Gå till innehåll

Blackmagic Production Camera 4K - Tester m.m


lobbamobba

Recommended Posts

Fick hem min BMPC idag och om jag känner mig själv rätt så blir det tester med mera på lediga stunder.

Tänkte samla allt i denna tråd och bjuder såklart in till andra ägare/brukare av den att dela erfarenheter och utbyta tips och tricks.

Svarar ockå mer än gärna på frågor om nån går och funderar på en vartefter jag bekantar mig med den.

 

Idag har jag bara laddat den, funktionskontroll och uppdaterat Firmware.

Histogram och Audio Meters :)

 

Gjorde en liten unboxing också,

 

Wakeboardvideo, 4K Prores skalat till 1080p

 

Hunden äter Tomat, 4K Raw uppladdat i 4K

 

Jämför Moire med BMPCC och massor av Sonykameror

 

Test/Recension av batterilösning, filmat till 90% med BMPC4K ink Time Lapse,

 

Måste ju testa billig vintage optik även på denna :)

 

Loppis på stan, filmat i 1080p och upskalat till 4K

 

BMPC4K vs BMPCC

 

5 anledningar att gilla BMPC4K,

 

4K Raw Redigerat direkt i Adobe CC

 

4K Raw Med pressade skuggor,

 

Recenserade mitt Tamron 70-200/2.8. Allt är filmat med BMPC,

https://www.youtube.com/watch?v=PiLZEhJ-za8

 

Random på stan,

https://www.youtube.com/watch?v=k36O5Hr0E00

 

Brygger Öl i 4K

Del 1 Prylarna

https://www.youtube.com/watch?v=oN21U_0h3RE

 

Del 2

Brygget

https://www.youtube.com/watch?v=Km54nJkHCp0

 

Del 3 Jäsning

https://www.youtube.com/watch?v=Qm7mMoQNk3I

 

ISO 400 vs 800,

https://www.youtube.com/watch?v=BOaGCuiLgpw

 

Yashion 50mm f1.9,

https://www.youtube.com/watch?v=WAJVKLbcxuA

Länk till kommentar
Share on other sites

Panorering i full speed utan "Jello", Global Shutter är rätt sweet :)

Håller på och redigerar första testklippen, kommer ladda upp dem ikväll.

 

Notera även den lilla "Black Hole Sun"-artefakten i vindrutan på bilen, får se om de någonsin får ordning på det.

Kan säga att mina två BMCC jag haft som också lider av det har bara en enda gång på över ett år visat sådana så oftast kommer man runt det och jag har flera gånger filmat rakt in i solen utan att få det så jag har ingen panik.

Kniper det får man tracka och keya ut den så det är ingen dealbreaker för mig, men jag skulle hellre såklart se en firmware fix.

 

http://forumbilder.no/images/2014/08/09/GBshutter.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar, ja hon är lite för söt ibland. Får se om jag hittar en bättre SSD till bra pris så kan jag göra något "ute" i 4K Raw.

Normalt blir nog Prores HQ mer lagom, ska ladda upp nästa i 4K men det är lätt beroendeframkallande att nyttja alla fördelar med 4K på en 1080p timeline.

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul tråd du har startat!, även om jag tyvärr inte har ngn 4K skärm. Dock kan jag inte hålla med om att SanDisk Extreme II inte lirar med 2.5 RAW. Använder sådana diskar helt utan några som helst problem;)

 

ok, får lite blandade budskap om dem. Jag har använt Sandisk Extreme I mycket eftersom II inte är med på listan från Blackmagic men jag ska testa och är det som du säger så är det kanon :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sådär, nu har jag köpt en SSD som funkar 100% för 4K Raw utan frame drops.

 

http://forumbilder.se/DDNS0/wp-20140819-20-34-44-pro.jpg

 

För den nyfikne som undrar vad fan problemet är kan jag dra det kort.

Blackmagics kameror är otroligt petiga när det kommer till lagringsmedia. Ta till exempel pocket kameran. Vill du filma i Raw med den så är det Sandisk Extreme Pro 95mb/s som gäller.

Ahh tänker nån, då kan man ju köpa ett Trancend med högre hastighet som är bill.. Nej, Avbryt, Det är Sandisk Extreme Pro 95mb/s PUNKT.

 

Samma när man skaffade sin BMCC. Då finns det en lista på vilka SSD som funkar och det är på modellnamnet utan avsteg för att man ska vara garanterad.

En kille jag pratade med hade problem med ett Kingston som han menade stod på listan, vilket det gjorde, men inte 240GB bara 480GB och då blir det inget.

Därför är stående rådet köp inget som inte står på listan.

Som synes strax ovanför i tråden kan man ha tur då Sandisk Extreme II tydligen fungerat trots att den inte ska det och jag har sett folk på forum som haft problem.

