Gå till innehåll

Vilket videoredigeringsprogram ska jag välja?


Recommended Posts

Tja.

Jag hade tänkt börja lite med videoredigering men har svårt att välja något program att börja på då jag har svårt att hitta information och jämförelser mellan de olika programmen, i alla fall där det står tydligt och enkelt sammanfattat.

Tydligen finns det ju allt från mycket avancerade program till väldigt enkla och priset varierar därför också. Men det jag personligen letar efter är ett program där jag enkelt kan ta material från min systemkamera, actionkamera och min externa mikrofon, och kunna göra enkla, snygga videos utav materialet jag har. Vill gärna kunna jobba i 1080p, samt ha enkla effekter som tex: svartvit, ändrad kontrast, färgmättnad, fade, slowmotion, text inlägg som undertext osv. Att programmet kan ha lite andra nödvändiga finesser skadar inte heller, men då jag är ny så vet jag inte exakt vad man kan göra. Syftet är att redigera semesterfilmer, men vill gärna ha lite proffsig "dokumentärfilm" känsla. Sen kanske när man lär sig lite mer så kan man ge sig på mer avancerade funktioner, men vilket program bör jag börja med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla era svar. Men tex på bland bildredigeringsprogrammen finns Gimp och Photoshop, och då Gimp är gratis och ändå användarvänligt så kan man ju alltid börja med det innan man vill bli mer "proffsig" och ge sig på Photoshop. Det jag vill liksom veta är då om det finns något liknande på motsvarande sida, något som ni vet är bra och ganska kapabel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla era svar. Men tex på bland bildredigeringsprogrammen finns Gimp och Photoshop, och då Gimp är gratis och ändå användarvänligt så kan man ju alltid börja med det innan man vill bli mer "proffsig" och ge sig på Photoshop. Det jag vill liksom veta är då om det finns något liknande på motsvarande sida, något som ni vet är bra och ganska kapabel?

Har inte testat det själv men har hört mycket gott om Lightworks, vilket ska ha en gratis version. Hur mycket som där är inkluderat vet jag inte, men här är deras hemsida: Lightworks

Länk till kommentar
Share on other sites

Gratisversionen av Lightworks har en maxupplösning på 1280*720, och dessutom är det trassligt att lägga till text.

 

Vill du använda gratisprogram för Linux så är Openshot populärast och Kdenlive näst mest populärt.

 

Vill du testa gratisprogram för windows så finns det folk som gillar VSDC, men se upp för spyware vid nedladdning.

 

Videopad finns i en gratisversion men se upp för många av dem som försöker ladda ner gratisversionen lyckas i stället av misstag ladda ner provversionen av betalversionen.

 

Billigaste "proffsiga" redigeringsprogram är Edius Neo eftersom CDON säljer det för 999:-

 

Av betalprogram i prisklassen runt 1,000:- anses AVS Video Editor vara det som är lättast att lära sig. Men om du betalar för ett år så blir du efter ett år åter debiterad, jag menar utan att du blir förvarnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett proffsprogram som inte nämnts är GrassValley Edius Pro 7 som är ett 64-bits program. Edius kan allt och har stöd för de flesta format. Det är också enormt stabilt och har mycket bra RT-funktion. Edius finns som fullt fungerande testversion och kan laddas ned och har då en tidsbegränsning av 30 dagar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är Edius Neo en instegsversion av Edius Pro? De flesta tillverkare har ju någon billigare variant men oftast inte så att det går att uppgradera till den dyrare (utom Pinnacle tror jag).

 

Avid har ju sålt av sina billigare redigeringsprogram. Någon som vet hur de är nu?

 

Glöm inte bort daVinci Resolve Lite som är gratis och i version 11 har fullfjädrade redigeringsfumktioner utöver allt gradinggodis!

 

Själv kör jag Premiere Pro cs5.5 men tvekar att uppdatera till en CC-premumeration om jag inte får garantier för att jag kan nedgradera min svit till bara premiere pro efter första året.

