Gå till innehåll

Skillnad i känslighet


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

 

Jag har två NTG-1:or och jag tycker dem fungerar ok men kanske inte helt 100! Tar jag matning från Panasonic AF101 är det bra ljud. Speciellt inomhus. Har jag matning från Tascam DR40 behöver jag däremot vrida upp känsligheten till nästan max och det är väl preampsen som är sämre då. Någon som har koll..Är det MÄRKBAR skillnad på känsligheten/kvaliteten över lag mellan en Röde NTG-1 och tex Sennheiser MKE600? Det skiljer dock nästan 2000:- i inköpspris. Jag vill såklart kunna få så bra ljud som det bara går utan att behöva lägga en månadslön på en mikrofon. NTG-1:orna är ok, fast det går säkert att få upp ljudkvaliteten ett snäpp eller två. NTG-2:an är tydligen ännu trögare, så den är väl knappast ett alternativ. Frågan är bara om det är lönt och lägga 3500:- på en MKE600. Eller man ska satsa på någon annan? Audio Technica AT875R ? Kostar runt 2000:- Filmar jag utomhus och har micken i Rödes Blimp med päls och allt, kan man ändå höra vinden emellanåt och det behöver inte vara full storm för det. Vet inte om det är att den är för känslig i hanteringen eller vad det kan bero på? Där kanske Sennheisern är överlägsen NTG-1:an tex?

 

Alltid tacksam för svar/ Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kanske skulle uppgradera fråm DR-40 till något bättre som t ex DR-60D, lite klumpigare men kör du med så stativ så borde det inte vara ett hinder. Såg att t ex B&H säljer DR-60D i paket med NTG-1 så då borde de ju fungera bra ihop.

 

Testa med en annan päls för din Röde blimp, den bästa sägs vara den här: Rycote Windjammer for Rode Blimp Windshield & 021563 B&H

Länk till kommentar
Share on other sites

Alternativ 1 är att skaffa en bättre preamp, antingen en mixer eller en bättre recorder. Alternativ två är att skaffa en mikrofon med högre utsignal, vilket gör att man inte behöver driva preampen särskilt hårt. Vilket du väljer beror på ditt behov. Om du tycker de låter bra från AF101 så skulle jag först skaffa en mixer, eftersom det är något du alltid kommer ha nytta av även om du vid ett senare tillfälle köper nya mickar och recorders. Använder du bara en mick kanske Sound Devices MM-1 skulle passa, annars är Mixpre-D med två kanaler riktigt bra för pengarna. Kolla gärna begagnat eftersom de håller sitt värde bra (jag har själv en jag kan tänkas skiljas från - skicka ett PM om du är intresserad).

När det gäller nya mickar är det väl MKE600 eller Röde NTG-3 som gäller om man vill spara pengar, annars ligger de riktigt bra grejerna på strax över 10k.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack Jesper o sten :) Mycket info där! Har sett flera tutorials på tuben med rödes blimp. Därför blev jag så förvånad när man tydligt hör vinden. Förmodar att det är jag själv som gör något fel..:( Upphängningen är den som sitter i blimpen original, så den kan det väl knappast vara något fel på. Eller kanske ikof att det var mer vindljud när jag körde med matningen från dr40:n. Någon ljudexpert är jag inte direkt.. Men kanske att man hör vindljudet lite småstörande kan bero på att jag måste ha dr40:n på nästan max tillsammans med mikrofonen. Då kanske mikrofonen blir mer känslig/mottaglig för vindbrus?

Men ska kolla upp det där med mixer..och dr60:n med för den delen!

 

Stort tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur mycket preampen arbetar har ingen som helst påverkan på hur mycket vindljud som hörs, så länge som signalen är lika stark. Det finns dock flera andra saker som kan påverka hur mycket vind som hörs, ex i vilken riktning vinden blåser relativt till micken, om man råkat lämna en "glipa" i vindskyddet etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var spekulationer! Får gissa sig fram.. Men det där med en glipa i vinskyddet låter som något jag måste kolla upp på direkten. Sen kan man undra hur pass viktigt det är att kamma pälsen med? Det ingick en borste till pälsen som man fick till av Röde. Det kanske är väldigt viktigt att håren är nykammade :)?

Stort tack för dina svar Jesper.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Filmar jag utomhus och har micken i Rödes Blimp med päls och allt, kan man ändå höra vinden emellanåt och det behöver inte vara full storm för det. Vet inte om det är att den är för känslig i hanteringen eller vad det kan bero på? Där kanske Sennheisern är överlägsen NTG-1:an tex?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...