Gå till innehåll

Fråga tygfärgning = chromakey


ghijohansson

Recommended Posts

Funderar på att skaffa chromakeyduk. Och jag har utslitna lakan. Därför ligger det nära till hands för mig att genomföra tygfärgning. Jag har god kontakt med en teater, som ibland använder sin tvättmaskin till tygfärgning. Så jag utgår från att de kan hjälpa mig med det praktiska.

 

Vad skulle det kosta per kvadratmeter? Jag vet att chromakeybakgrund kostar runt 50:-/kvadratmeter, och det finns folk som köpt tyg som varit nästan lika bra för halva priset.

 

Och vad heter färgen för tygfärgning som jag ska köpa? Jag tänkte göra en bluescreen och en greenscreen, så får jag se vilken jag använder mest.

 

Ja, jag vet att det billigaste alternativet är att använda färgat papper, och så har jag gjort en gång tidigare. Men pappersark är små, så om någon vet något byggvarushus (eller någon annan) som säljer grönt/blått papper på rulle så får ni gärna berätta.

 

Ja, jag inser en sak. Eftersom jag aldrig sett något exempel på någon som påstår sig ha skapat chromakeybakgrund på detta sätt så är det kanske så att vissa provat men blivit missnöjda med resultatet.

 

En gång köpte jag knallröd vattenfärg för att använda som fuskblod, varpå jag testade på en liten bit av ett utslitet lakan. Gick ej bort i tvätten. Jag förmodar att jag skulle kunna använda det som alternativ (en chromakeyduk lär ju sällan behöva tvättas, så det är ju inget problem om färgen endast i begränsad utsträckning tål tvätt). Och jag har förstått att sprayfärg snabbt torkar, men jag misstänker det är dyrare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svar.

 

Samtidigt så har projektet kommit av sig pga en oväntad anledning.

 

Jag fick veckans reklam från lågpriskedjan Netto. Velourdukar i 5 färger, inklusive knallgrön. 39:- för 4,5 kvadratmeter. Så jag köpte en. Jag hoppas få tillfället att testa den relativt snart. Den är i och för sig lite väl blank, men med det priset så var jag villig ta en rövare.

 

Om någon annan vill köpa likadan duk så vill jag påpeka att risken är stor att de är slutsålda, och långtifrån alla Netto-butiker har ens fått in den.

 

Efter det köpet så har jag erinrat mig att butiker som säljer hemtextil ibland har rea. Just det, lakan, sängöverkast, gardiner och badhanddukar är ibland enfärgade, och billiga. Men å andra sidan, jag kan inte minnas att jag någonsin läst om någon som valt just den varianten, så jag vet inte hur det skulle fungera i praktiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Risken är att det tar lite tid innan jag kan berätta hur det bra duken är. Just nu är jag nämligen i den situationen att både den gamla redigeringsdatorn och den gamla kameran är utslitna. Ny utrustning är på gång, men det tar lite tid fixa allt.

 

Dessutom insåg jag en detalj. Om det kostar 110:- att färga 400 gram textil så kostar det i praktiken lika mycket som att köpa textil som redan har rätt färg. Så då förstår jag varför folk inte bedriver textilfärgning för att skaffa billig chromakeybakgrund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Risken är att det tar lite tid innan jag kan berätta hur det bra duken är. Just nu är jag nämligen i den situationen att både den gamla redigeringsdatorn och den gamla kameran är utslitna. Ny utrustning är på gång, men det tar lite tid fixa allt.

 

Dessutom insåg jag en detalj. Om det kostar 110:- att färga 400 gram textil så kostar det i praktiken lika mycket som att köpa textil som redan har rätt färg. Så då förstår jag varför folk inte bedriver textilfärgning för att skaffa billig chromakeybakgrund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillägg.

 

Jag tittade in i en butik som säljer konstnärsmaterial respektive en pappershandel. Vilket påminde mig om en sak.

 

Sådana butiker säljer färgat papper, inklusive enstaka ark, i olika storlekar. Priset per ark är högt, men å andra sidan så kommer pappersarken i förpackningar som innehåller många ark. Jag menar att butikerna tycker förpackningarna är för stora för att sälja.

 

Men man kan be butik lämna offert på en förpackning. I den ena butiken så fanns faktiskt ett erbjudande om att köpa en förpackning med 500 knallgröna pappersark i storlek A3. 219.- om jag minns rätt, för 62,5 kvadratmeter. Vilket i så fall betyder 3 kronor och 50 öre per kvadratmeter. Billigt.

 

För all del, ska man köpa så mycket grönt papper så är det nog mest relevant att vara flera personer som delar på materialet. Och dessutom måste man förståss komma ihåg kostnaden för att sätta upp en massa pappersark. Om man exempelvis väljer att fästa pappersarken med grön tejp, då kostar tejpen 100:- per kvadratmeter.

 

Och väljer man papper så är det nog bäst att välja pappersark som är så stora som möjligt, för att förenkla uppsättningen. Å andra sidan, ju större pappersark, desto knepigare att transportera dem utan att vika dem av misstag. Den andra butiken hade papper i storlek upp till 0,7 kvadratmeter.

 

Jag började även fundera på om man kan använda enfärgad bordsduk som chromakeybakgrund. Men tyvärr är priserna inte särskilt konkurrenskraftiga. Det enda intressanta är en pappersduk hos Biltema. 5 kronor och 20 öre per kvadratmeter är billigt.

