Gå till innehåll

vad är det för fel på kameran? (Fläckar vid filminspelning)


dicedalton

Recommended Posts

Jag bifogar en demonstrationsvideo på ca 30 sekunder.

 

 

Under utlandsresan filmade jag en del. Det visade sig att det är en blurrig fläck och ovan den en svart fläck på all filmklipp utomhus. Men inte inomhus och det syns inte heller något sådant alls på foton.

 

Jag har rengjort linsen - men inte objektivet invändigt eller kamerahuset.

 

Vart är felet tror ni?

Hur rengör man objektivet invändigt och kamerahuset? Utrustning och att-tänka-på menar jag.

(går det att redigera bort? I Sony Vegas t.ex.)

 

Tacksam för all hjälp jag få!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ut som sensorbös ja.

Det första jag skulle försöka är att blåsa bort det med gummituta (ex Rengöring Dörr Blåsbälg ''Super'', svart (Cyberphoto), Giotto Blåsbälg Rocket air (Scandinavian Photo)). Obs: notera att sådan där tryckluft på burk inte är att rekommendera eftersom det kan finnas saker i som lämnar rester efter sig.

Ifall det inte funkar att blåsa bort det så kan det som Tolin säger vara värt att lämna in kameran för rengöring snarare än att försöka sig på det själv. Sensorrengöring är läskigt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag identifierat var problemet är någonstans. Fläckarna sitter på det lilla fyrkantiga glaset i kamerahuset och rubbas inte av en blåsbälg, det är alltså troligtvis nån form av vätska som hamnat där, eller det är i alla fall inte damm.

 

Har nån rekommendationer för var man bäst lämnar in den för rengöring (eller var man undviker att göra det) ?

 

Vänligen

Dice

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 år senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...