Gå till innehåll

Hackig uppspelning i Quicktime


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Är i full färd att skicka in mitt senaste alster till diverse festivaler och har stött på lite problem. Problem som jag visserligen känner igen, men som jag alltid lyckats "lösa" tidigare. En (åtminstone) av festivalerna kräver att filmen ska exporteras i avchd/h.264. Fair enough, tänkte jag - och satte igång. Men efter att ha exporterat om filmen ett tiotal gånger, och alltid stött på samma problem så började jag fundera lite på det. Videon hackar hela tiden, lite som att några frames spelas, sedan slår den tillbaka något färre frames och spelas därifrån - ett kontinuerligt mönster genom hela filmen. Ni som sett det förstår säkert vad jag menar.

 

Tidigare gånger när detta har hänt har jag avhjälpt det genom att rendera om - problemet borta. Nu sökte jag lite på det och läste att det kunde vara hårdvaruassocierat. Provade att ladda upp klippet - ser bra ut där. Provade att köra det i VLC (istället för Quicktime) - funkar också bra. Men mina "original" som är gjorda i ProRes fungerar lika bra i Quicktime som i VLC eller vad som helst (trots att de körs i betydligt högre bitrate). Är Quicktime dåligt på att koda av h.264 eller är det för att VLC bearbetar materialet annorlunda som jag kan spela upp det där? Hörde för några år sen att Quicktime inte komprimerar materialet vid uppspelning, utan spelar dem som dem är, likväl som att h.264 belasta CPU:n och Prores går på hårddisken, men jag kan lika väl ha blivit missinformerad. I vilket fall så pekar det ju på att det antingen har med mjukvaran eller hårdvaran att göra, och inte ett rent renderingsfel.

 

Det känns ändå lite vanskligt att skicka iväg en film som inte spelar perfekt i alla program. Sitter på en fyrkärnig i5:a (om det nu stämmer med CPU-belastningen), och jag vet inte vilka kraftpaket de spelar upp ifrån där, eller vilka program de använder. Förra filmen jag skickade in (för ett år sen) rullade på fint och då upplevde jag inga problem hemma. Då jobbade jag i avchd genom hela projektet, istället för att gå från avchd till prores och sedan till "vad jag nu exporterar det till".

 

Det är inte första gången jag exporterat i h264, men det är första gången jag inte blir av med problemet. Har tidigare kunnat exportera i 60 mbps, till skillnad mot de blygsamma 20 jag använt mig av nu, utan problem. Och även om jag inte har någon större kunskap om de olika formaten så har jag ändå provat mig fram tidigare och fått liknande saker att fungera - vilket får det att kännas än mer märkligt. Ända skillnaderna jag kan komma på från förut är att jag uppdaterat till OSX 10.9 likväl som att filmen är exporterad i 720p, i min värld borde inget av dessa vara avgörande.

 

Kan jag vara lugn och beskylla Quicktime alla mina problem? Stämmer någon av "teorierna" kring vad det beror på?

 

Tack på förhand :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahh men det är X, mja svår fråga. QT har aldrig varit en pålitlig spelare men har ändrats lite sedan X, i OS X miljö då förstås.

Om du kan köra filen i VLC och den fungerar i andra sammanhang skulle jag inte oroa mig så mycket.

 

En till fråga dock, i eller p?

Kan du råkat exportera i interlace fast materialet är progressivt eller tvärtom?

Är grundmaterialet interlace?

Är time-linen interlace?

Länk till kommentar
Share on other sites

Projektet är filmat i progressivt, till stor del, men en av kamerorna som användes spelar in i 50i, vilket sedan konverterades till 25p när jag gjorde om alla filer till Prores redan tidigt i processen, så det ska inte ha någon inverkan. Alla inställningar är så "native" de kan vara utöver det. Dvs. 25p.

