Gå till innehåll

Laptop till HD-redigering i MediaComposer 5


Bengt

Recommended Posts

Har fått behov av att kunna redigera HD-material i en laptop så jag är på jakt efter en begagnad maskin.

Min gamla workstation-laptop (HP nw8000) klarar SD perfekt men i HD hackar det alldeles för mycket.

(nw8000-datorn är annars perfekt för P2-korten, in med korten i den inbyggda kortläsaren och redigera direkt)

 

 

Spelar in i 720p med en P2, DVCPRO HD-kamera.

Redigerar i Avid MediaComposer 5. (Inga planer på att uppgradera)

 

Avid har ju bara "godkänt" några få modeller vilka är svåra att hitta begagnade.

 

Så jag vill ha tips på andra laptops som MC 5 verkligen fungerar på!

Tacksam för fakta och inga gissningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

tja, MC5 är väl inte en överrepresenterad mjukvara i detta forumet, då många är glada amatörer eller använder FCP eller Premiere. Några kan MC absolut, men kanske inte vilka datorer som funkar och inte. Jag skulle göra en google på din fråga. Avids egna community är en annan bra plats för att vända sig lite åt pudelns kärna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kimster du har förmodligen rätt.

 

Det är ju lite känsligt att fråga om icke certifierad hårdvara på Avids egna community.

Har gjort det några gånger tidigare och man får ofta svar som att det är bättre att hålla sig till "rätt" hårdvara.

 

Skall testa med en fråga där i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

PMa mjolnarn här på Voodoofilm vet jag, han är nog en av de med mest koll på Avids mjukvaror här.

Brukar dock vara knepigt att kunna garantera kompatibilitet mellan ny hårdvara och äldre mjukvara, inget man gärna ger sig på bara så där.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

..... Brukar dock vara knepigt att kunna garantera kompatibilitet mellan ny hårdvara och äldre mjukvara, inget man gärna ger sig på bara så där.

 

Mvh /Pontus w

 

Det är en av anledningarna till att jag letar efter en begagnad dator.

Även en begagnad workstation kostar ju en del och det är ju tråkigt om man efter inköp upptäcker att det inte fungerar som det är tänkt.

 

 

Tack för tipset om mjolnarn!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ahh du skrev ju faktiskt begagnad, det är också svårt att ge råd om på andra grunder.

Men ok, är det 5.0 eller 5.5 etc?

 

Här är iaf två listor på godkända modeller:

1. - för 5.0 http://resources.avid.com/SupportFiles/attach/WindowsSpecificationsforMediaComposerv5.0NewsCutterv9.0Assist2.2andInstinct3.0May9_2011.pdf

2. - för 5.5 http://resources.avid.com/SupportFiles/attach/WindowsSpecificationsforMediaComposerv5.5NewsCutterv9.5Assist2.3andInstinct3.5August11_2011.pdf

 

Hittade en av dem fortfarande till försäljning, om sidan som säljer den är trovärdig låter jag dock vara osagt.

Välkommen till MJ Multimedia. 8760w i72820Q 17+/Wc/8/750/DVRW/400/W7P6

 

Även en ny Dell borde fungera om du har 5.5: http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=mw6700bto1&model_id=precision-m6700&c=se&l=sv&s=bsd&cs=sebsdt1

Se till att grafikkortet är ett Quadro K3000M, Win 7 64bit (samt för att det skall rulla på, 16gb ram och SSD-disk/ar)

 

Men kolla som sagt med mjolnarn.

 

Om inte annat kan du ju alltid slänga ut en annons på blocket eller Sweclockers marknad ( Marknad - SweClockers.com ) där du söker köpa en av dessa modeller.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har MC 5.0.?

 

Har kollat på den listan och letat alternativ utifrån den men inte gjort några "fynd".

 

Jag vet att det kan fungera med annat än de rekommenderade datorerna av egen erfarenhet.

Körde för många år sedan en tidig version av MC på en Fujitsu-Siemens dator, där det enda som stämde med specen var att grafikkortet var ett nVidia, dock inget från listan.

 

Därav att jag söker "fungerande" alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...