Gå till innehåll

Hjälp med objektiv till GH4


MrErik

Recommended Posts

Hej

 

Jag har bestämt att bytta kamera till en GH4 från min Canon 600D.

Då behöver jag hjälp med att bestämma om jag ska sälja mina två canon objektiv: Tokina 11-16mm och Samyang 35mm. Och köpa en panasonic 12-35mm istället?

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Jag har bestämt att bytta kamera till en GH4 från min Canon 600D.

Då behöver jag hjälp med att bestämma om jag ska sälja mina två canon objektiv: Tokina 11-16mm och Samyang 35mm. Och köpa en panasonic 12-35mm istället?

Tacksam för hjälp.

Panasonics 12-35 är ett mycket bra objektiv som jag varmt kan rekommendera. Det enda som talar emot det är väl priset?

 

/B

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Varför ska du sälja? Är Tokina Canon EF? (you should have bought Nikon). Sålänge du inte ska fotografera (aka autofokus) rekommenderar jag att köpa en "speedboster". Väldigt tveksam till att investera i Panasonic/Olympus objektiv. Dyra och har dåligt andrahandsvärde, och som sagt, speedboster. Jag köpte den billigaste på ebay och den är skarp i 16mp stillbilder, borde duga till 4k...

 

Yes det är canon ef :P Jag har funderar på att köpa en speed booster men kostar 6000kr! Jag får ju skit bra objektiv för samma pris!

BTW jag har köpt en passiv adapter nu, den funkar kanon, men kan inte ställa in f stopet

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD
Yes det är canon ef :P Jag har funderar på att köpa en speed booster men kostar 6000kr! Jag får ju skit bra objektiv för samma pris!

BTW jag har köpt en passiv adapter nu, den funkar kanon, men kan inte ställa in f stopet

 

 

Jag hittade en Canon till m4/3 på ebay med justerbart f stop eller vad det heter. Den i kombination med olika filter läs solglasögon för objektiv så funkar det jättebra men det blir ju förstoringsglas effekt ändå givetvis.

 

Har också börjat kolla på gamla ryska vintage objektiv och där verkar det gå att hitta en del skoj till vettiga priser. Dom jag köpt kommer från Ukraina så det tar ett par veckor att få dom. Kolla på tuben finns säkert filmer så man kan välja rätt efter vad man behöver.

 

Jag hittade ett Jupiter objektiv som blir lite som nåt slags fast tele med ganska smal bild eller hur man ska säga men det blir knivskarpt. Just det här funkar nog bäst rakt framifrån då bilden annars liksom blir böjd haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Det tråkiga är att utbudet är begränsat när det gäller olika fattningar för speedboosters/focal reducers. Skulle behöva ett gäng själv faktiskt. Sen så finns det väl bara nån tillverkare som har med möjlighet att justera f stop tror jag. Det är en jäkla sörja att sätta sig in i det där med objektiv. På kort tid så har jag lyckats skaffa 13 objektiv och dom som funkar bäst är två stycken fujian för ca 300 kr styck samt ett gammalt ryskt jupiter för ca 500 spänn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Sen vilka avstånd dom funkar bäst på blir nästan omöjligt att fatta när man kör med adapterringar och det är inte speciellt lättförståeligt från början.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Köpte nyligen GH4:an och gruvade länge över vilket första objektiv som skulle vara optimalt för mig. Hade tidigare också en canon 600d med 18-50mm 2.8 sigma och ett canon 50mm 1.8 objektiv men valde ändå att hugga Nikon speedboostern till MFT (inte BMPCC varianten) och ett Sigma 18-35 f1.8 objektiv. Så de gamla canon-grejerna får jag sälja av.

 

Med speedboostern blir objektivet 12.8-25mm f1.2 vilket är extremt för en zoom till MFT kameror som GH4. Att filma i 4k med speedboostern och sigman ger ca 1.6x crop (0,7x2,3) dvs ungefär samma crop som en APS-C jämfört med fullformat, så kombinationen ger alltså ca 28-56mm. För mig så är det ett bra utgångsläge och skärpedjupet blir kort och filmiskt vackert. Är mycket nöjd även fast att man kanske skulle önskat lite mer spann i zoomen. Med speedboostern för Nikon så öppnar man även upp för en massa begagnade Nikonobjektiv för en billig slant som en nästa investering.... men ett MFT objektiv typ 25mm f1.4 eller så hade jag gärna också haft om man vill göra hela systemet litet och supersmidigt. Men min Sigma och speeedbooster så blir det en ganska stor pryl att släpa med sig.

 

Ska slänga upp några testfilmer med denna kombo vid tillfälle..

Länk till kommentar
Share on other sites

(rätt konstigt att ingen kommit på uppfinningen tidigare med tanke på hur enkel den är). .

 

det är en svingammal uppfinning som funnits sen tidiga teleskop och i tokgammla filmkameror :)

De kallas Focal Reducers, speedbooster är ett varumärke från Metabones ungefär som Jeep eller Soda Stream.

 

Vad är det för märke på den du har?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

På GH3 funkar PL Summilux 25/1.4 mycket bra att filma med. Problemet är det vanliga med MFT-gluggar ingen bländarring och trådstyrd AF som fungerar lite sämre vid manuell fokus.. Samtidigt fungerar AF vid film så pass bra så det faktiskt är användbart. Jag filmar också med PL Summilux 15/1,7 och PL 45/2.8 macro. Alla ger riktigt fin bild.. För lite mer hantverksmässig filmning tror jag ändå på speedboster + fina manuella gluggar..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...