Gå till innehåll

Adobe After Effects - Enbart licensköp/år?


Recommended Posts

Hej!

 

Ni får ursäkta om det redan finns en tråd om detta men jag undrar om jag förstått det hela rätt att After Effects köps som användarlicens/år?

 

Hittade denna webshop via Pricerunner och undrar om det är en månads/årskostnad för programmet?

 

Anledningen till att jag frågar är att jag på en annan sida såg att programmet fanns att köpa för drygt 13 000 kr.

 

Så kort och gott:

 

Vad kostar Adobe After Effects?

Köper man eventuellt licens per månad eller år?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den webbshoppen säljer en gammal version av After Effects som inte tillverkas längre, så den känns ytterst tveksam. After Effects kan du antingen köpa (AE CS6) eller prenumerera på (AE CC), men leveransen är alltid digital.

 

AE CS6 via Adobe Store, ligger idag på 11.600 inkl moms. Den levereras digitalt och får inga uppdateringar / nya funktioner annat än säkerhetspatchar eller om det krävs uppdateringar av kompatibilitetsskäl vid nya operativsystem.

AE CC via Creative Cloud finns antingen som "single produkt", dvs enbart AE CC för ca 213:- per månad eller runt 520:- per månad för hela Creative Cloud (då ingår i princip hela Adobe utbud med Photoshop / Illustrator / InDesign / Premiere Pro etc). Det finns lite olika varianter/priser på betalning, beroende av hur lång prenumeration du väljer, ex det är billigare att köra ett helårs medlemsskap i Creative Cloud än en variant där du kan säga upp det på dan. Men alla Creative Cloud-program (eller snarare de program som heter "CC") finns endast i prenumerationsversioner.

 

//Max (som jobbar på Adobe)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen!

 

Tack för ditt svar Max.

 

Så jag kan betala månadsvis, ca 200 kr/mån, för AE CC och sedan säga upp prenumerationen när som helst om jag skulle vilja det? Eller binder jag upp mig för ett helt år vid det alternativet?

Jag ska kolla in er webbshop för priser för enbart AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Det sämsta med den här tjänsten är att Adobe enbart har ett betalningsalternativ.

Rätta mig om jag har fel, så var det när jag bokade för snart två år sedan.

Du måste uppge ditt kortnummer och beloppet dras automatiskt runt den 26e varje månad.

Tidigare fick man inte ens en kopia på betalningen men den kommer i lådan i dag.

 

jag hade föredragit en månads- eller kvartalsfaktura.

 

Det bästa är att jag som företagare får tillgång till hela sviten inkl. uppdateringar för ca. 5000:- + moms per år.

Det tycker jag är överkomligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD

11000 spänn för ett program ni måste skämta, inte ens 5000 för ett år låter rimligt. Det är tydligt att adobe inte riktigt hänger med i prisutvecklingen för apples program som kostade motsvarande förr kostar numera runt ett par tusen och så är det ditt.

 

Black magic design har två riktigt bra program resolve och fusion som båda funkar för pc och som också finns i lite versioner helt gratis.

 

Jag kan inte tänka mig att adobes produkter är 11000 kronor bättre inte ens 5000 kronor bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan hålla med dig GöranD till viss del nu iom BMDs köp av Fusion men det är å andra sidan en rätt färsk nyhet så tills för bara några månader ser jag inte rent konkurrensmässigt hur Adobes prisbild var orimlig. 11 000 för ett program lika AE eller lite drygt 3000 per år för ett program, orimligt eller inte beror ju på vad man gör med det. 11 000 är lite mer än vad jag tar för en dags jobb i just AE så på en dag har jag alltså betalt för programvaran jag använder för att jobba, det är inte helt orimligt. För någon som gör saker i AE för skojs skull eller som fortfarande går i skolan är det totalt orimligt, speciellt eftersom de lär sig programvaran etc. Finns iofs studentlicenser men för en tjej eller kille i t.ex. nian är det rätt mycket pengar. Men att det skulle vara så upprörande rent generellt hänger jag inte med på. Att därtill jämföra med Apples program ser jag inte riktigt hur hur man kan göra då de inte har något som överhuvudtaget kan jämföras med AE och tar vi FCX så är det en produkt som i huvudsak vänder sig till ett annat användarsegment jämfört med Premiere.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Innan du reagerar så starkt på priset jag nämner 5000:-/år kanske du skall tänka på följande.

Jag använder programmen i mitt företag, tjänar således pengar på dom.

Jag använder inte enbart PP utan dessutom Lightroom, Photoshop, Illustrator samt InDesign.

