Gå till innehåll

När man börjar filminspelningen, hur mycket av alla förberedelser ska vara klart?


JonathanJohansson89

Recommended Posts

Jag har lärt mig av mina misstag när jag gjort filmer tidigare, att jag inte förberedde någonting alls utan bara fick en idé, eller såg ett bra filmklipp och började filma efter det, resultatet blev inget vidare. Inga som helst förberedelser gjordes. Såhär i efterhand har jag lärt mig att man måste förbereda långt, långt innan filminspelningen börjar, t ex vilka vinklar man vill ha, vilket typ av foto, skådespel, kläder, vilka metoder man ska använda och allt det andra. Allt blir bara dåligt när man inte förbereder noga. Så är det för mig annars, jag skulle inte klara av att improvisera fram något under inspelningen. Jag vill ha allt klart och förberett in i minsta detalj!

 

Men när väl allt det är klart och beslutat, hur går det sen på inspelningen? Föds det nya idéer eller går allt på räls när man väl beslutat hur allt ska vara långt tid i förväg? Har själv aldrig varit med och sett på en inspelning så det är svårt för mig att veta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle säga att det helt beror på hur regissören vill jobba. Finns många exempel på de som verkligen vet vad de vill innan inspelningen och de som hittar sin film under inspelningen.

Det största hindret mot improvisering är tiden. Om man inte har så mycket är det nog värt att planera i förväg.

Såvida du inte har tillgång att öva på plats med skådespelare, kamera etc innan inspelningen måste du anpassa dig på plats helt enkelt. Men det är bra att ha ramar att utgå ifrån som t ex bildmanus och repetition med skådespelarna. Om sen dina ben ryker från under dig under inspelningen har du i alla fall kryckor att hålla dig uppe på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sitter för tillfället i förproduktionen inför min egna kortfilm. Det jag tänker göra/införskaffa innan jag påbörjar filmningen är: manus, storyboard/shotlist (denna kommer jag ha med mig men inte kolla på om jag inte verkligen behöver, föredrar att improvisera. Blir mer kreativ då), schema, rekvisita, utrustning, 3D-modeller, effekt tester (det är en sci-fi film), casting och söka upp inspelningsplatser.

 

Tror det var allt. Men tänk på att jag är en enskild, ung filmare och inte en stor studio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är väldigt olika beroende på produktion men ser oftast till att ha ett detaljerat manus och en hyfsad lista på bilder. Har man exakt alla inställningar till alla scener kan jag tycka att det blir för tajta ramar och man missar spontana situationer som kan uppstå på grund av att man är så fokuserad på det som står i ens papper. Sen är det ju självklart att du ska ha alla inspelningsplatser, kanske moodboard eller referensfilm så du vet att stilen håller sig rakt igenom, samt kostym om det är något speciellt.

 

Men oftast har ju också du som står som skapare för filmen klart hela filmen i huvudet innan du ger dig ut och filmar, och då blir allt mycket lättare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...