Gå till innehåll

Väldigt kort XLR


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

igen..!! Tar aldrig slut med mina frågor! Har sökt genom halva nätet nu efter en kort, typ 20 cm xlr-xlr hona/hane. Verkar inte som det går att hitta i en svenska affär i alla fall. Ska plugga in en Röde-Ntg-1 på en Panasonic AF101. 15-20 cm hade varit perfekt längd. Den kortaste jag hittar är 38 cm på Scandinavian Photo, fast den känns dubbelt så lång som jag vill ha. Cyberphotos kortaste xlr är 50 cm :( Någon som vet vart man hittar en kortis..?

 

 

Mvh/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

Man löder egna så klart: XLR > Kablar & adaptrar | Kjell.com

(billigast kommer man undan om man köper en färdig kabel och löder om den)

 

Men vill man inte det så går det att beställa från tja dessa ställen brukar göra kablar på beställning:

Ljud & Bildmedia AB

Mediateknik, professional film, photo, video and lighting equipment.

Lindqvist Radio & tv

 

Beställer du kabel så räkna med ett rätt saftigt pris dock skadar det ju inte att fråga.

När du ändå hör dig för, skicka samma fråga till:

4Sound - Musikinstrument till bra priser

JAM.se - Din musikaffr p ntet!

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Stort tack för ditt svar. Dock verkar det vara 0,5 meter som är minsta möjliga längd på dessa ställena med. Har hittat något som kallas "patch-kabel". Det kan man få i 10, 15, 20, 25 eller 30 cm. En sån får det bli! :) En halv meter på kameran..sjukt långt ju. Märkligt att inte de vanliga ställena säljer korta xlr-kablar kan man tycka. Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en XLR-patch kabel? Patch kablar är gjorda för kopplingscentraler/patachar/switchar där man kobbar mellan ja en massa olika signaler typ för studio eller TV-kanaler etc.

Om det var något annat och du fortfarande vill ha en XLR på 30cm, isf vad kan du tänka dig att betala, jag kan löda en kabel åt dig om du kan tänka dig att lägga ut säg 300:- totalt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag hamnade i samma situation. Så jag cyklade till Into Music som säljer RockCable. Jag menar att jag tog med mig kamera och mikrofon. Då upptäckte jag att kortaste längden som skulle räcka, det var 30 cm.

 

Men hade de haft kablar i längden 35 eller 40 cm så hade jag valt det i stället, för den är i kortaste laget.

 

Obs att den 30 cm långa kabel jag köpte egentligen är 35 cm lång, från kontakt till kontakt. Så om någon av er ska köpa på postorder, så välja för säkerhets skull en kabel som är minst 40 cm, eftersom risken finns att säljaren räknar längden på annat sätt.

 

Hur det låter? Som jag förväntat mig, men uppriktigt sagt har jag inte jämfört med den 6 meter långa XLR-kabeln som jag redan hade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...