En del kan köpa 3st av någon som inte finns på listan och två fungerar.

 

Problemet för 4K var att det tills nyligen inte fanns en lista eftersom 4K Raw just kommit med Firmware. Väldigt många menade att Samsung 840 EVO fungerade. Men jag blev skeptisk eftersom min Intel 520 har samma hastighet och fungerar inte.

Därför beslutade jag mig för att inte snåla utan köpa från listan även om de är 1000kr dyrare för ett 480GB och eftersom det kostar nästan samma valde jag att gå på två stycken 240Gb istället.

Enligt listan är det Sandisk Extreme Pro som funkar, alltså inte Sandisk Extreme eller Sandisk Extreme II utan "Sandisk Extreme Pro" 240, 480 eller 960GB inget annat.

 

Har testat den ikväll och jag kunde filma i ett svep tills de 240GB var slut, dvs efter 11 minuter :)

 

/M

 

EDIT: Såg precis detta, är nu ännu nöjdare med mitt val,

 

"So, EVO 840 isnt 100% OK with 4k25p raw rec.

Once we have had some frames dropped after recording 7 min long.

Had no much time to find out the true reason. Anyway, it is still OK for 5-6 min takes. And cheaper."

 

.

Länk till kommentar
Share on other sites

Liten video jag gjorde i brist på annat. Filmat i 4K 4:2:2 (dvs en av de lägre bitraten) och uppladdat i 4K.

Om inte annat är det en test av YouTube i att hantera många nyanser av svart, IMO är bandingen inte hälften så jobbig som den skulle vara i 1080p.

Man får ju ca 3ggr så hög bitrate tilldelad om man kör 4K. Därför har en del börjat skala upp sitt 1080p innan uppladdning, de får finare HD då.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska ut och filma på stan imorn med min mitt nya Tamron 70-200/2.8 som jag köpt just för BMPCn.

Eftersom jag aldrig använt det passade jag på att leka lite hemma idag och slängde med en unboxing också.

Kan återkomma med intryck av objektivet efter imorn.

(unboxingen är filmad med mitt billiga C/Y 28-70/2.8)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag var jag ute o street shoota med kameran vilket den är rätt bra till.

Den är inte liten o diskret som pocket kameran men den är proffsig och fet nog att folk låter en vara eftersom de inte vill störa.

Att den har global shutter är en skänk från ovan i sammanhanget eftersom jag kan stå på avstånd och röra kameran utan "jello".

 

 

Objektivet är jag helnöjd med hitills så när som en ganska ryckig zoom ring.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Länge sedan jag gjorde några regelrätta test med min BMPC 4K kamera så idag gjorde jag två st.

 

I det första så har jag provat Adobe CCs senaste uppdatering som gör det möjligt att redigera 4K Raw direkt på Timelinen. Kan komma väl till pass nån gång, speciellt eftersom det flyter på väldigt fint på min blygsamma dator.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Ang ssd diskar så tror jag personligen att det helt enkelt ligger en broms i programvaran som säger ifrån när fel märke ssd sitter i. Jag kan inte tro att tillverkarna skulle komma undan med någonting annat än att deras specar faktiskt stämmer. Det skulle vara falsk varudeklaration och således vara olagligt.

 

Jag har en Samsung disk som när jag krånglat igång den på min BM ssd inspelare (glömt vad den heter) så går den utan problem till nästa gång jag ska använda den och då är det samma visa igen.

 

Ursäkta off topic. Jag gillar dina filmer kör hårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev ett till test i 4K Raw där jag vill se hur illa det blir i dåligt ljus och hög DR med pressade skuggor.

Inte så illa som man kunnat tro, tycker den får oförtjänt dåligt ryckte vad gäller sånt.

 

 

Så du skulle rekommendera den nu i befintligt/svagt ljus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ang ssd diskar så tror jag personligen att det helt enkelt ligger en broms i programvaran som säger ifrån när fel märke ssd sitter i. Jag kan inte tro att tillverkarna skulle komma undan med någonting annat än att deras specar faktiskt stämmer. Det skulle vara falsk varudeklaration och således vara olagligt.

 

Jag har en Samsung disk som när jag krånglat igång den på min BM ssd inspelare (glömt vad den heter) så går den utan problem till nästa gång jag ska använda den och då är det samma visa igen.

 

Ursäkta off topic. Jag gillar dina filmer kör hårt.

 

Nja, det är ganska väl bevisat att SSD diskar inte håller vad de lovar hela tiden utan det går lite upp och ner. Det funkar ju i en dator där en liten dipp inte märks men i en videokamera syns det.

Med senaste programvaran som gör att man kan formatera i kameran så har fler börjat funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...