Gå till innehåll

Försäkring?


Recommended Posts

Vad har ni för försäkringar för eran utrustning?

Jag har ingen hemförsäkring och de flesta verkar bara täcka egendom för upp till 50.000 hursomhelst.

 

Skulle vilja ha en "no questions asked" försäkring. Dvs att det inte ska spela någon större roll hur saker försvinner eller går sönder. Om t.ex min kameraväska blir stulen på location så känns det som de flesta föräkringsbolag skulle hävda att man inte var försiktig nog om den stod oövervakad i 3 minuter medans man går på muggen...

 

Och resor. Säg att jag åker till ett annat land för att göra ett jobb. Om det händer något där, hur löser ni det?

 

Det verkar vara en djungel med försäkringar... Och de verkar ju generellt vara ena jävla lurendrejare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle vilja ha en "no questions asked" försäkring. Dvs att det inte ska spela någon större roll hur saker försvinner eller går sönder. Om t.ex min kameraväska blir stulen på location så känns det som de flesta föräkringsbolag skulle hävda att man inte var försiktig nog om den stod oövervakad i 3 minuter medans man går på muggen...

 

Kanske lite mycket begärt att du ska kunna påstå att något blivit stulet och begära ersättning utan att få några frågor... Jag menar, vem skulle inte gömma kameran bakom ryggen och påstå att den är stulen om det innebar att du fick en kamera till?

 

Och resor. Säg att jag åker till ett annat land för att göra ett jobb. Om det händer något där, hur löser ni det?

 

Hemförsäkringar har i regel en ingående reseförsäkring. Man ska dock kolla upp vad som gäller om du ger dig ut på mer äventyrliga resor som glaciärvandringar och bergsklättning.

 

Och de verkar ju generellt vara ena jävla lurendrejare...

 

Nej, de är företag som ska gå med vinst. Många tror att försäkringar handlar om någon form av statligt subventionerad välgörenhet, men så är inte fallet. Försäkringsbolag överlever för att i regel så betalar de flesta in mer pengar än de tar ut. Det är det som är grejen. Jag betalar in en viss summa om året för att kunna bygga ett nytt hus om mitt befintliga brinner upp. Sannolikt - och förhoppningsvis - betalar jag in pengar "i onödan". Men OM olyckan infinner sig så kan jag få ut betydligt mer pengar än jag betalat in.

 

Allting inom försäkringar bygger på sannolikheter. En kille mellan 18-24 löper större risk att vara med om en trafikolycka än en tjej på 40-50 => 18-åringen får betala mer i premie än 40-åringen. En som kört bil i 20 år och behövt använda sig av försäkringen 10 gånger får betala mer i premie än en som aldrig utnyttjat den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...