Länk till kommentar
Share on other sites

Edius Pro 7 är inte jämförbar med Edius Neo. Det senare riktar in sig mot nybörjare och det andra är bland de bästa på marknaden. Det innehåller också en modul för att i någon mån "redigera" och bränna DVD/BD.

Länk till kommentar
Share on other sites

CS6 och CC är ju givet i grunden samma program, men CC har väl nånstans 200+ uppdateringar inkl support för nya format som Canon C300, Blackmagics RAW-filer och bättre AVCHD-stöd etc.

CS6 uppdateras endast med patchar för nya operativsystem, medan CC uppdateras kontinuerligt 2-4ggr per år. Men visst, den är inte gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Premiere Elements :) Det har räddat mig från att ge upp. Hade först Pinnacle Studio i några olika versioner. Konstant strul, inget annat. Sen var det någon som tipsade mig om Elements. I början fattade jag absolut noll men märkte fort hur bra programmet var. Och är fortfarande! Fullt tillräckligt för det allra mesta om du inte jobbar professionellt eller på en väldigt hög nivå inom film. Du kan köpa det tillsammans med Photoshop Elements för lite över en tusenlapp. Väldigt svårslaget! Har testat Sony Vegas studio 11 med, fast jag tyckte det var alldeles för komplicerat och svårbegripligt för mig. Fast det är väl en fråga om tycke och smak såklart. Det som är väldigt bra med Premiere Elements är att det är så många som använder programmet. Därför finns det ofta folk som man kan fråga om man får problem samt att det finns hur mycket som helst om programmet på Youtube. Väljer du något mindre känt märke så blir det raka motsatsen. / Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tänkt köpa en kamera och börja filma och redigera.

Har kikat på denna kamera Panasonic HC-X920 som enligt alla test ska vara the boss of bosses typ.

 

Premiere elements såg ju bra ut Anders10. Jag söker efter ett bra och enkelt program där jag främst är ute efter att klippa, lägga på ljud från mic, musikfiler, färgfilter, slowmotion, zoom och kanske text. HD är ett måste. Är Premiere elements the shit då, eller vad säger ni? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga annars Max_H han har stenkoll :) Om du skippar Photoshop så tror jag priset ligger runt 800:- Allt det du skrev finns i massor.. Zoom slowmotion, filter, textmodeller i oändlighet, justeringar effekter, övergångar..det finns så mycket sånt att det aldrig tar slut! En sak som du kan tänka på..eller det är kanske dumt samtidigt.. Är att det kommer oftast en ny utgåva av programmet i september. Om du behöver programmet just idag så spelar det klart mindre roll. Men om du ändå har tänkt vänta med och köpa det, kan du lika bra göra det när PE13 kommer så får du absolut senaste versionen. Du kan kolla Googla på "release date" Premiere Elements. Vissa gånger är det bara mindre grejer dem har ändrat på eller gjort bättre till nästa. Andra är nästan hela programmet omgjort. Tex: 7 8 9 och 10 var inte så stora skillnader. PE 11 var en enorm skillnad mot 10:an. Jag köpte senast 12 och den är ganska lik version 11. Har haft flera olika varianten innan. Förmodligen blir inte version 13 någon större förändring, men jag är definitivt ingen expert att säga det! Nog inte så många som vet mer än Adobe själv.. Men om du funderar på ett begagnat så köp minst 11:an. Har sett på tex Tradera eller Blocket för 4-500:- ouppackade. Lycka till i alla fall!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Håller med anders10 om att välja ett program som används av många och som du kan hitta tips och tutorials på Youtube. Började själv med Pinnacle och kört med det länge men även provat Sony Vegas , Cyberlink och Premiere Elements då jag var missnöjd med vissa saker i Pinnacle. Men det är väldigt svårt att ställa om och lära sig nya program även om dom är väldigt lika. Eftersom Premiere har så många användare skulle jag föreslå det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...