Gå till innehåll

Tips på mygga ?


anders10

Recommended Posts

Hej!

 

Undrar om någon har en vettig och hyfsat billig lösning på en mygga. Köpte Röde Smartlav och den funkar väl ganska bra via en iphone. Ljudmässigt är jag nöjd fast helt klart att det inte är något proffsljud från den. Beror klart på att jag inte är något ljudproffs heller.. Lite dumt om man glömmer flyglansläget och det ringer eller det kommer ett sms.

Undrar om någon kan ge mig ett bra tips på om jag vill höja mig lite från den här. Filmar uteslutande intervjuer inomhus när personen i fråga sitter ner för det mesta. Hade klart varit skönt med trådlöst, fast det blir väl 6-7000 då direkt verkar det som och det är på tok för mycket, så får antagligen nöja mig med en trådbunden. Hittade denna

Audio Technica Mikrofon mygga PRO70 | Mygga av kondensatortyp med spänningsmodul (XLR-ut... och undrar om den är ok? Någon som testat den? Vill helst ha ljudet rakt in i kameran och slippa eftersynk. Har fantommatning och XLR i kameran. Vet att somliga inte rekommenderar myggor fast vill gärna ha en bra sådan ändå. Kan kombinera den med en riktad eller ibland bara ha en riktad men vill ha en bra mygga i väskan också. Maxpris runt 2000 + -

 

Hade varit mycket tacksam för tips!

 

Vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte de exakta priserna i huvudet, men bra myggor är ex Sanken COS11, Tram 50, och DPA 4060. Ett lite billigare alternativ är Oscar Sound Tech eller Sennheiser MKE2. Jag har för mig att flera av dem ligger runt 2000kr, men det är för trådlösa system, så kablade versioner med XLR kostar nog lite mer.

 

Vill du ha ett rimligt trådlöst system, så är det billiga alternativet Sennheiser G3, och de kostar 6-7000. Har hört ett rykte om att Lectrosonics håller på att utveckla en ny lågprismodell...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Stort tack för ditt svar. Dock verkar det vara 0,5 meter som är minsta möjliga längd på dessa ställena med. Har hittat något som kallas "patch-kabel". Det kan man få i 10, 15, 20, 25 eller 30 cm. En sån får det bli! En halv meter på kameran..sjukt långt ju. Märkligt att inte de vanliga ställena säljer korta xlr-kablar kan man tycka. Mvh Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Nyligen köpte jag 30cm kabel från Scandinavianphoto tillsammans med kamera och mic paket till ett projekt, ring och beställ om du inte hittar på sidan.

 

För övrigt så är patch-kabel en vanlig kabel gjorde i huvudsak för en patch i en studio eller liknande men ja, det är en vanlig kabel fast kort.

 

Det här är en patch: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Patchbay_at_Jackpot!_Recording_Studio_(Portland,_Oregon)!.jpg

Som du ser så är det bra med korta kablar för att få ner virrvarret lite... bland annat, patchning innebär i princip ihopkoppling så ja... därav namnet

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...