Gå till innehåll

Framtiden


Ray_Ban

Recommended Posts

Nutid:

på jobbet (jag är anställd) har jag en gammal HP pavilion med en intel core 2 2.66Ghz

8 Gb ram

Nvidia 9800GT

En vanlig hårddisk

Premiere pro elements 10

Jag har ett bra tangentbord och mus samt en jog shuttle.

Denna datorn tar nästan knäcken på mig när jag sitter och jobbar med den.

Gör jag ett projekt med några klipp och några titlar så kan jag inte förhandsgranska filmen och den går verkligen långsamt.

Den hänger sig ofta och ger konstiga symptom. (Inte lika mycket efter att jag fick ersätta Vista med Windows7).

 

Hemma har jag ju helt andra grejer bla en core i7, 16 ram, gtx560ti, 1 velociraptor (Skall ersättas med SSD, funderar på 2 SSD i raid).

Och hemma har jag ju premiere CC. Det är en himmelsvid skillnad att jobba med. Det går ju mycket lättare och smidigare!

Smidigare i form av att det går mycket snabbare och den orkar förhandsvisa även om det blivit lite filer i projektet.

Men även smidigare att jobba med olika sekvenser i projektet, har inte hittat den funktionen i Elements.

 

Jag får inte jobba hemifrån på min smidigare dator, så då har jag önskat mig en ny dator men har inte inte fått riktigt gehör för det.

Min önksan är att jag får en egen dator, då jag använder den 90%, så kan de övriga 10% använda den gamla datorn.

Jag skulle behöva ALLT: Dator, skärm, mm mm

Budget? helst inte över 30-40 000kr (exkl)

Bygga själv kan vara alternativ.

Operativ: helst windows 7 i dagsläget.

Datorn kommer INTE vara ansluten till något nätverk och inte ha möjlighet till ständig uppkoppling då den ibland behandlar känslig information, men jag hoppas det är möjligt att ha premiere pro i alla fall.

 

Så om ni har möjlighet att föreslå något bra för mig?

vad ska jag tänka på?

vet ni några bra paket? och priser?

Alternativt delar som jag kan sätta ihop.

Kan jag använda Adobes grejer utan ständig uppkopplinig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag har jobbat med NLE sedan datorerna kom ned i realistiskt pris dvs i början av 90-talet. Jag har alltid beställt datorer byggda efter mina egna specifikationer och det har i allmänhet blivit billigare än standard datorer. Nyligen bytte jag från Windows 7 ultimate till Windows Pro 8.1.Orsaken var att jag fick höra att 8.1 hade förbättrats när det gällde användarsnittet speciellt när det gäller oss äldre. Efter den första chocken när jag fick igång maskinen efter nyinstallationen och fått alla mina sex diskar på korrekt adress så fungerade allt direkt. Men det har tagit ett tag att ställa om systemet för att likna vad jag har varit van vid och samtidigt bli av med de värsta "störningarna" från alla dessa appar. Nu är maskinen väldigt stabil och jag ser fram mot att göra den kommande uppgraderingen av Windows 8.1 som lär komma i april och tros innehålla saker som gör det enklare att känna sig hemma i en ny värld och att försiktig och långsamt lära om.

 

Detta ligger väl litet utanför den fråga du ställer men för den summa du nämner så kan du med lätthet få en maskin som väl motsvarar dina förväntningar. Många maskiner anpassas till resurskrävande spel vad gäller grafik men de kraven behövs inte för vanlig video. Vad som behövs är beräkningskraft för förändringar av bildrutor i allt från SD till uHD. Att göra detta i realtid kräver mycket datorkraft och hyggligt med RAM. Jag tror inte heller att du behöver två SSD eftersom det viktigaste är att den programmodul som används ligger i RAM och att de olika buffertminnen som behövs ligger på SSD och i RAM.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är flera saker som spelar in här.

 

1. Till att börja med är det relativt stor skillnad på Elements och Pro. Hur de utnyttjar datorn, minnet och GPU.

2. Skillnaden är också större pga att du kör Elements 10 - det är STOR skillnad på ex Elements 10 och 11 / 12. Framför allt för "snabbheten". (Testa en trial av 12:an tex)

3. Ytterligare skillnad är ju precis som du noterat, hur man arbetar i produkterna. (Möjlighet till Realtids playback av effekter, multipla sekvenser, mm.)

 

Sen kommer ju saker som att jobba effektivt och i ditt fall är det väldigt relevant. Jag vet inte hur stor del av ditt jobb som är video / bild / grafik redigering, men om det är en betydande del av ditt arbete är det ju extremt ineffektivt att sitta med en (förlåt uttrycket) stenåldersdator som stjäl mycket av din effektiva arbetstid. Att notera är ju också att Elements vänder sig till konsumenter och Premiere Pro till professionella redigerare (eller åtminstone de som jobbar mycket). Det är ett extremt dåligt utnyttjande av din tid och din lön att sitta med gammal teknik - en ny dator är en försvinnande lite del i sammanhanget.

 

Kostnaden för att höja din effektivitet med en ny dator behöver inte kosta 30-40 tusen. Du får en ganska rejäl maskin för 10-15 tusen, som springer i cirklar runt den du har.

 

Internetanslutningen för aktivering är lite variabelt, men enkelt sagt; Premiere Pro CS6 (eller äldre) kräver aktivering EN gång, men CC (på prenumeration) kräver oftast en kort uppkoppling per månad eller var tredje månad. Storföretag (med sk Enterprise-avtal) har egen aktivering, så det beror på vilket avtal dom har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för input!

Ja det känns väldigt frustrerande att jobba med sega system, och ineffektivt program (för mina göromål).

Innan jag fick windows 7 så kunde det ibland ta 4 timmar att få igång datorn och massa omstarter innan den blev så stabil så jag kunde jobba.

 

Jag jobbar inte varje dag med video och bilder, men vissa perioder sitter jag i veckor med det.

Och tror jag skulle ha väldigt stor nytta av Pro versionerna.

Jag använder dem ju hemma och ser en klar fördel med dem även om jag bara utnyttjar en bråkdel av vad de klarar.

 

I priset på min budget så bör det ingå dubbla skärmar, ritbord, shuttle, tangentbord, mus alltså en helt ny datoruppsättning från scratch.

 

(Just nu har jag gjort projekt som jag har sparat i avchd och sedan har jag gjort ett sista projekt där jag lagt in alla delningar från de andra projekten och skapat en meny. Och när jag ska dela den så mediekodar den står det men det kommer inte ut nått! Vare sig på skiva eller mapp! Har suttit säkert 16 timmar med att försöka få ordning på det men icke!!!! det finns ingen att fråga, det är så få som använder elements! Pro finns ju så många att få hjälp av när man fastnar! Oxå en faktor)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...