Gå till innehåll

Skillnad på olika videograbber?


Jan Gissberg

Recommended Posts

Jag har gamla Video8, Hi8, VHS och S-VHS som jag vill överföra till datorn och redigera i Premiere. De gamla videokamerorna (utom S-VHS) har jag kvar och tänkte koppla dom via en videograbber till datorns USB-port. Letar jag bland videograbbers - dom har gul, röd och vit kontakt samt S-videokontakt - så trots att dom ser likadana ut och ska utföra samma sak så finns dom i olika prisklasser från 199:- till 799:-. Vad är då skillnaden dem emellan? Är någon mer pålitlig än andra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på med ungefär samma sak, digitaliserar mina gamla VHS och U-matic kassetter med egen produktion och annat av intresse.

 

Nu har jag inte provat så många grabbers, men det som teoretiskt kan skilja i en grabber är flera saker.

Till att börja med så utför grabben någon typ av videokomprimering som den kan utföra mer eller mindre slarvigt. Om man har brusiga VHS-band så får den jobba mer vilket ger olika fenomen som blockning osv. Dessutom är ju olika komprimeringar olika bra i sig.

I den analoga delen av grabben finns filter som skall skilja ut Cromasignalen från Lumasignalen som kan vara olika bra (eller dåliga) kan ge färgkrypningar i konturer och mer mättade färger. Detta förekommer såklart redan i kompositvideo men blir värre i en dålig grabber. Om man använder en S-VHS-spelare med S-VHS sladden så kan bli även standard VHSer lite bättre.

Sen kan det skilja i hur grabbern hanterar signalen rent digitalt med sampling och sånt, dvs AD-omvandlingens kvalitet.

 

En enkel grabber kan ju duga om det bara handlar om att dokumentera för arkivet. Ska man gå vidare med redigering vill man inte att digitaliseringen skall ge ytterligare generationsförluster.

 

Själv har jag en gammal Canopus ADVC110 som jag varit oerhörd nöjd med, prisklassen på den är visserligen en "nolla" till i priset. Tyvärr har den lagt av nu så jag är också på jakt efter en ny.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Easycap är bra men det finns kopior så man får vara noga när man köper. Googla på Easycap experti mannen som säljer dom är finsk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv har jag en gammal Canopus ADVC110 som jag varit oerhörd nöjd med...

Jag lägger en röst på den jag med. Jag använder Canopus ADVC-300 vilket i princip är samma som 110:an och är jättenöjd med den och aldrig haft problem med bildkvalitet/osynk. Dom är dyrare, men definitivt värt investeringen.

 

Det jag sett/hört/läst genom åren är att videograbbers som fångar över USB inte alltid är en så bra lösning. Dålig bildkvalitet, ofta osynk mellan ljud och bild vilket leder till att man måste fånga om vilket tar lååång tid. Att dom dessutom komprimerar videon när dom fångar är ingen bra start om redigering av materialet är målet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar! Googlade på Easycap experti och dom hade tolv olika videograbbers. Jag såg att Dustin hade Canopus ADVC110. Fungerar den klockrent som i Dustins kundrecension är den värt sitt pris. Den får sin strömförsörjning vi firewireporten. Betyder det att enda sladd till datorn är firewiresladden?

GRASS VALLEY VIDEOREDIGERING ADVC-110 | Dustinhome.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja den får ström via firewiresladden, vilket innebär en sladd om man har sladd med rätt antal trådar.. Men det går att strömförsörja externt också.

Det du får i datorn är DV-filer som motsvarar att du spelat över från en DV-kamera alltså. Dessa filer är större men i bättre kvalitet än hårdkomprimerade AVI, MP4 eller vad nu de billigare grabbersarna klämmer ur sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg:

Canopusen har förmodligen slutat tillverkats men går nog att få tag på.

En modernare apparat som jag kollat lite på men inte testat är Black magics Intensity shuttle.

 

Blackmagic Design Intensity Shuttle USB 3.0 | Intensity Shuttle är den första 10 bitars HD/SD re...

 

Det finns en modell för USB3 och en för Thunderbolt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blackmagic som du nämner använder USB. Enligt vad Rogge hört skulle inte USB vara lika tillförlitligt?

Den har som sagt USB3 så där blir kvaliteten prima eftersom den inte behöver komprimera. Men, det stora problemet den har är att den är *väldigt* kinkig på vilka datorer den fungerar. Jag har jobbat med att sälja bland annat just den där och om jag minns rätt var det bara två (2) kunder som öht fick den att fungera. Jag avråder starkt från alla USB3-produkter från Blackmagic Design baserat på erfarenhet.

 

Thunderboltvarianten fungerar klockrent, även på Windowsdatorer med Thunderbolt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Gäst GöranD

Jag har black magic designs ultrastudio recorder för fw och den funkar bra, jag har även deras intensity pro Pcie varianten och den funkar också bra. Båda är väl prissatta ganska vettigt ändå tycker jag. Ultrastudio recordern är dock endast HDMI men intensity pro har svideo + hdmi + någon mer standard i en breakout kabel som följer med kortet. Jag har dock mest använt mac versionen av easycap när jag har fört över filmer. Min erfarenhet i alla fall med mina filmer det ör att kvaliten som easycap kan leverera är bättre än originalen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...