Gå till innehåll

sugen på sony 4k kamera.


Brad Fridell

Recommended Posts

tja är extremt sugen på att investera en 4k sony videokamera då det känns som att det kommer börja ta över mer o mer. ställer frågan då om vilken av dessa 2 kameror är den bättre.

 

Sony FDR-AX1 eller Sony FDR-AX100E

 

kommer använda kameran till mest motorsport men även nästan allt annat med. älskar o filma.

 

man kan läsa hur mycket som helst på nätet o bara bli tokig på alla olika recensioner, så ställer därför frågan här, nån som testat nån av dom o så och har erfarenhet av dessa 2 kameror.

är det värt o lägga nästan 20k mera. jobbar inte med film o så. utan detta är av hobbysyfte o kanske framtida jobb möjligheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

AX100 är ju en (dyr) hemmakamera och har ju inte så många inställningar för bilden men du kan sätta på en Sony riktmik så det blir ju inte dåligt på något vis. AX1 är ju en (semi)proffskamera, dvs det är den man ska ha på jobb men den har en mindre sensor än AX100 så lite svårare att få minimalt skärpedjup men det är kanske en fördel för dig?

 

Varför just Sony förresten? Panasonic GH4 spelar också in 4K och är billigare fast du behöver handla ett objektiv också. Det kommer att komma en massa kameror med 4K i höst redan antagligen, troligtvis också lilla GoPro.

Länk till kommentar
Share on other sites

AX100 är ju en (dyr) hemmakamera och har ju inte så många inställningar för bilden men du kan sätta på en Sony riktmik så det blir ju inte dåligt på något vis. AX1 är ju en (semi)proffskamera, dvs det är den man ska ha på jobb men den har en mindre sensor än AX100 så lite svårare att få minimalt skärpedjup men det är kanske en fördel för dig?

 

Varför just Sony förresten? Panasonic GH4 spelar också in 4K och är billigare fast du behöver handla ett objektiv också. Det kommer att komma en massa kameror med 4K i höst redan antagligen, troligtvis också lilla GoPro.

 

okej så om ja med andra ord kommer filma mycket drifting t.ex så är den billigare bättree för det.

one word, ilovesony ;)

oki får se vad som kommer ut mera från sony dåda :)

 

tack för tippsen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Äger FDR-AX100. Codecen är ganska gradebar. Bra DR - inte som din BMPCC. Rekommenderar den.

 

Folk snackar om dess rolling shutter. Sant, finns där. Men ingen filmar så provocativt som man måste göra där den blir till problem.

 

Du får gärna testa min när jag återkommer till Sverige om 2 veckor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Äger FDR-AX100. Codecen är ganska gradebar. Bra DR - inte som din BMPCC. Rekommenderar den.

 

Folk snackar om dess rolling shutter. Sant, finns där. Men ingen filmar så provocativt som man måste göra där den blir till problem.

 

Du får gärna testa min när jag återkommer till Sverige om 2 veckor.

 

Hur begränsande är bildinställningarna på AX100? Den har Cinematone men inte SLog-2 som A7s och ingen Paint-meny som AX1.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur begränsande är bildinställningarna på AX100? Den har Cinematone men inte SLog-2 som A7s och ingen Paint-meny som AX1.

 

Hej!

Naturligtvis ska det finnas anledningar till att köpa AX1.

 

Den har cinematone vilket inte innebär flat bild utan kontrastökningar och lite kraftigare färger.

Ingen logg.

 

Det finns lite pre-sets. Dess codec är enligt sony dubbelt så effektiv som AVCHD vilket skulle innebära 100-120Mbit AVCHD i 4K.

Jag har inga problem att grada som jag vill - dock inte som BMPCC.

 

En fågel har viskat att det ska öppnas lite mer i form av sharpness/contrast-möjligheter i kameran så man kan få ut smulan mer flat bild och således få det som man vill.

Oavsett så är den inte övermättad som den är vilket jag gillar så jag kan justera det som jag vill.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Den hintade förbättringen av firmware på AX100 tror jag inte på, man får nog investera i kommande X70 istället som inte är så hemskt mycket dyrare (skiljer ca 7000kr). Dock så kommer X70 inte klara 4k-inspelning förrän med en uppgradering nästa år, och den kommer att kosta extra vad jag förstår, synd tycker jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

är det med andra ord bättre att man kanske satsar på en fullformats kamera som filmar 1080p 60fps istället.

 

"Bättre" beror ju på en hel del saker. Men om du vill göra det så är Sony a7s mitt tips eftersom den har bra bitrate jämfört med de andra. Sen tillkommer alla de andra fördelar spegellösa kameror har när det gäller video.

GH4 är också ett allternativ även om den inte har fullformat.

