Gå till innehåll

Blackmagic Pocket Cinema Camera för halva priset fram till slutet av augusti.


Peus

Recommended Posts

Hoppas ni inte ser detta som reklam men iaf så tycks de slumpa iväg Blackmagic Pocket Cinema Camera för halva priset fram till slutet av augusti. Huruvida detta kommer gälla för svenska butiker låter jag vara osagt men en riktigt bra deal är det iaf och verkligen en god rekommendation för alla som planerar att köpa en kamera: Blackmagic Design: View Press Release

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Oavsett så kanske man ska avvakta eller kolla beggat på blocket om det blir strul. Min utbytta kamera har så kallade heta pixlar så nu är jag igång igen och ska tjata om att få den utbytt också. Sänks priset så drastiskt så måste det ju innebära att det är något fel på dom tycker man ju. Typ låter det lite väl bra så är det som regel det. Jag tröttnade i alla fall och köpte en beggad på blocket för 5900 så jag kan filma och inte svära.

 

Ett tips om ni köper utomlands men ändå inom EU, säljaren står för allt vid trasig produkt även frakt. Obs! Detta gäller för konsumenter inte proffs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fel behöver det inte vara. De sänkte priset på BMCC också och den blir bara bättre för varje uppdatering.

Jag gissar att det handlar om att version 2 är på gång. Det spekuleras villt om vad den kan ha tex Studio Cameras 4k sensor osv men en kille på bmcuser tycker jag verkar ha tänkt till,

 

"They will take the sensor of the BMPC4K and will make a S16 crop of that sensor like they did from the BMCC to the BMPCC.

So we had 2.5K to 1080, that would be like 4K to 3076x1731 pixels. Let's just say they will make it 3K.

Same body as the BMPCC, same M43 mount same everything except it will use the new 280MB/s UHS3 SDXC and WILL record 3K RAW !!!!

It will be again 29.97 fps max (yeah let's not dream too much about this).

It will have the same micro-hdmi issues the bmpcc has etc etc etc...

Basically the same camera body using the new sensor of the 4K cam and a new UHS card writer. Very little engineering required and it will be available september/october like the bmpcc was back then.

 

Hopefully by then they can fix the FPN problem with the sensor. I would definitely be a client for that new pocket.

Price point between $1000-$1500 again super low for 3K RAW/PRORESHQ. I would assume that the BMCC would then be discontinued which will infuriated people on this forum. In december the URSA will be shipping and they will drop the price of the BMPC4K by $1000, and announce the BMPC6K as well as a 6K sensor for the URSA. (To compete with the RED Dragon)

 

Anybody want to take bets on all that stuff?

I think by now we understand their strategy in the market, and quite frankly it's pretty smart. They need very little R&D, just keep the camera bodies and put new sensors in them and asphyxiate the competition by dropping the prices down, even if it means that your products have some flaws that will never be addressed. It drives people mad over here I know, but in terms of management it is very smart if you look at what is going on in the camera business. BMD and Panasonic are going to take Canon and Nikon out of the VDSLR market. This fall Canon will announce the 7D Mark ii and it won't be doing 4K because they don't want to kill the C100/300/500 segment with a relatively cheap DSLR. I think by the end of next year Canon and Nikon will not even care about video users in their DSLR products as the market will be saturated by 4K cameras that will be cheaper and better. Maybe we will see GoPro give it a shot at a high end camera after raising all that IPO money (which would be pretty exciting)."

Länk till kommentar
Share on other sites

!

 

Hänger prissänkningen med till Sverige (händer ju tyvärr inte ofta :() så kommer jag definitivt att slå till.

 

Tidigare prissänkningar har ju alla hängt med men denna är ju lite speciell eftersom den är tillfällig. Vi får hoppas helt enkelt.

Själv har jag kollat prisjakt 5ggr idag redan :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om inte en prissänkning på 50% slår igenom här så protestera högt! Priset är ju redan halverat i England och Tyskland. De kan ju ha tagit hem utvecklingskostnaderna nu (den usla programvaran kan inte varit så dyr) och vill rensa lagren för en ny modell. Förlorarna är väl de som försöker kränga sin bmpcc på begagnatmarknaden nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Scandinavian Photo har också sänkt priset nu till 4990. Och så MediaTeknik som redan sagts. Inga andra på prisjakts lista har ändrat pris ännu men det finns inte så många återförsäljare i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Man får ju hoppas att dom inte bara säljer av sista skvätten innan en ny fullt fungerande modell släpps. Själv skulle jag vara väldigt försiktig då jag läst om folk som fått skicka tillbaka upp till fyra kameror innan dom fått en fungerande kamera eller kanske gett upp. Däremot så har jag haft tur med begagnade pocket kameror så jag köpte en på blocket i går. Fick i och för sig ge en tusing mer men den gick till en kille som losat massor på sin kamera så hellre det än i BMDs ficka.

 

Har oxå en hyperdeck shuttle eller vad den heter (ssd inspelare) som funkar typ var femte gång.

 

Jo det är skoj som sjutton. Häftiga och billiga grejor gör dom men kvalitets kontrollen verkar vara snudd på obefintlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får ju hoppas att dom inte bara säljer av sista skvätten innan en ny fullt fungerande modell släpps. Skälv skulle jag vara väldigt försiktig då jag läst om folk som fått skicka tillbaka upp till fyra kameror innan dom fått en fungerande kamera eller kanske gett upp. Däremot så har jag haft tur med begagnade pocket kameror så jag köpte en på blocket i går. Fick i och för sig ge en tusing mer men den gick till en kille som losat massor på sin kamera så hellre det än i BMDs ficka.

