Gå till innehåll

Blackmagic Production Camera 4K - Tester m.m


lobbamobba

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Till BMCC hade jag en preset för att göra Raw till att se ut som Prores i Adobe Camera Raw, vilket är vettigt eftersom man då får 2.5K men med prores filer utan att ha Resolve.

 

Den funka inge bra med BMPC4K plus att den kör ju full upplösning i Prores i alla fall.

Det plus att Premiere nu klarar att importera Raw gör det hela relativt omständligt.

 

Men, VisonColor har släppt en kameraprofil till ACR för BMD Raw till Log.

Mycket intressant.

Jo man måste låta datorn stå och tugga om man inte har värsta besten som kan redigera RAW via AE med Dynamic Link (vilket man då kunnat enda sedan CS5).

Men det man får ut av det hela är ACR massiva panel och verktyg, highlight recovery, filllight osv PLUS dess överlägsna Debayer.

Därefter har man en fil som beter sig precis som prores vad gäller kamerprofilen i Filmconvert, LUTs osv.

 

Här är ett snabbtest med samma grade i Filmconvert.

http://forumbilder.se/EA3FM/sequence-01-00-01-58-00-still001.jpg

 

Nästa är Raw men med ett litet lyft i ACR.

http://forumbilder.se/EA3FM/sequence-01-00-00-15-15-still002.jpg

 

Detta kom till pass tidigare idag då jag filmade prores för fullt.

Skulle ha ett klipp på en staty med solen precis bakom och förstod att det skulle bli galet svårt att exponera.

Bytte till Raw och kunde få tillbaka nästan hela himlen.

 

http://forumbilder.se/EA3FM/sequence-01-00-00-18-00-still003.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Har testat Visioncolors nya Raw till BMDFilm preset.

Det den gör är omvandlar Raw i Adobe Camera Raw till att vara i princip identisk med BMD Prores.

DVS, du får nyttja alla de bra verktygen som fill light, highlight recovery, osv i Adobe Camera Raw och kvar har du en Prores fil som beter sig och svara på LUTs exakt som Prores direkt från kameran.

 

Gjorde ett första test där jag passade på att fräta ut highlights i alla klipp för att sedan "ta tillbaka" dem.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är en demo av Visioncolor grejen,

 

Denna kostar 15 euro vilket jag tycker är helt ok, det finns gratis alternativ i form av både presets och LUTs men imo är den här så exakt att det är värt det.

Nu använde jag såklart min BMPC men på de bilder jag sett från andra som använt BMCC och BMPCC så är det nästintill omöjligt att se skillnad på Prores och Raw från tex Pocket Camera efter att ha använt den här metoden.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...