Gå till innehåll

Någon slags kärlek - Kortfilmsmanus


Rotter

Recommended Posts

Ett första (eget) manus jag någonsin skrivit men vill ha så mycket konstruktiv kritik som möjligt så bombs away!

Kan väl säga att jag vet inte riktigt hur slutet blev men allt kan ju förändras till något bättre ;)

 

Manuset Handlar om en ung pojke vid namn Morgan som växer upp med sin mamma och sin alkoholiserade pappa (de är separerade).

Någon slags kärlek.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Överlag har du gjort ett imponerade jobb enligt mitt tycke.

 

Det finns några saker jag skulle vilja ta upp.

 

Det första och det enklaste är att inte använda talspråk i dialogen. Nu var det inte svårt att förstå, men det blir genast mer svårläst och i värsta fall även svårt att begripa även om det i ditt fall inte var så. Skriv "riktigt" på ett talspråksmässigt sätt, om du förstår vad jag menar.

 

Sedan är det några klipp mellan scenerna som jag inte tycker håller. Först lämnar Morgan sin pappa för att i nästa stund ringa på dörren igen. Man får ingen känsla för hur lång tid som gått. Faktum är att han lika gärna kunnat ångra sig och vänt tillbaka samma dag. Sedan hoppar vi framåt i tiden. Vi måste få något visuellt som får det att hänga ihop, så att vi förstår att det är samme Morgan, men senare i livet. Det är samma sak med slutscenen.

 

Det tredje är själva storyn, för jag känner att du inte riktigt fått ut det du vill säga. Morgan är arg på sin pappa, men varför? Jo, det finns flera skäl, men exakt vad har gjort att han sagt upp bekantskapen? Visa visuellt när han är barn, vad det är som får honom att ta avstånd som vuxen. Sedan är sista scenen helt obegriplig för mig - jag trodde jag visste vad historien handlade om, men nu växlar den till att handla om att inte behöva dö ensam? Jag trodde detta var en story om en pojke som kände sig sviken av sin pappa. Jag hade inte blivit förvånad om filmen slutat när Morgan och flickvännen sitter i bilen under tystnad efter att han varit på bårhuset (en orealistisk scen förövrigt - döda läggs i kylrum, inte i sängar).

 

Men som sagt, överlag har du gjort ett bra jobb och jag tror att du har någonting som du vill berätta som betyder mycket för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag håller med dig om slutet, det blev inte riktigt som jag tänkt mig, detta ska jag se över. De personer som precis har dött brukar ligga i sängar en stund för att nära behöriga ska kunna ta "farväl" alla fall har det varit så på flera som jag varit på. Dock kan det ju bli otydligt i manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

De personer som precis har dött brukar ligga i sängar en stund för att nära behöriga ska kunna ta "farväl" alla fall har det varit så på flera som jag varit på. Dock kan det ju bli otydligt i manus.

 

Hm, det är sant... Tänkte inte på det. Jag har inte gjort något sådant besök själv, men av det jag har hört så har du helt rätt. Jag tänkte mer på de chockerande upplevelser jag har hört om sterila rum och rostfria bord som du (åtminstone förr) kom till om du tillhörde en av dem som ville förberedda den döde för begravningen själv - eller om du inte kan komma inom lämplig tid för att ta förväl.

 

Men, en fundering till kring det... tror de på sjukhuset att det kommer att komma (fler) sörjande så de har gjort ett sådant arrangemang utifallatt, eller är det standard att göra så några timmar efteråt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle tro att det är ett arrangemang, de gånger jag varit på en sådan har det varit minst en anhörig på plats/eller kommit in snabbt efter att personen dött. Den anhörige har sedan ringt till de närmaste och meddela att det går att ta farväl av personen nu.

Du nu när jag tänker efter, skulle du kunna förklara mer genomgående vad du menar med det här om talspråk som du skrev om i tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du nu när jag tänker efter, skulle du kunna förklara mer genomgående vad du menar med det här om talspråk som du skrev om i tidigare inlägg.

 

"tränarn" = tränaren

"säger åt er va ni" = säger åt er vad ni

"Va kul. ah." = Vad kul.

"Ne vi äter" = Nej, vi äter

"Det blir inge mer" = Det blir ingen mer

"pån" = På honom

 

Som sagt, inga allvarliga saker, men det kan bli svårläst och ser slarvigt ut.

 

Några stavfel:

Iraq = Irak

dem kommer bara = de kommer bara

Dem där ska = De där ska

 

Sen är det bra med lite kommatecken också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...