 

Om du inte sett denna så är den värd en titt,

Länk till kommentar
Share on other sites

ja kollade runt lite på a7s o den verkar inte fullfölja mina krav, tyvärr ja, jag är lite kinkig, men vill helst ha en renodlad videokamera börjar det kännas som. med tanke på batteri tid, bättre fokus för mindre pengar o så vidare, ja kvaliten va riktigt stört bra i a7s men när ja filmar blir det mycket fart o burnouter o sånt. rolling shutter som ja förstått det rätt behövs va rätt bra då vilket den inte hade.

 

men till stilbild med ett bra stativ typ väldigt oki.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja kollade runt lite på a7s o den verkar inte fullfölja mina krav, tyvärr ja, jag är lite kinkig, men vill helst ha en renodlad videokamera börjar det kännas som. med tanke på batteri tid, bättre fokus för mindre pengar o så vidare, ja kvaliten va riktigt stört bra i a7s men när ja filmar blir det mycket fart o burnouter o sånt. rolling shutter som ja förstått det rätt behövs va rätt bra då vilket den inte hade.

 

men till stilbild med ett bra stativ typ väldigt oki.

 

Vilka krav har du?

Och den stora frågan, vad får det kosta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vill ha en fullformat och sen säger du videokamera. Fullformat (stillbild) har inget med video/film att göra av tradition. Rolling shutter existerar inte på FDR-AX100 i HD-läge. Inget jag kan öht märka av.

Sen beror det på hur man filmar. 4K däremot kanske den har en del.

 

Finns så mycket kameror och lika många sätt att använda dem.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka krav har du?

Och den stora frågan, vad får det kosta?

 

den sak vara snabb i fokusen, bra kvalite, vill inte behöva lida av att det liksom hackar i sidleds med tanke på att jag i första hand kommer använda den till motorsport överlag. ja kommer ju även använda den till annat men som sagt. snabba rörelser iförsta hand då :).

sen vikt och storlek. så länge man kan hålla den med en hand hyfsat bra så är den bra, t.ex ax1 kan man det med.

 

ja säger så här ang: priset. får jag fast anställning på det jobbet där ja är nu, så då har ja tänkt mig mellan 30-50k. ja vill satsa på det här. inte som ett heltids jobb, men mera som en seriös hobby/kan även få lite små jobb vid sidan av :)

 

folk har sagt varför inte börja plugga igen o gå någon media utbildning. men ja pallar verkligen inte skolan igen. är så extremt glad att man klarade sig igenom allt med godkända betyg, (har adhd) är inte blyg o berätta det.

 

får ja inte fast anställning då blir det o fortsätta spara o fortsätta med 70d ett år till.

 

filma o så har varit en sak jag ändå sen minst 20 år tillbaka älskat o facinerats av men pengar har aldrig funnits fören ja köpte 70d förra året :).

 

slängde på ett ordentlig svar nu ifall ni har undrat nått mera så vet ni lite mera överlag så. kan ju va bra för nått kanske hehe :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vill ha en fullformat och sen säger du videokamera. Fullformat (stillbild) har inget med video/film att göra av tradition. Rolling shutter existerar inte på FDR-AX100 i HD-läge. Inget jag kan öht märka av.

Sen beror det på hur man filmar. 4K däremot kanske den har en del.

 

Finns så mycket kameror och lika många sätt att använda dem.

 

// A

 

ja kanske inte fattat det där med fullformat i videokamera men det ska vara en stor sensor elelr va det kallas

 

helst vill man komma över till 4k, världn rör sig sakta åt det håller ju :). sen o filma i 4k o spara 1080p blir bättre med råge om ja förstått rätt med :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Du pratar om att "investera i framtiden" och 4K men det slutar med att du köper en videokamera för familjen? Lite märkligt att göra en tråd och ignorera typ varenda råd du fått, men nåja, huvudsaken är att du är nöjd.

 

ja förstår hur du tänker, men nej har inte ignorerat några råd, där av att jag bestämde mig för att börja litet istället och sen får man se vart det leder, va det en smart affär? det märks under 2015 års gång, men hoppas jag inte gjort bort mig helt iallafall :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
blev ingen 4k kamera detta år. budgeten räcker inte till. så skaffade mig en sony hdr-cx900 som jag kommer uppdatera med lite godis under vinter o sommar. får bli en 4k kamera senare i framtiden.

får hoppas man blir nöjd med denna för tillfället iallafall :)

 

ja, grattis då.

 

hdr-cx900 är exakt samma som FDR-AX100 förutom 4K-funktionen. Dvs, allt du får i din får du även på ax100. Dock kan man ju spara en slant om man inte alls frågar efter 4K eller möjligheten 4K ger.

 

Det är en trevlig kamera oavsett, cx900!

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...