Gå till innehåll

Vad "bör" man ha för kringutrustning?


Mikael Andersson

Recommended Posts

Hej, jag har vissa ambitioner om att starta eget och köra lite frilans och andra projekt med reklamfilm som produkt(Iaf när det kommer till filmbiten, ska också erbjuda grafisk design t.ex.).

 

Just nu har jag en del utrustning:

 

Canon 60D med extra batteri

Tamron 17-50/2.8 Äldre variant

Nikon Ai 50 1.4 70-tal

Sigma 70-200/2.8 äldre variant, där autofokusen slutat fungera.

Velbon billigt stativ

Stabiliseringsrigg liknande steadicam

Ett gäng olika lampor i olika storlekar, både halogen med softbox och LED.

Grön, vit och svart bakgrund

Hopfällbar svart och vit bakgrund

Kamerablixt

Zoom H4n

Hyfsad mygga

Billig extern mick, kopia av röde pro mic(sån man sätter i blixtskon)

Riktigt bra dator med Premiere Elements och ljudinspelningsprogram.

Ljudkort och kondensatormikrofon

Ordentlig kameraväska och några väskor för tillbehör

 

 

Nu på måndag kommer jag att få dubbel lön eftersom jag nyss bytt jobb, jag tänkte därmed lägga en investering på cirka 20000 för att uppgradera mig och köpa till lite välbehövliga saker.

Helst skulle jag vilja uppgradera själva kameran men eftersom jag väntar på nästa Canon 7D och eventuellt 5D mark IV så tar jag det i vinter istället.

Det jag bestämt mig för hittills är:

 

Canon 24-105/4L IS. cirka 5000 kr begagnat

Canon 50/1.4, räknar med att sälja nikon 50/1.4 och Tamron 17-50 och då få ut tillräckligt för detta objektiv.

Stabilare stativ, Manfrotto med videohuvud, cirka 3000 kr nytt totalt

 

Det är det viktigaste jag vet att jag stört mig på hittills, men det lämnar cirka 13000 kr till annat.

 

Jag har funderat på en slider, extern 7" monitor, Gopro 3 Black för actionsekvenser, trådlös mygga, Canon 70-200/2.8L II IS, produktfotobord eller kanske en ordentlig axelrigg.

Samtidigt känns det som att jag missat någonting som filmare brukar ha, men kan inte riktigt sätta fingret på det. Så vad säger ni, finns det något jag inte har men som man borde ha och ökar kvaliteten på ens produktioner? Vad hade ni prioriterat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är klart. Just den linsen är väl en av de bättre i världen och kan säkert säljas senare utan att jag går back på det. Fast då blåser jag resten av hela budgeten på det objektivet. Kanske är det värt det dock...

Saken är den att jag filmar en del jakt och jag använder just mitt 70-200 sent på kvällen, därav 2.8. Jag kommer i framtiden att investera i en kamera med mycket bättre brushantering än min nuvarande, men det blir allt jäkligt mörkt i jakttornet, så det extra stoppet känns verkligen värt. Däremot är jag möjligen tveksam till om jag behöver IS, dock händer det ibland att jag vill fota inomhus med det och då gör det rätt mycket på 200mm och crop sensor...

 

Nej, det stämmer säkert, vet inte hur mycket jag faktiskt skulle använda en monitor egentligen, möjligen för att sätta fokus lite bättre när det är mörkt. Å andra sidan är det verkligen lätt packning som gäller när man filmar jakt.

 

Ok, är det stor skillnad? Jag pratade med en kollega på lunchen som verkade medgörlig när det kom till att skiljas med sin GoPro 3 Black...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är klart. Just den linsen är väl en av de bättre i världen och kan säkert säljas senare utan att jag går back på det. Fast då blåser jag resten av hela budgeten på det objektivet. Kanske är det värt det dock...

Saken är den att jag filmar en del jakt och jag använder just mitt 70-200 sent på kvällen, därav 2.8. Jag kommer i framtiden att investera i en kamera med mycket bättre brushantering än min nuvarande, men det blir allt jäkligt mörkt i jakttornet, så det extra stoppet känns verkligen värt. Däremot är jag möjligen tveksam till om jag behöver IS, dock händer det ibland att jag vill fota inomhus med det och då gör det rätt mycket på 200mm och crop sensor...

 

Nej, det stämmer säkert, vet inte hur mycket jag faktiskt skulle använda en monitor egentligen, möjligen för att sätta fokus lite bättre när det är mörkt. Å andra sidan är det verkligen lätt packning som gäller när man filmar jakt.

 

Ok, är det stor skillnad? Jag pratade med en kollega på lunchen som verkade medgörlig när det kom till att skiljas med sin GoPro 3 Black...

 

 

Linser med IS är välidigt bra när man kör handheld/rigg, men skitsamma på stativ/sliders/jibs.

 

Sen kanske skaffa bättre ljud, Zoom är ganska brusig.

 

Jag tänker som så, bildkvaliten ökar du med nästa kamera, så där är det lugnt. Stativet ska du också uppgradera. Lampor verkar redan OK, så det som du har kvar att förbättra är just linser och ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du nämner att du kommer att filma en del jakt under kvällstid.

Förutom mörkret kommer det att vara en väldig tystnad du ska förmedla. Följt av en rejäl pang om det är kulvapen det handlar om.

 

Dålig mikrofon och recorder/mixer riskerar att brusa rejält och ha låg dynamik vilket kan förta hela produktionen och spänningen med att se den inspelade jakten.

Så du bör ha mickar och system med lågt brus och bra dynamik som klarar högre ljudtryck utan att låta bedrövligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så, idag har jag varit och införskaffat ett 24-105 och ett 50/1.4, samt beställt ett stativ och slider. Insåg att slider är någonting jag önskar att jag hade så pass ofta att jag lika gärna kan lägga ut de pengarna nu och slippa tänka på det mer.

 

Övriga slantar har jag blivit övertygad om att vänta med tills jag kanske gjort något jobb och vet mer vad jag faktiskt behöver.

 

När det kommer till ljud så är jag hittills mycket nöjd med min Zoom H4n, framför allt eftersom den är smidig iom den inbyggda micken när man sätter den ovanpå kameran. När man filmar t.ex. jakt så är a och o att ha en liten och smidig rigg. Det är ofta trångt i tornen och man orkar inte bära hur mycket som helst genom skogen plus att det väsnas med massor av grejer. Jag filmar dessutom i princip alltid själv så en extern mick blir nog sällan använd. Dock funderar jag på en bättre mygga eftersom jag funderar på att göra några intervjuprogram i höst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...