Gå till innehåll

Från Manus till kortfilm, hur går det till?


arturutanh

Recommended Posts

Jag är en vanlig dödlig filmintresserad amatör som har en stor passion för film. Har skrivit ett manus till en kortfilm, och befinner mig i ett "har_i_huvudet_hur_filmen_ska_vara"-tillstånd vilket leder till att jag gärna skulle vilja vara med och regissera. Jag har ingen erfarenhet eller utbildning vad gäller regissering eller "movie_making". Min fråga är: vem pratar jag med vad gäller manuset? Vem kan jag sälja mitt manus till? Och om jag ska regissera (leda projektet), var "hittar" jag filmcrew och sponsring?

 

*

 

I kortfilmen ska det drickas mycket vatten, kan jag bara vända mig till LOKA t.ex. och prata med dem om sponsring eller spelas detta spel på ett annat sätt?

 

*

 

Är väldigt okunnig inom området vilket leder till att jag kan ställa riktigt dumma frågor, så jag ber om ursäkt om jag irriterar eller frustrerar någon med mitt inlägg

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte för att vara taskig, men med tanke på hur du skrev detta inlägg så bör du kontrollera stavningen i manuset framförallt. Om du själv har svårt med stavning och grammatik så be någon annan att korrekturläsa innan du skickar in det till en producent. Det kan mycket väl hända att producenten inte tar dig seriöst ifall stavningen är dålig, även fast manuset är hur bra som helst storymässigt.

 

Ska det drickas mycket kolsyrat vatten ur flaska? Annars är det nog bäst att din vattenkran sponsar dig, blir mycket billigare. Om det nu är kolsyrat vatten på flaska så kan du först vända dig till Loka, om inte de ger med sig så gå till ICA eller liknande och fråga om sponsring. Vill inte de sponsra dig så fråga om du kan få ett bättre pris ifall du köper många flaskor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahmenkomigendå, det är ingen fara, no offence taken.

Jag förstår vad du menar och det har jag tänkt på. Tack för svar.

Fesley, helt rätt dela upp frågor är det rätta saken att gör. Sorry. Ska lägga upp inom kort. blir roligt att höra lite kritik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt min erfarenhet är det svårt att få till pengar / sponsring när man inte gjort något liknande så att de som står för kosingen kan få en uppfattning om vad de får för pengarna. Men ingenting är omöjligt, bara knäckande svårt.

 

Jag håller med Fesley om att du borde lägga upp manuset här och få lite feedback.

 

Nu är vi alla olika hur vi vill att våra manus ska hanteras. En del vill regissera själv, andra inte, somliga vill vara med på ett hörn. Ett tips från mig som inte vill regissera själv är att fokusera på att få ett bra manus andra kan ta till sig, inte tänka i ansikten och specifika miljöer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...