Gå till innehåll

Är 4K snyggare än 1080p? (ett video experiment)


lobbamobba

Recommended Posts

Hej,

Jag är av uppfattningen att 4K är nice men att det inte spelar så stor roll i dagsläget. Det är snarare kul att kunna beskära bilden i efterhand och även om nerskalad 4K är snyggare än 1080p så är det marginellt IMO.

 

EDIT: Testen klara och slutsatsen dragen.

 

Ok efter massa test så är det här slutsatsen av allt.

 

Att ladda upp 4K till YouTube är snyggare än HD.

Att skala upp HD till 4K på Youtube är snyggare än HD.

4K och uppskalad HD ser lika ut på Youtube.

HD och nerskalad 4K ser lika ut på YouTube.

 

Slutsats (IMO):

Man tjänar på att skala upp HD till 4K för YouTube.

Den så populära metoden att filma i 4K för att Redigera och Leverera i 1080p så man kan göra en 100% beskärning eller skala ner för bättre bild är inte bäst.

Det bästa är att filma i 4K, Redigera i 1080p, beskära 100% om man vill och sedan ladda upp det i 4K likt förbannat.

 

OBS: Mycket av det hänger på att min kameras HD är helt galet skarp. Många kan peka på videos på youtube där skillnaden är jättestor. Jag tror inte det är för att 4K är så fantastiskt på deras kameror utan för att de har dålig HD.

 

I denna video jämför jag HD med 4K nerskalat.

Snacket på nätet är ju att 4K nerskalat ska vara så mycket snyggare. IMO, Njae inte om HD materialet är bra från början.

 

 

I denna video jämför jag HD uppskalad till 4K.

IMO ser de lika ut förutom när jag zoomar 200% på HD matreialet bredvid 4K i utan zoom eller när jag byter till BMPCC som har en annan och mindre sensor.

 

 

Här är videon som började allt.

Den gjordes för att testa om HD uppskakat till 4K gav bättre bild på YouTube i och med att man får högre bitrate även om upplösningen är den samma.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja man kanske borde prova med Raw också på kul. Har gjort det en gång med 2.5k raw men mins inte hur det blev.

Det här var filmat i Prores.

 

Jag tror mycket hänger på att en video flaggad som 4K får tre gånger så hög bitrate på youtube och det gäller även när den skalats tillbaka ner till 1080p. Sedan är ju iofs den här kameran känd för att ha en 1080p som är bra mycket cleanare än något en konsument kunnat köpa förut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är tveksam till hur mycket av en faktisk skillnad det blir. När du skalar upp guestimatear du mellanpixlarna och skapar 'filler-data', som även om de inte gör någon skillnad visuellt ändå innebär att du ökar datamängden i videon. Den ökade bithastigheten på Youtubes ände är för att kompensera för den ökade datamängden. Spontant känns det som att resultatet borde bli plus minus noll. Sen att vanliga dödliga inte ser skillnad på 4K och uppskalad 2K stämmer ju.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är tveksam till hur mycket av en faktisk skillnad det blir. När du skalar upp guestimatear du mellanpixlarna och skapar 'filler-data', som även om de inte gör någon skillnad visuellt ändå innebär att du ökar datamängden i videon. Den ökade bithastigheten på Youtubes ände är för att kompensera för den ökade datamängden. Spontant känns det som att resultatet borde bli plus minus noll. Sen att vanliga dödliga inte ser skillnad på 4K och uppskalad 2K stämmer ju.

 

Jag tycker det blir skillnad, här är et litet klipp uppladdat i 4K och 1080p för sig.

Kolla på det i 4K i just 4K även om du som jag har en vanlig monitor. Pausa sedan bägge filmerna och jämför i full screen.

Jag ser fyrkantigare och fulare banding i 1080p.

 

Sorry att jag inte kan förstora bilderna, men jag kan inte göra print screen i full screen, i fulls screen ser jag det jättetydligt.

 

1080p

http://forumbilder.se/DE05M/1080pbanding.jpg

 

4K

http://forumbilder.se/DE05M/4kbanding.jpg

 

1080p

 

4K

Länk till kommentar
Share on other sites

För den intresserade så postade Frank Glencairn ett av sina gamla blogginlägg på ämnet,

 

"GET THE MOST FROM YOUTUBE

The new YouTube 4K UHD format opens the door to high-quality online viewing.

The higher bitrate allowance for 4K uploads now provides a much nicer

showcase for almost any video. ClipToolz fourK will automatically

scale your video up to 3840 x 2160 resolution and will properly prepare

your clips for uploading to YouTube.

 

 

YOUTUBE - COMPRESSION & QUALITY

We all know that compression artifacts can be very distracting when viewing

online content. In order to help reduce upload re-compression you can convert

your clips to a YouTube-ready format, but even under the best conditions

these conversions reduce the bitrate of your video to a very low level -

which equates to sacrificed quality.

 

With ClipToolz fourK you can take full advantage of the higher bitrate

of 4K uploads and retain the quality of the original source."

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ok efter massa test så är det här slutsatsen av allt.

 

Att ladda upp 4K till YouTube är snyggare än HD.

Att skala upp HD till 4K på Youtube är snyggare än HD.

4K och uppskalad HD ser lika ut på Youtube.

4K nerskakad och HD ser lika ut på YouTube.

 

Slutsats (IMO):

Man tjänar på att skala upp HD till 4K för YouTube.

Den så populära metoden att filma i 4K för att Redigera och Leverera i 1080p så man kan göra en 100% beskärning eller skala ner för bättre bild är inte bäst.

Det bästa är att filma i 4K, Redigera i 1080p, beskära 100% om man vill och sedan ladda upp det i 4K likt förbannat.

 

OBS: Mycket av det hänger på att min kameras HD är helt galet skarp. Många kan peka på videos på youtube där skillnaden är jättestor. Jag tror inte det är för att 4K är så fantastiskt på deras kameror utan för att de har dålig HD.

 

I denna video jämför jag HD med 4K nerskalat.

Snacket på nätet är ju att 4K nerskalat ska vara så mycket snyggare. IMO, Njae inte om HD materialet är bra från början.

 

 

I denna video jämför jag HD uppskalad till 4K.

IMO ser de lika ut förutom när jag zoomar 200% på HD matreialet bredvid 4K i utan zoom eller när jag byter till BMPCC som har en annan och mindre sensor.

 

 

Här är videon som började allt.

Den gjordes för att testa om HD uppskakat till 4K gav bättre bild på YouTube i och med att man får högre bitrate även om upplösningen är den samma.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det så att du jämställer snyggare med skarpare? Är det alltid sant? Vad hände med filmlooken?

 

Nej, jag tittar i princip inget på skärpa, det är skarp så det räcker om jag vill. 1080p är lite skarpare.

Alltid sant är det ju så länge vi pratar YouTube med de standarder och begränsningar det innebär idag och att kameran i fråga presterar hyffsat i paritet med den jag har.

Film Looken går jag på när jag vill men det är för mig viktigt att veta hur min utrustning fungerar i grundutförande.

 

Men om du vill ha filmlook så funkar det vanliga, hög DR, komposition, rörelse, färg, ljus, ljus, ljus, kanske grain, gärna softa ner bilden lite, skärpedjup, musik, ljus, ljus, val av brännvidd och bländare, ljus, ljus, ljus, skugga och ljus :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...