Gå till innehåll

En realistisk västernfilm - kortfilmsmanus


Recommended Posts

Målet med våran film är att göra en så pass autentisk film om vilda västern som möjligt. Vi vill ge tittarna en realistisk bild av västern, det brutala och stundvis korta livet.

Handlingen och karaktärerna är för det mesta baserad på verkliga händelser.

 

Handlingen kretsar i nuläget om två prostituerade som tänker fly från en brutal saloonsägare.

De ser sin chans när en mystisk revolverman kommer in i saloonen.

Dock så har vi nu kört fast i en writers block och ha kommit hit för att få den fantastiska feedbacken som alltid finns här.

 

Beräknad speltid är 8-10 min

Filmen ska spelas in i High Chaparral till hösten.

Västen film V2.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Tackar för manus.

 

De säger att om man skall ge kritik så skall man först berömma 90 %, och sedan komma med kritiken. Jag vet inte om jag lyckas med det. Jag skall försöka ta mina synpunkter i storleksordning.

 

1. Genren: Ni säger att detta inte är en Western, men att ni vill skildra nybyggarfronten som den verkligen var. Och ändå bygger ni hela manus på Western-stereotyper. High Chaparall är en pastisch. Det är en västernfilmkuliss. Mitt råd är att ni gör en typisk västernfilm och inte försöker med något annat.

 

2. Historien: En intressant och bra historia beskriver någons själsliga förändring. Trixie skjuter till slut Al. Hon är hjältinnan. Beskriv hennes själsliga förändring. Gör scenen på Als kontor till första scenen. Al slår och förnedrar henne. Hans revolver ligger framför henne på skrivbordet. Hon tar upp den och siktar på honom. Han hånar henne. Han säger att hon aldrig kommer att våga sjukt henne. Han säger att hon är född till att vara en hora och hon skall bara acceptera det. Han vänder ryggen till henne och lämnar rummet. Hon siktar på honom, försöker krama avtryckaren, men lyckas inte. Sen har ni resten av händelserna och i slutscenen glider en av revolvrarna över golvet till Trixie. Hon gömmer den under sina kläder. När bara Cowboyen är kvar låtsas Al ge upp. Han går fram och gratulerar Cowboyen. Ger honom en stor bunt dollar. Tackar honom för att han städat ut alla idioter som han varit tvungen att ge mat. Sedan skjuter Al Cowboyen med en pistol gömd i kavajärmen. Al jublar. Han säger "jag är kungen här, inte för att jag drar snabbast utan för att jag har något bakom pannbenet. Tricket för att överleva här är att se var faran lurar. Det är därför jag är kungen här." Bakom honom får Trixie fram revolvern, hon siktar på honom, tvekar, ser uppgiven ut. Al sparkar ner Cowboyen från hans stol. Bakom honom syns Jane skjuten i huvudet. Trixie lyfter revolvern igen och skjuter Al i ryggen.

 

3. Språket. Mycket av vad ni skriver verkar vara direktöversatt från engelska. Läs vad ni skrivit högt framför en spegel. Låter det som svenska? Om inte, skriv om. Eller skriv på engelska.

 

4. Detaljer. Cowboyen dricker inte Bourbon? Vad dricker han då? Rye? Det fanns nog inte något val. Laudanum? Ingen vet vad det är. Skriv Opium, eller använd något annat. I vilken film hittade ni Laudanum?

 

Jag hoppas detta är till hjälp för er.

 

Henrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...