Gå till innehåll

hur få bra ljud med billiga videoredigeringsprogram?


ghijohansson

Recommended Posts

Hur gör ni andra som använder billiga redigeringsprogram för att få bra ljud?

 

Själv har jag nyss börjat redigera med Premiere Elements version 12, efter att tidigare ha haft god erfarenhet av version 3 av samma program. Programmet har vissa möjligheter att bättra på dåligt ljud.

 

När jag använde version 3 av programmet så kompletterade jag ibland med att använda gratisprogrammen Acoustica respektive Audacity. Och det finns fler gratisprogram för ljudredigering, om man tycker att det videoredigeringsprogram man valt inte räcker till.

 

Jag förmodar att Sony Movie Studio har ungefär samma möjligheter som Premiere Elements.

 

Andra billiga alternativ som jag hittat är som följer.

 

Köper man AVS Video Editior så får man även ladda ner företagets ljudredigeringsprogram.

 

Cyberlink och Magix säljer videoredigeringsprogram och ljudredigeringsprogram separat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns två korta svar på den frågan.

1: Man anställer en professionell ljudläggare.

Eller

2: Man ser till att råmaterialet är så bra som möjligt. Om du har bra inspelad dialog/fx, så kan man komma långt med vanlig EQ, automation, lite komprimering, och att klippa och klistra. Som med alla områden gäller det att helt enkelt veta vad man gör.

 

Om du är ute efter program som ger dig de verktyg du behöver, så kan jag tipsa om Reaper. Det är en riktigt billig DAW för vad man får, men tyvärr kan det inte importera/exportera OMF eller AAF. Ett gratisalternativ är Audacity, men den kan enbart hantera mono eller stereo (dvs inte mer än två kanaler), och jag är osäker på om den kan spela upp video. Vad gäller brusreducering så tror jag helt enkelt att man får spara ihop till Izotope RX3.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej!

 

Jag har precis installerat Audacity och undrar nu hur jag ska gå tillväga för att få in ljudet från ett videoklipp för editering?

Jag använder Adobe Premiere Elements 12 som redigeringsprogram.

 

Går det att spara själva ljudklippet/spåret från ett ljudklipp som en mp3 eller liknande för att sedan kunna ladda in det i Audacity för editering?

Det enda jag lyckats med är att importera själva videoklippet som rådata men det fungerar inte alls.

 

Och om det är så man får gå tillväga, ska det väl bara vara att lägga in mp3:n som en ljudfil till klippet igen efteråt?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Lilje. Om inte Audacity kan importera videoklippet som det är, så får du först exportera enbart ljudet från det i Adobe. Formatet ska helst vara WAV 48kHz 24bit, eftersom MP3 är ett komprimerat format och inte lämpligt som råmaterial. När du gjort de ändringar du vill ha i audacity kan du exportera ljudet (igen, som 48kHz 24bit) och sedan importera det i Adobe, där det synkas med videoklippet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...