Gå till innehåll

Stativ!


Rasumusu

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är en 17 år gammal, fattig filmskapare som behöver hjälp med ett val. Hittills har jag använt ett fruktansvärt 300 kronors stativ som jag nu vill byta ut. Hade nämligen varit trevligt att kunna panorera utan att det såg ut som att en jordbävning ägde rum. Min budget ligger på ca. 1500 kr (inte mycket om man kollar på professionella grejer, jag vet). På scandinavianphoto var det två som fångade min uppmärksamhet:

 

Velbon Stativ DV 7000 | Stabilt stativ perfekt för bla mjuka tiltningar - ...

 

Benro Videostativkit KH25 | KH25 är en videostativ för dig som söker ett kompl...

 

Har någon erfarenhet av dessa stativ, märkena eller något annat bra alternativ i 1500 kr (inte över 2000) klassen så vill jag gärna höra.

 

MvH

Rasmus Abrahamsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill minnas att Velbon EX-547 är det bästa stativet för under tusenlappen jag använt mig utav. Bra höjd, robust byggd och väger inte mycket alls. Det var det första stativet i prisklassen jag använt mig utav som var helt fri från glapp vid både panorering och tilt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har jobbat med Benro-stativ med S6-huvud en gång, tveksamt om det är ett sånt som sitter på det där du länkar till, men med lite god vilja kanske det är åtminstone likvärdigt. Velbon har jag hört rekommenderas som extrembudget-alternativ här. Det är väl ett av de billigaste, om inte Det billigaste märket som går att få tag på (som samtidigt är användbart). Dock tycker jag att stativhuvudet Ser lite bräckligt ut. Jag själv plockade ihop ett stativ för ca. ett år sen som kostade mig strax under 1500 kr. Det består av ett "Dörr" fotostativ och ett Weifeng 717-huvud. Stativet har dock utgått. Men tanken med ihopplocket var att få ett stativ som var lätt att ta med sig överallt. Videostativ är annars ganska tunga och klumpiga.

 

Kan du importera så skulle jag kika närmare på nåt sånt här:

1890mm Weifeng WF-717 Video Tripod w/Fluid Pan Head Dual-Lock Quick Release Plat | eBay

 

Statihuvudet är otroligt välbyggt (för priset) och ger lena rörelser. Men det är också förbaskat trögt, därför behöver du ofta "värma upp det", dvs. snurra lite på den - se till att den sitter ordentligt åtskruvad, likväl som att ha ett stativ med ganska rejäl vikt för att det inte ska välta när du panorerar.

 

Annars tycker jag som sagt att Benro är bra, och jag föredrar ett S6-huvud framför mitt Weifeng, dock kostar det även det dubbla!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du kollat begagnat?

 

Har du googlat

diy video tripod

 

Finns gott om billiga gör-det-själv-lösningar.

 

Själv har jag en "diy pocket tripod" som inte kostat mig något men som besparat mig inköp av gorillapod. Samt hemmagjord mikrofonbom för 179:- respektive hemmagjort vindskydd till riktmik för 67:-.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för alla svar!

 

Men jag kom just på att jag har ett gammalt Gitzo Reporter stativ, tror ni det är en bättre idé att köpa ett bra videohuvud till det än att köpa ett helt nytt kit? Till exempel Benro S6 huvudet som Smörgåsmannen rekommenderade?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag kom just på att jag har ett gammalt Gitzo Reporter stativ, tror ni det är en bättre idé att köpa ett bra videohuvud till det än att köpa ett helt nytt kit? Till exempel Benro S6 huvudet som Smörgåsmannen rekommenderade?

 

Det kan det vara! Mitt Dörr-stativ är en billig kopia på Gitzo, mer eller mindre. Se till att du har en krok i botten att hänga sandsäckar eller vad som helst i. Om du skulle behöva den där extra vikten. Sen, precis som jag sa sist. Så handlar det om vad man föredrar. Ett videostativ med fast avstånd mellan benen är ju betydligt mer stabilt som det är, men också tyngre och klumpigare. Det är även mindre flexibelt. Fotostativ är som regel lättare att ta med sig, mer flexibelt - men baksidan blir att om du behöver mer vikt så lär du släpa med sandsäckar eller dylikt. Jag brukar hänga på ryggsäck med laptop i, eftersom jag ändå oftast har med den när jag filmar. Så, som jag jobbar är det smidigare med just ett fotostativ. Men det betyder inte att alla kommer tycka om det.

 

Tycker också det är schyst med ett bra videohuvud och jag kan inte tala för Velbon då jag aldrig använt dem.

 

Ett komplett Benro S6-stativ har 3500 som riktpris: Benro Sverige - Benro A3573TS6

Med ett Gitzo + S6-huvud så bör du komma upp i ungefär samma "värde".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hi,

 

Good quality tripod plays a vital roll in shooting a good film. The legs of the tripod should be very strong so that it can provide 100% stability and avoid the total blurs from the videos or images. I am having strong good quality tripod of Proaim 100 mm bowl head with sturdy spreader which provides more stability to tripod. If you want light weight tripod mount than go for carbon fiber stuff of Proaim and manfrotto..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Tjena, istället för att skapa en ny tråd så postar jag här.

Jag letar också efter ett billigt stativ, har hittat "Manfrotto Compact Advanced" som ser trevligt ut för under tusenlappen, och jag undrar om det finns någon här som vet hur bra panoreringen är på den?

Annars skulle jag också vilja ha några andra alternativ

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...