Gå till innehåll

Red Epic 25 fps. Vilken fps för slow motion?


Peri

Recommended Posts

Hej! I helgen ska de spelas in musikvideo.

 

Vi kommer använda oss av Red Epic och de hela ska filmas i 25 fps. MEN, vi kommer även filma en hel del slow motion. Jag tänker mig att slowmotionen kommer filmas mellan 100 - 150 fps. Där med tänkte jag höra med er vilken framrate mellan 100-150 fps är så kallad "Standard" för slowmotion? Som därmed passar bra ihop med 25 fps? Tips?

 

Vänliga hälsningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla hastigheter fungerar och det finns ingen direkt standard men skall filmen filmas i 25fps och spelas den in i Sverige så brukar det vara en god idé att anpassa fps:en så att den är jämnt delbar med 25 d.v.s. 50, 75, 100, 125, 150 etc...

Dock är 50, 100 och 150 att föredra lite extra.

 

Varför.

1. För att anpassa hastigheten efter vårar elnät så som PAL standarden för att undvika onödigt flicker från lampor m.m.

2. För att man genom just 50, 100 och 150 har möjlighet att välja fler än en hastighet d.v.s. du/ni kan välja att inte spela upp det i slow motion utan att skippa frames och på så sätt få rätt hastighet eller lägre nivå av slow motion. Från en 150fps sekvens är det t.ex. lätt att få ut 75fps eller för den delen 50fps och 25fps.

 

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...