Gå till innehåll

Spela in ljud både i kameran och i Tascam DR40 samtidigt


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Förstår om ni börjar tröttna på mina dumma ljudfrågor..:) Ska spela in en kortfilm till hösten och tänkte gardera mig lite så att det i alla fall finns en chans att ljudet blir bra!

Såg ett klipp på tuben hur någon delade upp ljudet från micken med en XLR-delare för att kunna spela in på två olika kanaler samtidigt med en Zoom H4.

Det jag undrar lite över är om det kan funka att använda kamerans fantommatning och spela in både i kameran och i DR40:n samtidigt på något vis? Eller tvärt om kanske är bättre? Låter i och för sig skumt.. men det finns kanske något sådant man kan göra utan större investeringar. Eller jag behöver någon sorts mixer då kanske?

 

Alltid tacksam för svar/Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går utan större investering. Så du vill kunna spela in samma mick på två kanaler så att du kan ställa in olika gain? Det kan vara användbart i vissa situationer, men har du någon som sköter ljudet är det oftast inget problem att ställa in en bra gain, och att dela signalen är då mer krångel än det är värt. Jag skulle råda dig att strunta i det, fast med det sagt så känner jag ju inte till hela situationen.

 

Om du vill ändå vill göra det nu eller i framtiden - kolla först så att det inte kan uppstå problem med phantommatning från olika källor (att det går från kameran in i recordern eller tvärtom, eller dubbel phantom in i micken).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar :) Tänkte som en extra säkerhetsåtgärd bara. Tror DR40:n har så man kan spela in ett spår lite lägre (eller safe som vissa kallar det). Men jag menade att gå ett steg till och ha bra ljud i kameran, vilket inte alls är några problem. Men att ändå ha Tascamen som en sorts reserv..om i fall

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill skicka från kameran till dr-40 som backup är det inte så svårt. Har kameran en dedikerad output är det bara att använda den, annars kan man använda kamerans hörlursutgång som output och lyssna från dr-40. Beroende på kameran kan det senare dock få ljudet att bli lite brusigare då hörlursutgången inte är gjord för det, men testa och se. Vanligtvis används en mixer som kan ta flera micksignaler och skicka till både kamera och recorder, som en sound devices mixpre eller 302, men det är såklart en liten investering (spelar man in regelbundet kan det dock vara värt det).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...