Pappersduk - Biltema

Nej, jag har inte besökt butiken så jag vet inte om den skulle fungera. Obs att den finns i blått men inte i grönt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppdatering.

 

Jag kollade in hos Jysk. Strax intill kassan stod en "fyndlåda". I den låg bland annat ett knallgrönt tygstycke. Kommer inte ihåg exakt vad det var men det var nog någon form av gardin. Tygbiten kostade några tior och hade en yta på några kvadratmeter. Pris per kvadratmeter strax över 10:-.

 

När det gäller den del av sortimentet som det inte var rea på så noterade jag att det fanns betydligt mer att välja på som var knallgrönt än knallblått. Å andra sidan, expediten hade grön tröja så just den butikskedjan kanske favoriserar grönt.

 

Så det smärtfriaste sättet att skaffa billig chromakeybakgrund är kanske att en gång i månaden kolla lågprisbutiker som säljer hemtextil. Man lär nog inte behöva vänta allt för länge innan man hittar något billigt i rätt färg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fesley, du ville jag skulle skriva hur det gick med tygbiten.

 

Ny kamera anlände. Så jag tog stillbild av det gröna tygstycket, sedan jag lagt det på min säng. Jag tog även stillbild av ett lite mindre blått tygstycke som jag hängt över en stol. Solen sken strax bakom kameran, men båda tygstyckena var i skugga. Så det var relativt mjukt ljus.

 

Det enda redigeringsprogram jag hade till hands nu idag var Corel Videostudio. Och det fungerade bra. Jag hoppas kunna göra om försöket inom kort med Adobe Premiere Elements.

 

Så svaret är ja, man kan använda billigt tyg för chromakey om man har ett billigt redigeringsprogram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående billig bluescreen så hittade jag följande idag.

 

Jag besökte Ö & B för att handla annat. Då såg jag att de säljer presenningar. Knallblå, så de bör fungera som bluescreen. Varpå jag kollat kataloger från några andra företag.

Rusta säljer blå presenningar

Biltema och Jula säljer både blå och gröna presenningar, men jag vet inte om det är rätt grön färg för greenscreen.

Clas Ohlsson säljer gröna presenningar, men jag vet inte om det är rätt grön färg för greenscreen.

 

Priser runt 10:- per kvadratmeter får ju sägas vara billigt. Men för all del, man har fortfarande kostnaden för att skaffa något att sätta upp chromakeybakgrunden på.

 

Och presenningar tål smuts och fukt. I och för sig blir det nog lätt veck, men om man spelar in med kort skärpedjup så borde man klara sig från problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har inte provat presenning men om du har kameran med dig någon dag när du är ute och ser en presenning uppsatt någonstans så är det ju bara att ta en stillbild och sedan stoppa in bilden i ditt redigeringsprogram, så lär du ju få en viss vägledning om ifall det fungerar eller ej.

 

Däremot har jag just testat en utsliten gympamatta/yogamatta. Den typen som är cirka 60*180 cm stor och runt en centimeter tjock. Jag bara lade den på golvet och tog en bild. Fungerade förvånansvärt bra. Och gympamattan var alltså relativt blank.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående presenning som bluescreen. Jag cyklade genom halva stan i går men såg ingen presenning ligga utomhus. Så jag har ingen aning om jag får tillfälle att testa den närmaste tiden.

 

Men jag har gjort något annat. Jag tog en stillbild av gräsmattan utanför min bostad. Och jag tog en annan stillbild av himlen, med träd i förgrunden.

 

Gräsmattan fungerade faktiskt som greenscreen, men jag erkänner att i praktiken är det nog sällan det är relevant att göra på det sättet.

 

Den blå himlen fungerade som bluescreen. Obs dock en sak. Normalt sett har jag enbart UV-filter som linsskydd. Men när jag plåtade himlen så satte jag dessutom på polfilter. Jag menar, utan polfilter så hade inte himlen blivit tillräckligt blå för att vara användbar som bluescreen. Och ett polfilter kostar ju några hundralappar, lika mycket som en billig bluescreen (men okej, man slipper skaffa stativ och man slipper offra tid på att sätta upp den). Dessutom har jag intrycket att min nyinköpta kamera får lite lägre upplösning när jag sätter på polfilter.

 

Nåväl, ser jag en lämpligt placerad presenning så ska jag försöka ta en stillbild, både med och utan polfilter. Så får vi se om det fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

En stillbild säger absolut ingenting huruvida en bakgrund fungerar som greenscreen eller ej. Ska greenscreen fungera måste ALLA bilder av bakgunden vara exakt likadana, gärna oavsett vinkel på kameran. Det minsta lilla bilden ändras mellan bildrutorna kommer att ge en blinkade flimmer "halo" runt alla objekt och se katastrof ut och kräva SJUKT mycket jobb att få bort.

 

Green-/blue-screen kräver:

- Extremt jämn (och helst matt) yta dvs inte gräs, målad betong. Där faller presseningen också som ofta är skrynklig och blank...

- Bra och jämnt ljussatt.

 

En blå himmel kan fungera, men inte alltid. Sen hjälper det om man har en relativt ok kamera...

 

Men allt är ju relativt till vilket resultat man önskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...