Gå till innehåll

Sony a7S


marlju1

Recommended Posts

Hittills har det varit dåligt med diskussioner om Sonys nya tillskott i Alpha familjen här, men det får det bli ändring på!

 

Sony a7S, med ISO upp till 409 600 och som faktiskt verkar användbar upp till 50 000 ISO ibland, så är kameran den nya "lowlight-kungen" enligt de många använt den. Extern 4K inspelning, fullformat, bildprofilen S-log och 120fps(720p)/60fps(1080p) är några av de stora försäljningsargumenten.

 

Jag har inte använt a7S själv än, men det jag ser online från denna kameran gör mig imponerad och får mig att vilja uppdatera snarast!

 

Vad tycker vi om det vi sett från kameran? Är det någon som hunnit använda den i Sverige ännu? Vad kommer Canons reaktion bli när de fått en ny gigantisk konkurrent i samma prisklass som deras 5D mark III? Vad har kameran för stora nackdelar? Och vad tycker vi om Sony a7S jämfört med Panasonic GH4 som båda två är kompakta systemkameror med 4K inspelning?

 

Diskutera, argumentera!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kholi Hicks gjorde ett inlägg här om dagen som säkert intresserar isåfall.

 

"Here are two Vimeo Links for either camera, 4K RAW coming from the BMD camera and 1080 from the A7S.

 

NOTES:

They were shoat the exact same time, by one person, trying to get footage. It's not perfect or exact.

I'm aware that they aren't exactly matched, they could have been, it was just for myself initially but now I'm sharing.

The 4K camera could've gone through some denoising and been a lot cleaner in certain circumstances, extending the DR

The A7S is brand new, and still needs some learning.

 

Both downloads are ProRes LT

 

4K RAW

 

 

A7S

 

"
Länk till kommentar
Share on other sites

Philip Blooms recension av A7s,

Video review of the Sony A7S on Vimeo

 

Vad man älskar Philip Bloom när han gör sina recensioner.. Inte nog med att denna är 50 min lång, han är en professionell filmfotograf som verkligen vet hur man man använder kamerans fulla potential. Förutom Rolling Shutter problemen så är det ju väldigt tråkigt med extern 4k inspelning. Atomos shogun är dyr, men man kan hoppas på billigare alternativ i framtiden.

 

En stor fördel som jag gillar med 4k är det faktum att man kan klippa för att få en närbild och sedan klippa för att få en vidare bild igen, genom att använda en endast en kamera och utan att förlora skärpa i 1080p. Däremot har Bloom skrivit under videon att han kunnat zooma in klippet där han pratar om kameran, till 130% och det att faktiskt funkar bra. "All shot HD yet was able to punch in to about 130% for frame changes. The image is that detailed you can get away with it."

Länk till kommentar
Share on other sites

Utvecklingen inom VDSLR går så sjukligt långsamt så tycker det mest är på tiden att någonting händer.

 

Det som lockar mig mest är low light + låg pixeltäthet, bör ta utmärkta bilder.

 

Sjukt långsamt?

 

De flesta tillverkare vill ju inte kannibalisera sina proffskameror. Sen att man nu kan filma i 2000 ISO eller 20000 ISO på några kameror jämfört med film där man sluta vid 500 ISO pga. grain så är ju utvecklingen enorm på bara 5-10 år. Första VDSLRs klara 720p för 6 år sen, sen kom 1080p, nu är vi uppe i 4K, jämfört med 720p så är det en ökning på ca 6-8 mer pixlar. ISO-mässigt så kan man idag som sagt fota runt 10k-40k ISO med vad kameror för 5-6 år sedan hade på 1000 ISO, det är en ökning på 3-5 stop.

 

Nikon är ju de enda som inte har högre divisioner och borde faktiskt satsa mer på just video. De var ju först med uncompressed, men det kom i samma veva som ML RAW...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...