 

Menar du att spelaren ändrats till det positiva eller negativa efter X? Körde Lion (var aldrig någon höjdare på att uppdatera heller så det quicktime:t var nog rätt gammalt) innan och då upplevde jag inte det här i samma utsträckning, utan i regel räckte det att tweaka något litet så som att sänka eller höja bitraten något eller liknande, nu har jag verkligen provat att använda tre olika upplösningar; 1080p, 720p, 480p i flera olika bitrates, med olika bitrate på ljud och what not, men verkligen ingenting hjälper. Annat än om jag kör ut det i Prores/mov - då funkar det fint. Men jag tror att jag får triangulera ned det till Quicktime, släppa det här och skicka in filmen bara. Youtube och VLC tar emot filen utan uppspelningsproblem och kanske är det så att det här är ett helt separat problem från det jag upplevt tidigare där det kanske på riktigt handlade om rena renderingsfel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som sagt, antagligen QT. Programmet tog ett jättekliv när det gick från 7 till X i avseende att det helt plötsligt gick att använda som en ok videospelare (innan gick det bara inte i många fall). Interlace kan ha olika slags finurliga fel för sig där program tolkar informationen olika dock mest troligen något fel med gopen. Har du testat att endast köra endast i-frames eller iaf korta ned gopen (hos adobe - key frame distance)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Provade att korta ned keyframe distance (Japp, Adobe) efter att ha läst lite om det, då jag aldrig satt mig in i det tidigare. Och det fungerade faktiskt. Ändrade från 32 till 25, inte för att jag vet något djupgående om vad jag faktiskt ändrade. Har som sagt aldrig behövt lära mig "sånt" tidigare, men det kanske är dags. Medför det några konsekvenser och finns det något universellt antal frames man bör minska gopen med eller är det mer att ändra den är ett slags självändamål?

Länk till kommentar
Share on other sites

Körde du någon specifik preset?

 

Utgick från HDTV 720p hq - eller vad den heter (den är i alla fall progressiv default). Men sen modifierade jag i princip allting utifrån den.

 

Kan tillägga att jag även provade ett par andra presets när jag körde igenom renderingarna, men fick samma resultat. Det var alltså detta, med minskad keyframe distance som fixade problemet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det påverkar antagligen kvalitén, dvs du måste eventuellt kompensera genom att höja bitraten.

 

Ju längre GOPs ju mindre blir filerna d.v.s. bättre kvalité per mb/sek lite generellt förenklat. Men långa GOPs blir tyngre att spela upp (för att inte tala om att klippa i, långa GOPs är en mardröm att redigera för både personen som gör det och programmet i fråga), de kan innebära störningar och sänkt bildkvalité vid drastiska ändringar av bilden (många klipp, klipp över huvud taget, vatten, rök och värst - eld). I-frames är typ stillbilder som jpegs och en H264 komprimerad fil med endast I-frames kan jämföras rätt gott med ProRes eller liknande i både avseende att de är lättare att spela upp och klippa i samt att de tar större plats för en given kvalité.

 

En GOP är en bildsekvens (group of pictures) som börjar med en I-frame vilket är en hel bild som en jpeg. Long-GOP är extra långa GOPar jämfört med vad som var standard för de tidiga mpeg-formaten likt de vi hittar på VCD och DVD m.m. Efter en I-frame kommer andra frames som endast är förändringsinformation d.v.s. om kameran är fast å stativ filmandes tre ungar på en fotbollsplan så förändras inte så mycket information i gräset men ungarna som rör sig är förändrad information så pixlarna där de rör sig förändras. Ändras hela bilden som vid eld eller ett klipp så kanske GOPen inte hänger med om det sker och det tar då tills I-framen innan bilden blir klar igen. Detta fenomen kan man se om man hoppar med tidmarkören i vissa videospelare. Bilden blir går/vit/svart och endast vissa delar av den i pixliga fyrkanter förändras tills det helt plötsligt är en helt klar bild. Samma fenomen är det som gör att det ofta tar ett tag när man byter kanal på digitala TV-boxar (det tar ett tag innan det kommer en I-frame) samt det fenomen som gör att det nästan är omöjligt att spola bakåt med följsamma rörelser på DVD, BluRay och H264 filer jämfört med framåt då en GOP är gjord för att gå i en riktning. Att spola snabbt framåt fungerar dock nästan aldrig då spelaren isf måste avkoda hela GOP sekvenser i stället för enskilda frames (vilket den endast hade behövt om det bara varit I-frames).

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...