Gå till innehåll

Formulera ett frågeformulär till kortfilm?


Nordahlaren

Recommended Posts

Jag har en testpublik som ska se min senaste kortfilm innan den visas på fler festivaler i sommar och har en officiell premiär, den har visats på en festival innan.

 

Men då undrar jag om jag kan få lite tips på frågor som jag kan ha med i undersökningen?

 

Handling:

Filmen är ett rörande porträtt av en far som ska träffa sin saknade son igen för första gången på 20 år och filmen speglar hans fördomar om vem hans son blivit.

 

Den tar upp ämnen som homofobi, homosexualitet och föräldraskap - filmen är en dramakomedi.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill ta reda på hur publiken tolkar min film, hur dom ser på de olika temana som filmen tar upp, hur budskapet togs emot (om det togs emot).

 

Allt detta för att ha med mig i kommande projekt, som utbildning underlag. Inte för att jag vill ha hiss eller diss på den, utan för att diskutera filmen snarare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då har du ju tre frågor redan där.

 

Men du borde i stället försöka köra på fokusgrupper om du vill veta hur de tolkar den. Att fylla i formulär är ingen bra metod om du vill ha längre svar, det passar bättre för statistisk genom att använda skalor och liknande. Att låta folk prata är lättare än att skriva.

 

Bjud in 4-6 personer att prata i en grupp och se vad som kommer ut det. Ställ öppna intervjufrågor. Det behöver inte vara så märkvärdigt, utan bara be dem stanna kvar en halvtimme efter filmen och diskutera. Spela gärna in det så kan du analysera det senare, utan att behöva sitta med penna och papper när du intervjuar.

 

Hoppas det kan vara till någon hjälp. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...