 

Jag tycker fortfarande att det är överkomligt att alltid ha senaste uppdateringen av dessa fem yrkesprogram, som dessutom integrerar med varandra för 5000:- om året.

 

Bör kanske tillägga att jag i den summan även har tillgång till After Effects, Audition. Dreamweaver m. fl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD
Jag kan hålla med dig GöranD till viss del nu iom BMDs köp av Fusion men det är å andra sidan en rätt färsk nyhet så tills för bara några månader ser jag inte rent konkurrensmässigt hur Adobes prisbild var orimlig. 11 000 för ett program lika AE eller lite drygt 3000 per år för ett program, orimligt eller inte beror ju på vad man gör med det. 11 000 är lite mer än vad jag tar för en dags jobb i just AE så på en dag har jag alltså betalt för programvaran jag använder för att jobba, det är inte helt orimligt. För någon som gör saker i AE för skojs skull eller som fortfarande går i skolan är det totalt orimligt, speciellt eftersom de lär sig programvaran etc. Finns iofs studentlicenser men för en tjej eller kille i t.ex. nian är det rätt mycket pengar. Men att det skulle vara så upprörande rent generellt hänger jag inte med på. Att därtill jämföra med Apples program ser jag inte riktigt hur hur man kan göra då de inte har något som överhuvudtaget kan jämföras med AE och tar vi FCX så är det en produkt som i huvudsak vänder sig till ett annat användarsegment jämfört med Premiere.

 

Mvh /Pontus w

 

 

Jag tänker mera på priset enbart är helt medveten om skillnaden. Det är inte länge sedan du fick betala uppåt 10 000 kronor för både Logic och Final Cut. När det gäller tex Logic så sänktes priset till ca hälften och sen dramatiskt ner till runt där det ligger nu som om jag inte minns fel är ca. 2000 spänn eller nåt. Samma hände med Final Cut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst GöranD
Även om man använder Adobe sviten i jobbet behöver det ju inte betyda att priset är rimligt.

Innan BlackMagic började lansera mer rimligt prissatta kameror fanns det liknande tongångar där. Det samma gäller glas. Fler märken har dykt upp som har visat sig kunna matcha högt prissatta "märkesglas".

 

Det samma kommer hända med Adobes produkter. Både lågprisalternativ och gratisalternativ blir både fler och bättre. Och i och med detta kommer nog inte lika många vara villiga att betala 200-500 kr/månad för Adobe längre. Alternativt blir Adobe tvungen att erbjuda mer för de pengarna. Tjänster som troligen redan ligger bakom kulisserna.

 

 

Håller med

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
11000 spänn för ett program ni måste skämta, inte ens 5000 för ett år låter rimligt. Det är tydligt att adobe inte riktigt hänger med i prisutvecklingen för apples program som kostade motsvarande förr kostar numera runt ett par tusen och så är det ditt.

 

Black magic design har två riktigt bra program resolve och fusion som båda funkar för pc och som också finns i lite versioner helt gratis.

 

Jag kan inte tänka mig att adobes produkter är 11000 kronor bättre inte ens 5000 kronor bättre.

 

De säljer inte längre sina program för 11000kr, de har sådana priser på AE CS6 för de vill att man ska skaffa CC på prenumeration. För de som jobbar i branschen så är deras nya prissättning faktiskt bättre plus att man får alltid "den senaste versionen". Förut så för samma peng var man tvungen att hoppa över en version eller två.

 

Du utgår nog också från vad sakerna kostar som privatperson, men t.ex. på de jobben jag haft så betalar man av något för 10 000kr på 3-5 jobbdagar (så det är en investering som lönar sig snabbt om det garanterar mer jobb).

 

Sen det man betalar för är också själva "helhetspaketet", man kan lätt skicka saker mellan t.ex. Photoshop till After Effects, sen till Premiere Pro, och vice versa... På de olika arbetsplatser jag varit på så har man ofta använt både Illustrator, PS, AE, Premiere och Audition, förr även Encore.

 

Final Cut Pro är billigare nu också bara för de klanta sig så för jävligt med FCX (2011) som gjorde att väldigt många hoppa över till Premiere Pro eller Avid.

 

Alltså, jag är glad att BMD sätter lite konkurrens och förhoppningsvis kan pressa ner priserna men Adobe är knappast "galna" som har den prisbilden de haft, och nu med prenumeration så kan de "chocksänka" priserna om de vill, utan att göra användare arga (folk blir faktiskt jävligt sura om de betalat 11000kr för ett program sen veckan senare kostar 2000kr, plus att man förr faktiskt sålde begagnade versionen av AE).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...