Gå till innehåll

Mik för voice-over


mrt

Recommended Posts

Tänkte prova att snacka in voice-over direkt i redigeringen och se om ljudkvalitén blir tillräckligt bra. Tacksam för tips om mikar som håller hög kvalité, priset mindre intressant. Är det skillnad att köra via usb alt datorns mikingång?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Står i valet och kvalet att köpa en Yeti Pro. Dock så var min tanke från början att köpa en mikrofon som jag både kunde använda som voiceover- mikrofon men även när jag fångar upp dialog när jag spelar in film.

Någon som har några tankar kring detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

För voice over använder jag en Blue Yeti USB-mikrofon:

Blue Yeti - Thomann Sverige

 

och jag stoppar in den i en pappkartong som jag har klätt med akustikskum på insidan:

the t.akustik SA-N30 - Thomann Sverige

 

Spelar in med Audacity, lägger på kompression och reverb i ett separat ljudprogram (Ableton Live) och exporterar det som en wav-fil. Filmerna redigerar jag i Premiere Pro CC. Funkar bra för mig (hobby-/amatörproduktioner). (Det är möjligt att jag kan hoppa över ett steg och stoppa in ljudfilen direkt från Audacity till Premier och lägga på kompression/reverv mm där, har dock aldrig undersökt den möjligheten. Men det är en annan fråga.)

 

Jag vet inte vad du ska använda föra att spela in dialoger mellan aktörer/skådespelare. Där skulle min Yeti inte funka så bra. Mygga? Shotgun-mick?:

Rode VideoMic Rycote - Thomann Sverige

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...