Gå till innehåll

"Provide Proof of Commersial-use-rights"


dicedalton

Recommended Posts

Hej, jag har rättighetsfrågor gällande det här filmen jag spelat in:

 

 

 

Fick den här kommentaren av Youtube: "Provide Proof of Commersial-use-rights" och vet inte vad de menar. Har filmat och redigerat allt själv. Det är jag som håller intervjun ca 2.50 min in i klippet. Jag fick tillåtelse av de medverkande. Musiken är Royalty Fri, som jag också hänvisar källan till i beskrivningen.

 

Det jag var lite orolig för var den musik som spelas under intervjun, men det är från högtalare över hela området, på ett par kilometers räckvidd och det hörs knappt:

 

- Hur funkar det med musik som spelas på allmän plats och det hamnar på filminspelningen? Blir det copyright krav på det?

- är det ok om musiken bara hörs en väldigt kort stund, som i detta fall; otydligt i några sekunder?

 

Enligt svensk lag får man filma folk utan deras tillåtelse så länge det inte är kränkande, men i USA förstår jag att det är lite krångligare.

- kan det vara ett problem i detta klippet enligt Youtube?

 

Nasco Yankees, som är föreningen som anordnat detta evenemang har godkänt att jag hänvisar till dem och uppskattar klippet (men tar inte ansvar för dess innehåll).

 

 

Med stor tacksamhet för all hjälp jag kan få! Hur ska jag fortsätta den här kommunikationen med Youtubes krav, och vad ska jag tänka på till nästa film? Vill gärna filma sådana här evenemang och intervjua människor osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Står det inte vilket skivbolag som utfärdat det? Är det Royaltyfri musik så är chansen stor att det är något du aldrig hört förut (och att de lämnat in det manuellt), medan om det är musiken i bakgrunden som endast varar i några sekunder, så är risken större att det är något stort som har samarbete med Youtubes automagiska system för just sånt där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...