Gå till innehåll

Dv band i sony vx1000


fotografalex

Recommended Posts

Hej det är så att jag har en sony vx 1000, i den kameran har jag under tre års tid använt Panasonic DVC 60 Super Linear Plus dv-band vilket har fungerat mycket bra.

 

Nu är det så att jag köpte en backup Dv-kamera och fick med 20 st oanvända Fujifilm dvc dv-band.

 

Frågan är ifall jag kan använda dessa fujifilm banden i min sony vx1000 utan att få problem?

 

Sony kameran är inte lätt att serva eftersom den är från 1996. Fujifilmbanden säljs än idag men jag vet ej åldern på dem och vad jag har hört så är det inte bra att byta band eftersom vissa är "torra" och visa band är "blöta".

 

Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Alexander

Länk till kommentar
Share on other sites

Jupp, man ska helst inte blanda band, då olika tillverkare hade olika lubrikanter på sina band, och med blandning så kunde de mixas ihop och klumpa sig. Det är iaf. "vad man sa" och vad jag vet så stämde det iaf. till viss del, då de flesta proffs vägrade byta märke på band.

 

Edit - Saxar detta från Wiki:

Mixing tapes from different manufacturers

There is considerable controversy solely based on hearsay over whether or not using tapes from different manufacturers can lead to dropouts.[22][23] Initially this was suggested around the conception of mostly MiniDV tapes in the mid to late 90s) as the only two manufacturers of MiniDV tapes (Sony, who produce their tapes solely under the Sony brand; and Panasonic, who produce their own tapes under their Panasonic brand and outsources for TDK, Canon, etc.) used two different lubrication types for their cameras - Sony used a 'wet' lubricant, while Panasonic used a 'dry' lubricant.

 

Though the controversy still remain standard practice for encouraging casual and professional camera operators alike not to mix brands of tapes (as the different lubrication formulations can cause or encourage tape wear if not cleaned by a cleaning cassette) no significant problems have occurred for the last few years - presumably as Sony has changed their formulation to match Panasonic's - meaning that switching tapes is now acceptable to use, though sticking to one brand (and cleaning the heads with a cleaning cassette) are highly recommended before doing so.

 

A research undertaken by Sony claimed that there was no hard evidence of the above statement. The only evidence claimed was that using ME tapes in equipment designed for MP tapes can cause tape damage and hence dropouts.[24][unreliable source?] Sony has done a significant amount of internal testing to simulate head clogs as a result of mixing tape lubricants, and has been unable to recreate the problem.[dubious – discuss] Sony recommends using cleaning cassettes once every 50 hours of recording or playback. For those who are still skeptical, Sony recommends cleaning video heads with a cleaning cassette before trying another brand of tape.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla era svar! Jag bestämde mig för att köra med samma band som jag alltid gjort, bara det att nu när jag skulle beställa dem banden så har panassonic slutat att tillverka dem precis :(

Så det blir nog att byta band och att rengöra kameran innan med ett rengörningsband. Eller så köper jag en annan typ av panassonic band som heter Panasonic DV 60 Linear Plus, då är det ju iaf samma märke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...