Gå till innehåll

Första köp av videokamera


lgbe

Recommended Posts

Hej filmare,

Jag heter Lasse och är ny i detta forum och har aldrig ägt en renodlad videokamera (har filmat med systemkameror men har inte varit riktigt nöjd med resultatet). Så jag vänder mig till er för att få hjälp med att välja en videokamera som kan vara lämplig för mitt nuvarande behov. Vill givetvis ha bra kamera att kunna filma mina barnbarn/familj med i vardagliga miljöer (inomhus/utomhus). Jag har nu försökt i ca 2 månaders tid att på nätet och har även varit fysiskt i butiker för att få mig en uppfattning vad jag ska välja. För närvarande tänker jag för inköp lägga mellan 3-4000:-, men kan tänka mig att gå upp en tusenlapp till om så behövs. Hoppas jag varit tydlig nog. Under mitt letande har jag har till dags läge fastnat för 2 st. Dessa är:

Canon Legria HF R56

Jvc GZ-RX110

 

Lasse B

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Kolla upp panasonic gh2 tror jag den heter på youtube. Den lär vara fantastisk för filmning om man kör nån hack på programvaran på den som ska finnas att ladda ner. En sån begagnad kan man ibland hitta på blocket för ett par tre tusen utan objektiv.

 

En vanlig konsument video kamera typ dom som du länkar till är helt ok men tydligen så ska kvaliten från en kamera som gh2 an vara rejält mycket bättre om jag har förstått det hela rätt. Kanske kan nån rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med om att de två kamerorna du nämner funkar i din situation. Men kameran är bara en del av den film du vill göra. En mycket vanlig detalj man ser när man ibland blir ombedd eller inbjuden att se semester eller familjefilm är att man inte kan hålla kameran stilla eller skakfri. Detta är något som är ytterst störande men kan i viss mån kompenseras i efterhand om man använder ett avancerat redigeringsprogram.

 

Det gäller alltså att tänka på att hålla kameran still - något som är lättare med en tyngre kamera - och dessutom tänka på att inte panorera för snabbt. Stativ är självklart en stor hjälp. Man kan ju också stödja handen mot en stolpe eller annat.

 

En annan sak, som nog hänger kvar sedan den tid man hade vanlig kostbar film, är att man vill ha med så mycket som möjligt och därför tar alltför korta scener. Nu kostar inspeningsmedia nästan inte något och kan användas flera gånger med följden att man kan ta långa scener så att man hinner uppfatta vad som händer och där det finns plats för att bara klippa in det som är väsentligt.

 

Ljudet är ett minst lika stort problem som bilden ibland men tänk på att inte klippa mitt i en mening utan först när talaren har slutat. Det går att ordna efteråt om det blev fel.

 

Vindstörningar hör du kanske inte om du inte har medhörning. Vind på mikrofonen kan förstör allt ljud och om det är möjligt att åtgärda i efterhand så krävs det ofta andra metoder än bara filtrering. Sätt på vindskydd på mikrofonen om det går eller försök hålla den i lä!

 

Lycka till med familjefilmning - något som du kommer att vara tacksam att du gjorde om 30 år!

Jag är tacksam för att min gamle far filmade oss med 8mm smalfilm från 1940 fram till 1965!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag snor den här tråden lite nu!

 

Jag söker efter en kamera under 10 000 som jag ska använda till att filma kortfilmer, intervjuer och andra "roliga" klipp till youtube typ. HD känns viktigt så att bilden blir skarp, och kanske extern micutgång? Antar att de inbyggda micarna inte är optimala?

 

Panasonic HC-X920

Såg att denna typ vunnit alla bäst i test. Kommentarer? Hjälp?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

Alltså youtube i relation till x antal tittare handlar inte om hur mycket kameran kostar utan innehåll. Det vill säga en HD webkamera duger fint i dom sammanhangen. 10 000 spänn för en kamera till det är minst sagt overkill. Kör på det bästa billigaste du tycker duger. Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Som GöranD är inne på; det finns billigare kameror för ändamålet. Kolla gärna lite närmare på Panasonic FZ200. En stillbildskamera, men som klarar video alldeles utmärkt, komplett med fint objektiv. Jag har en (gammal) Sony Hx100v, den använder jag idag ihop med en m4/3-kamera. I vissa situationer ger den helt enkelt fullt godkända resultat (även vid högre kvalitetskrav) helt automatiskt, utan krångel. Delvis tack vare att objektivet är bättre än allt du kan köpa för små pengar till en m4/3-kamera. Även Hx300 finns ju idag, men tror inte den har manuella inställningar i video, till skillnad från FZ200.

 

FZ1000 är också på väg, den i sin tur är väl ett slags mellanting mellan ovan nämnda kameror och systemkamerorna som Oller refererade till. Ingen aning när den dyker upp, men det skadar ju inte att kasta ett öga på den också.

Länk till kommentar
Share on other sites

FZ1000 eller RX100 är bra. Kräver inga tillbehör som inte en videokamera också behöver men till en bråkdel av priset. Man måste imo upp i 18-20 000 för att få en likvärdig videokamera. Om man inte köper begagnat, då blir allt lite billigare och en vettig videokamera går kanske att finna för 10K.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har fortsatt kika vidare. Givetvis är det ju innehållet som är det viktiga, men jag vill ha en bra kamera där jag kör med externt ljud, så filmen blir snygg och ljudet bra. Mer åt seriösa kortfilmshållet!

 

Jag har kikat på Panasonic HC-X920, Canon Legria HF G25, och även GF30n. Hjälp mig! Jag är ju helt ny, och det är massa funktioner hit och dit som skiljer, som jag inte alls vet om jag behöver. Wifi? Liksom, när använder en den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här hittade jag lite grejer på Blocket.

 

Sony DSR 250P Proffskamera | Stockholm

 

Sony fx1 /sony pd175p | Stockholm

 

Sony semi-proffs videokamera | Stockholm

 

Professionellt videoproduktionskit-HVX200a ++ | Stockholm

 

Den för 17 tusen är lite i överkant för min budget, men om det är så att allt det där är värt supermycket, och att jag borde slå till för det är en amazing deal, så visst.

 

I övrigt. Är det några bra grejer, som jag borde slå till på i stället för att köpa en ny HC-X920 / G25?

 

Edit: Är väl bara egentligen den där Sony semi proffs som verkar vara något? De övriga kunde inte filma HD va? Eller kanske den för 17k, men har inte kikat så mkt på den.

Länk till kommentar
Share on other sites

DSR250 är en 4:3 SD-kamera, och i princip värdelös i dagens läge.

PD175 är också SD-kamera och jag tror den också är optimerad för 4:3.

 

FX1 var på sin tid mycket populär, är en HDV-kamera, och framförallt CCD vilket är trevligt om man ska filma rörliga saker. "Proffs"-varianten Z1 med lite mera inställningsmöjligheter är att föredra, men en FX1 till lågt pris är bra till mycket.

 

HVX200 är en HD-kamera med P2-kort, också en CCD-kamera. Priset kanske lite högt men även den en kamera man kommer långt med ännu.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...