Gå till innehåll

The Flies in the Wasp Nest


seananton

Recommended Posts

2 månader och 6 dagar senare är man färdig med sitt andra långfilmsmanus. Vad som gör detta lite speciellt är att det är mitt första långfilmsmanus skrivet på engelska. Vad ni kommer läsa är ett coming of age-drama där 4 st karaktärer står inför ett vägskäl i livet. Detta manus betyder oerhört mycket för mig och det hade betytt ännu mer om ni hade läst det och sagt vad ni tycker. Trevlig läsning! :)

THE FLIES IN THE WASP NEST.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du la upp det här. Det är klart jag har synpunkter, men först beröm. Det viktigaste är att du förstår vad dialog är. Det är inte helt genomfört över allt, men du har det här att man inte svarar varandra, att många tankeled hoppas över, hur man bygger in vrede, upprördhet, glädje, etc i dialogen. Strukturen är också bra.

 

Nu till synpunkter, först två smärre: 1) I början förstod jag det som att det var i USA, men då skulle de till exempel inte ta bussen utan köra. Säg från början att det är Australien. 2) Getingar är rovdjur. Om en fluga kommer in i ett getingbo blir den uppäten. Hitta en annan metafor. ("Varför lever vita lejon alltid ensamma? Därför att de även om de får vara med i flocken aldrig känner sig som ett med den.")

 

Nu till min viktigaste invändning. Du säger att det är en coming of age-film. En sådan historia handlar om någons utveckling från sen tonåring till tidig vuxen. Den kanske bästa beskrivningen av hur en persons världsbild förändras från ungdomen naiva vit-svarta till vuxenlivets färgfilm är Norwegian Wood. I ditt manus ställs visserligen huvudpersonerna inför problem, men Vera når aldrig fram till en vuxen insikt om att Melinda (har jag namnen rätt?) baktalade henne för att vinna vänner och inte för att hon tyckte illa om henne. Och att ta livet av sig för sådana småsaker gör inte en vuxen, det kanske en tonåring skulle kunna göra, åtminstone en karikerad, men del i vuxenblivelsen är ju att man blir mer krass inför livet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...