inomhustorg öppnas?

 

Sen kommer första repliken. Varför skulle hon berätta att hennes son omkommit i en olycka för ett halvår sedan inför publik på en invigningsdag, som ju ska vara fest och gamman? Vad har alla människorna där med hennes privatliv att göra?

 

Mmmm, jag är ledsen men längre än så kommer jag inte. Ge inte upp! Har du en historia du brinner för och vill se den som film, så fortsätt att öva och öva. Det finns inte en manusförfattare som inte fått kämpa för att finna den rätta stilen.

1) Formatet. Använd t ex Celtx som är gratis för att skriva manus, så slipper du mycket av formatproblematiken.

2) Beskriv i snabba, målande penseldrag vad vi ser och hör i nutid. Inget annat.

3) Jobba på din meningsuppbyggnad och din stavning eller be någon annan korrekturläsa. Manuset ska kunna stå på egna ben, utan ursäkter och förklaringar. I sånna här sammanhang kan det funka till en viss grad, men när det börjar bli svårt att förstå vad som menas är det ett problem.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har precis blivit klar med min nya version inte hunnit gått igenom stavningen på den ännu men är ju för första blick på den i alla kommer under morgon dagen sätta mig rätta den så gått jag kan själv sedan be en som kan hjälpa mig med resten av rättning men det blir inte förens den är helt klart.

Drakens Torg.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

jo funderar lägga vissa delar på nästa del så inte blir för mycket på än gång få in något mer med funderar ta bort delar av bastun presis som du sa mer 18+ men ska sättamig finslipa på Manuset. kan berätta vissa delar av manus finns en sanning bakom också. då jag gjort manus till början för få bort min ångest det verkar funka där av jag vill göra det som en seri har gjort till manus om samma tjej men det är tiden före hon öppnar Drakens Torg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...