Gå till innehåll

professionell musikvideo (Digitalt vs Analogt)


Johansson

Recommended Posts

Hej på er!

Jag är signad på et av de tre stora skivbolagen och har nu fått i uppdrag att sätta ihop en musikvideo med en ganska begränad budget.

Jag ska givetvis varken filma, klippa eller regissera själv men det jag vill fiska lite i är hurvida det är ekonomiskt genomförbart att filma en musikvideo analogt 2014? Om inte undrar jag vad de finns för alternativ? Finns de lite äldre digitala kameror som gör jobbet hyffsat? Kan man vara kostnadseffektiv och filma digitalt för att sedan trycka analogt? (Lägg märke till att jag är extremt okunnig i ämnet och behöver all input jag kan få!)

Mvh

 

jag är ute efter något i stil med de två videosen nedan:

 

Helst:

 

men även:

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Hur menar du analogt? Film, video typ VHS eller ja?

2. Vad är det du vill åt? retrokänsla?

3. vad är begränsad budget, 1 000, 10 000 eller 50 000?

 

Mvh /Pontus w

 

 

jag vet nog inte riktigt själv! vad är genomförbart utav film, video eller vhs med en budget på ca 10-15.000:-?'

Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika och finns det någon speciell kamera som rekommenderas?

Jag vill åt retro-känslan, gärna så lik bildkvalité som i björk videon jag länkade till i första inlägget :)

stort tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är egentligen fel person att svara men så som de två filmerna ser ut så får jag intrycket att du skulle kunna göra något liknande med digital inspelning och sedan redigering i dator. Om du vill att din film ska se ut på ett visst sätt så kan du ju börja med att fundera på att välja dekor, sminkning respektive belysning på ett visst sätt. Sedan har du goda möjligheter att fixa till en hel del vid redigeringen. Men som sagt, jag filmar inte på det här sättet så du bör fråga någon annan.

 

När det gäller hur långt pengarna räcker så handlar det delvis om hur lång din musikvideo ska vara.

 

Om du vill filma analogt är situationen så här. Det går fortfarande att spela in på traditionella filmremsor, som man gjorde innan videokameror blev populära. Men det kostar, och det tar tid att vänta på att filmen ska bli framkallad. Själv videofilmar jag enbart, så jag är åter igen fel person att svara men så här har jag uppfattat situationen.

 

Om du spelar in på 8 mm film (billigaste formatet) så bör du räkna med att varje minut FÄRDIGREDIGERAD film kostar 1,000:- för film och framkallning. 2,000:- per minut om du väljer 16 mm film. 10,000:- per minut om du väljer 35 mm film. 8 mm film är dessutom så sällsynt att du får vänta några månader på att filmen ska bli framkallad utomlands.

 

Att spela in med äldre videokamera är nog inte så lyckat. Kameror håller inte i evighet så du kan få svårt hitta någon skicklig filmare som har en gammal kamera som fortfarande fungerar. Och som jag förklarade ovan, du kan fixa en hel del genom att arbeta digitalt.

 

Enklast är nog att du lägger ut en annons om att du söker någon som vill göra jobbet mot betalning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...