Gå till innehåll

Beaulieu 5008.S, lite hjälp tack!


Recommended Posts

Hej!

 

Jag har precis köpt en Beaulieu 5008.S som verkar fungera fint i det mesta. Den har nytt batteri och låter fint, inga direkt repor eller skador eller annat. Men däremot, så börjar jag ana ugglor i mossen när jag har "Masterväljare" inställt på Auto, alltså när exponeringsinställningarna sker automatiskt. Har jag kameran inställd på Auto, och trycker in "Dödmansgreppet", så snurrar bländarringen direkt till 16 och fastnar där, samtidigt som ett skränande motorljud tar vid och fortsätter även när bländarringen nåt max. Ljusmätaren i sökaren ställer sig rakt upp och fastnar där, vilket ljus jag än vänder mig emot. (Det gör den även när jag har "Masterväljaren" inställd på manuell) Trycker jag in knappen "Snabbknapp för skärpekontroll", alltså automatisk focus, så zoomar kameran in och fastnar där. Jag har en manual, men lyckas inte finna något svar.

 

Jag måste lägga till att jag ännu inte prövat kameran med film, men väntar på leveransen. Kanske kan det vara orsaken? Kameran kanske fungerar till 100% när den känner av en kassett? Bara en tanke.

 

Objektivet är Kreuznach 1,4/6-70, vilket verkar vara standard.

 

Finns det någon där ute som känner igen sig? :q

 

Ljusa hälsningar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Kameran har troligtvis en ASA-avkännare (automatisk) som kollar vilken känslighet filmen har. Sitter ingen film i blir det svårt att exponera om man saknar detta värdet.

Du kanske kan kila ned till lokala fotobutiken och se om de har några tomma skal för film.

 

Oroa dig inte för kameran. Det är nog inget fel på den.

 

Edit:

 

Om du kan ställa ASA/ISO manuellt på kameran så testa att ändra. Alt. leta upp pinnen i huset som känner av och sätt en tejpbit på den så den tror det sitter en viss rulle i.

 

// A

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Tycker absolut det är häftigt om communityt fortsätter att leva trots tillgång till kameror med en större sensor, men lyft det inte till skyarna som något det inte är. 35mm adapters är ingen magisk uppfinning, det är en workaround som bygger på enkla principer kring fokallängd och skärpedjup.

 

Det du kanske egentligen vill grotta ned dig i är anamorfiskt format. Där finns det absolut underlag för att prata om en "äkta filmisk look" osv. Dock i slutändan en subjektiv evighetsdiskussion, även om jag förstår vad du menar med din pos

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...