 

Har oxå en hyperdeck shuttle eller vad den heter (ssd inspelare) som funkar typ var femte gång.

 

Jo det är skoj som sjutton. Häftiga och billiga grejor gör dom men kvalitets kontrollen verkar vara snudd på obefintlig.

 

Låter segt det där. Har också stött på en del på nätet med problem men du är faktiskt den enda i Sverige som jag vet.

Undrar om någon annan här på Voodoo också haft problem och isåfall vad, så jag vet vad jag ska leta efter nu när det är en fjärde BMD-kamera på ingång.?

 

Personligen tycker jag deras grejer är kanon och för varje uppdatering får jag fler features alldeles gratis vilket är mer än man kan säga om tex Sony och Canon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Det gör jag oxå dom är helt enkelt fantastiska till priset så det är så tråkigt att det inte verkar finnas bra rutiner för kvalite' kontroll. Är du proffs så får du stå för frakt och eventuell tull vid en reklamation så det är det väl tur att man inte är. Undrar om dom är så generösa så att dom har en deadline bakåt med nån månad i alla fall för folk som köpt nyligen, det skulle se lite bättre ut och vore bra goodwill. Dessvärre tror jag inte det är fallet men vi får hoppas.

 

Apple gjorde så*när dom halverade priset på Logic för några år sedan.

 

Men fatta vilken tur killen hade som jag köpte kameran av på blocket igår för 5700 haha. Men han kanske visste men det bjuder jag på, hellre han än BMD eller snorkiga överlägsna tyska företag som ignorerar ens mejl, snackar skit och försöker slingra sig. Sen hade väl han som jag betalat över 9000 spänn kan jag tro så det kändes nog i plånboken. Nåja den kommer imorn och jag håller tummarna att den funkar haha. Jag kommer att äga tre pocket kameror så det blir bra när jag sänder web tv och då spelar inte en het pixel så stor roll den syns mest när man kör fullskärm typ på en större platt tv men då syns den verkligen.

 

Det blir lite skoj om min nästa reklamation oxå visar sig vara kass för det är väl tre försök dom har på sig innan man kan få pengarna tillbaka. Då åker dom på att ge mig tillbaka på fullpriset och då kan jag köpa två till haha.

 

Fan jag vill ju bara lära mig att filma men fram till nu har det bara varit frustration och väldigt lite filmning. Har föresten köpt 3 äldre ryska vintage objektiv från Ukraina som jag är helnöjd med, ett fjärde är på väg från Polen men det är säkert bra det också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Jo det har jag och jag filmar allt men det är bra med två när man försöker lära sig vilka avstånd objektiven funkar bäst på. Det blir ju ett jäkla bytande med objektiven annars. Jag fattar inte riktigt alla dom där beteckningarna och så blir det lite extra struligt med mellanringarna då jag bara har några m4/3 objektiv. Men dom är ju lätta att använda men inte så skoj kanske.

 

Kanke ska förtydliga att det är ingen neggo kampanj från min sida jag gillar kamerorna skarpt men är kanske inte lika impad av företaget i sig själv. Det är mycket Pro snack hit och dit men det var samma i musik köret när jag började med det.

 

Jag är ju en sån där som bara vill lära mig göra det jag vill inte allt jag kan eller skulle kunna. Har således inte nån lust att gå en hel fotoskola hur idiotiskt det än låter men sån är jag.

 

Det här är väl det som jag är mest nöjd med hittills (skulle i och för sig vara skoj med lite skådisar i rutan oxdå hehe) och då suger det ju lite att den där heta pixeln finns där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fanns många snygga klipp i den. Gillade fönstret och gräset i mörkret. Trist med pixeln men helt ärligt blev jag tvungen att kolla två gånger för att hitta den så även om det suger och jag också garanterat hade bytt ut den så är i vartfall det du hittils filmat fortfarande användbart, om det kan vara till någon tröst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Tack, dom där billiga fujian är inte så tokiga. Den syns ordentligt på en tv dessvärre och jag gör mina filmer så familjen kan kolla från soffan. På youtube och andra ställen blir ju allt bra i och med att det är så smått. I och för sig så blir det lite bättre när man sänder live.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Kameran tycks vara slut överallt och därtill ha återgått till ursprungspriset. Jag jobbar i ett projekt där vi ev tänkt köpa in den för några undervattensbilder, någon som vet var man kan få tag på den till det lägre priset rätt omgående? Eller någon som har den och undervattenshus till uthyrning i Stockholmstrakten?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran tycks vara slut överallt och därtill ha återgått till ursprungspriset. Jag jobbar i ett projekt där vi ev tänkt köpa in den för några undervattensbilder, någon som vet var man kan få tag på den till det lägre priset rätt omgående? Eller någon som har den och undervattenshus till uthyrning i Stockholmstrakten?

Mvh /Pontus w

 

Protel är sista butiken som har till det låga priset men precis som de andra affärerna så får man vänta. Har pratat med folk på forum som köpte på Scandinavian den 22 juli och de har inte ens ett vettigt leveransdatum.

Men ring och prata med Protel de kanske inte har så många ordrar så att man fortfarande hamnar i första batchen.

 

Men eftersom du har lite mer brottom så finns det att hyra på filmprylar o blocket titt som tätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...