Gå till innehåll

Pris för en DVD?


Spaceromancer

Recommended Posts

Ingen med mer erfarenhet som har svarat, så jag gör väl ett försök. Jag utgår från att du låter trycka upp och distribuera den själv. Samt säljer den via hemsida eller låter sälja den på event och liknande. Dvs. den distribueras inte i butik.

Jag tror att det kommer till vem du säljer den till. Och vad det är för dokumentär. Hur stor är distributionen? Vem säljer du till? Är den kommersiellt gångbar? Vad vill du uppnå med att sälja den? Jag tror nämligen det kan vara svårt att ge generella tips för distribution, med bakgrunden att det är en dokumentär på 90 minuter. Säger jag, som egentligen inte har en aning hur det ser ut i (indie)filmbranschen. Men jag har viss insyn i musik och kan delge min bild av hur det ser ut där.

 

Digital distribution dominerar, och det är här de flesta artister faktiskt får in några pengar. De fysiska skivorna de släpper trycker de i regel själv (beställer), helst på vinyl, i ytterst små serier. De fokuserar stenhårt på attraktiva förpackningar, men har ändå inte för ambition att gå mycket mer än +/- 0, räknar man dessutom in pengarna de lagt på instrument, utrustning, studiohyror och vad nu; så går de oftast back tills de slår igenom; om de slår igenom. Fysiska releaser gör dem för att tillfredsställa fans och "få ut" sin musik. Här pratar vi alltså helt självständiga musiker. Oftast väldigt nischade, och utan vidare kommersiellt genomslag.

 

Mer exakt så brukar ett vinylalbum gå på 100-200 kr (oftast beroende av seriens storlek) och en CD på 100-150. Samma priser, eller mindre än kommersiellt gångbara skivor alltså. Vissa väljer att inkludera artwork och annat häftigt eftersom de vill ge något speciellt till sina fans. Andra kör mer avskalat och säljer således till mindre pris. Viktigt att notera är dock att de som köper skivorna är de som vill stödja artisterna. För övriga finns musiken oftast även gratis på nätet.

 

Huruvida detta är något givande för dig, beror nog på, som jag konstaterade från början: Vad syftet är med din distribution. Och vem du ska sälja DVD:n till. Säljer du till stödköpare - som känner/är bekanta med dig? Eller har du gjort en dokumentär som är mer gångbar i det offentliga rummet? Oavsett vad så finns nog inget rätt eller fel, utan sätt det pris du tycker filmen är värd (till viss gräns), men för höga priser skrämmer iväg både stödköpare och vanliga. Även om de som inte är varse om dig/den, troligtvis är mer priskänsliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ännu inte låtit trycka upp några skivor utan bränner hemma. Hantverk hela vägen :) Men i framtiden, när jag har lyckats samla ihop tillräckligt med pengar, då skall jag beställa en pall. Försäljningen sker som du helt korrekt antar via hemsida och event. Jag har också tänkt att lämna den på affärer, turistbyråer och liknande som finns i närområdet. Om filmen är kommersiellt gångbar...jag tycker ju det! Den handlar om skogssamernas situation i Sverige i dag, och så vitt jag vet har jag ingen konkurrens alls av några andra filmer. Dom som har beställt kopior så här långt är till största delen samer men det är ju egentligen resten av svenskarna som jag vill visa filmen till. Filmens FB-sida har fyrahundra medlemmar men det är inte fler än kanske 1% av medlemmarna som har beställt en kopia. I dagsläget har jag inte nedladdning som alternativ.

Jag tar 250 kr för en kopia men med tanke på intresset så här långt så är kanske 150 kr rätt nivå. Ni som läser det här, hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för en DVD? Förutsatt förstås att det är ett ämne ni är intresserade av. Hur mycket skulle ni betala för en nedladdning?

 

Hemsidan är väldigt "retro" men den fungerar i alla fall :) Petri Storlöpare ? Documentaries, Dokumentärfilmer

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske är lite cyniskt av mig, men med vissa, väldigt få undantag tror jag inte att folk har något intresse av att äga dokumentärer på DVD. Under hela min uppväxt har det alltid varit något man konsumerar på TV, så jag tror att de digitala kanalerna; nedladdning och streaming är rätt väg att gå. Rimligt för en nedladdning/DVD är för mig omkring 70-100 kr om jag ska vara optimistisk. Streamat; säg, 40-50 kr. Om det är något jag verkligen vill se. Över de nivåerna skulle jag troligtvis börja tveka. Och det slutar oftast med att man låter bli. Sedan beror det ju som sagt mycket på vart (till vem) man säljer det, nu utgick jag från att jag skulle beställa den. På en turistbyrå kanske 150 kr är fullt gångbart. Som du säger är större delen av köparna idag just såna som bor i närområdet, kanske för att de är intresserade, eller kanske just för att den är filmad där. Då kan det förstås vara roligare att äga den på DVD. Bara för att, lite.

 

Har du fått något publicerat om dokumentären? Reportage, recension eller vad som helst? Att på något plan få det man gjort "godkänt" tror jag kan vara viktigt - oavsett vilket pris man tar. I dagens klimat tror jag överlag att man får prova sig fram lite, och pris är inte lika viktigt som hur det marknadsförs. Personligen tror jag mer på modellen att man ger ut det man gör gratis, sedan låter folk betala det de tycker det är värt. Alltså donerar pengar till dig. Men det är återigen en prismodell jag lånar från musikvärlden. Annat kan vara att ge ut en kortare del av dokumentären för gratis åskådning, sedan sälja "hela". Ser att du lagt ut mycket på Youtube redan, så det kanske är precis vad du har gjort redan.

 

Sedan finns förstås de som konsumerar långt mer dokumentärer än mig, och de har säkert en ljusare bild att delge! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Japandokumentären finns på Youtube, i flera olika språkversioner, men den kan också laddas ner från hemsidan för 30 kr. I snitt kanske jag har 1 - 2 nedladdningar i månaden. Några donationer om året. Det kommer in mycket mer från reklamintäkter.

Köper folk DVD vid evenemang? När dom redan har sett filmen? Kanske inte för 250 kr men kanske 150? Då kompenseras det med att jag tar betalt för att visa filmen eller får del av biljettpriset. Jag återkommer med det när jag har testat.

 

Ännu inget publicerat om filmen. Någon som har testat med att skicka kopior till tidningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...