Gå till innehåll

Att forma en skådis


rosstorp

Recommended Posts

Jag har alltid haft intresse för att skriva, men alltid haft svårt för att skriva klart nått,

men fick tanken för en liten tid sen om det här att skriva manus och att forma figurerna i manuset.

 

Visst är det så att jag som manusförfattare har den stora uppgiften att forma skådisen

så att jag som författare känner att han passar in där?

 

Iförsig finns det väl andra som gör ungefär samma jobb, dom som sköter regi - utifrån manuset.

 

Så om vi säger att jag skulle skriva ett manus och få självaste Christer Henriksson som huvudperson,

då kan jag egentligen säga åt han att han ska spela "Kurt Wallander", d.v.s. hans roll ska påminna

om Wallander, men kanske inte helt och hållet ändå, eller han kanske ska likna Martin Beck o.s.v.

 

 

Det påminner lite om modellfoto, det är inte bara att ställa personen framför kameran och låta hen

agera, jag måste våga säga till och ge önskemål eller krav hur personen ska agera också.

 

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid haft intresse för att skriva, men alltid haft svårt för att skriva klart nått,

men fick tanken för en liten tid sen om det här att skriva manus och att forma figurerna i manuset.

 

Visst är det så att jag som manusförfattare har den stora uppgiften att forma skådisen

så att jag som författare känner att han passar in där?

 

Iförsig finns det väl andra som gör ungefär samma jobb, dom som sköter regi - utifrån manuset.

 

Så om vi säger att jag skulle skriva ett manus och få självaste Christer Henriksson som huvudperson,

då kan jag egentligen säga åt han att han ska spela "Kurt Wallander", d.v.s. hans roll ska påminna

om Wallander, men kanske inte helt och hållet ändå, eller han kanske ska likna Martin Beck o.s.v.

 

 

Det påminner lite om modellfoto, det är inte bara att ställa personen framför kameran och låta hen

agera, jag måste våga säga till och ge önskemål eller krav hur personen ska agera också.

 

 

Vad tycker ni?

 

Hej.

 

Det är INTE din uppgift som manusförfattare att forma skådespelarens prestation. Den uppgiften ligger på skådespelaren med vägledning av regissören. Du skall aldrig. Jag upprepar ALDRIG skriva i manuset "Jag vill att du spelar den här rollen som Kurt Wallander" etc.

 

Det finns många olika skäl till detta. Jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt.

 

Om du skulle få tag på Krister Henriksson och det skulle stå i manuset att han skall spela det som Kurt Wallander så blir han förmodligen väldigt ointresserad av uppgiften då seriösa skådespelare helst vill vara med att forma karaktären utifrån vad som finns i manuset. Det är dessutom en väldigt fantasilös och delvis förnedrande"Regianvisning"(läs REGIanvisning).

Jag tror du missförstår grundprincipen i hur en skådespelare arbetar för att ta fram en karaktär.

 

Jag tror dessvärre också att det säger en hel del om din syn på karaktärer i filmer/Teater. En bra karaktär är 3-dimensionell. Det ska finnas grunder til varför karaktären gör som den gör etc.

Du som manusförfattare ska inte ställa några som helst krav på hur skådeplaren skall agera. Det är regissören och skådespelarens jobb.

Det är dessutom väldigt ointressant för en skådespelare att försöka skapa en karaktär om någon bara säger "Gör såhär" och sedan visar hur dom exakt vill ha det.

Du får som bäst en skådespelare som bara härmar dig medans du härmar någon annan.

 

Är du säker på att det är manusförfattare du vill vara?

Även om du tänkt regissera dina manus så skulle jag starkt rekommendera dig att inte begränsa skådespelarna och karaktärerna på det viset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag skulle aldrig skriva sånt i manus heller, det är nått som står utanför manus så klart.

Men som jag fattar det, är det regissören som formar skådisen så som han vill ha det.

 

Men om jag som manusförfattare har en väldigt bra idé i min skalle så kanske jag vill göra

det på mitt sätt, vore det då inte bättre jag skriver både manus och regisserar?

 

 

Ang Wallander så skulle jag säga att hans sätt att vara skall likna Wallander på olika sätt och vis, och så går jag in mer på detalj,

och så kanske personen kan tänkas ställa upp på detta, så då kan jag få det att bli just som jag själv vill ha det.

 

 

Tänker på en känd person som skrev ett manus - men han krävde att få spela huvudrollen själv,

det var nån som fick en idé eller en dröm att få göra sin egen film utifrån eget manus, det är lite så jag tänker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej jag skulle aldrig skriva sånt i manus heller, det är nått som står utanför manus så klart.

Men som jag fattar det, är det regissören som formar skådisen så som han vill ha det.

 

Men om jag som manusförfattare har en väldigt bra idé i min skalle så kanske jag vill göra

det på mitt sätt, vore det då inte bättre jag skriver både manus och regisserar?

 

 

Ang Wallander så skulle jag säga att hans sätt att vara skall likna Wallander på olika sätt och vis, och så går jag in mer på detalj,

och så kanske personen kan tänkas ställa upp på detta, så då kan jag få det att bli just som jag själv vill ha det.

 

 

Tänker på en känd person som skrev ett manus - men han krävde att få spela huvudrollen själv,

det var nån som fick en idé eller en dröm att få göra sin egen film utifrån eget manus, det är lite så jag tänker.

 

Det kan se ut på olika sett. Vissa regissörer är extremt kontrollerande medans andra är mer fria.

Det viktigaste är trots allt slutresultatet.

 

Det låter som att du vill både skriva och regissera.

Om du nu skulle vilja ha en karaktär som påminner om Kurt Wallander så tror jag först du måste vara helt klar själv med varför du vill det. Vill du inte hellre skapa en ny och spännande karaktär?

Tänk på att skådespelaren också kan komma med egna ideér och infall som kanske tillomed är bättre än vad du från början föreställde dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ett förslag, o ibland kanske dom ska likna varann till viss del men inte helt o hållet.

Visst ja har sett Beck, sen Wallander, sen Huss, tack vare att dom är så olika så har dom blivit bra.

Är den ena en kopia på den andra blir de massa prat och dålig försäljning säkert.

 

Men det var som ett exempel, man vill ta de bästa sidorna av fiktiva personer och sätta ihop till en och samma.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

 

Försök istället att beskriva de egenskaper som du tycker att Wallander har och sedan kan regissör och skådespelare tolka dem. Spontant låter det dock som en dålig idé att kopiera befintliga karaktärer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Håller med Jonas! Försök analysera ut de delar, egenskaper, du gillar hos karaktärerna du inspirerats av. Dessa kan du sedan använda dig av när du skriver in repliker och aktioner till dina karaktärer i manus.

 

Jag föreslår att du skapar dig en tydlig bild av din karaktär, precis hur du vill ha henne/honom, för jag tror att det är ett måste för att du som manusförfattare ska kunna hålla fast vid berättelsen och karaktären och fortsätta vara intresserad. När det sedan kommer till att lämna över karaktären till en skådespelare (vilket du även gör om du regisserar själv) gör du nog bäst i att låta det som står i manus tala för sig själv. Det är svårt, och kräver stor tillit till skådespelaren, men glöm inte bort att du valde henne/honom av en anledning. Jag tror att de bästa karaktärerna skapas i en krock mellan flera olika personers tankar, här dina, skådespelarens och ev. regissörens. En bra skådespelare kommer att läsa av all den information som finns inbakad i manuset, det vill säga alla de idéer som inspirerat dig, och göra dem till sina egna - något som omedelbart gör karaktären med komplex och äkta!

 

Specifika situationer där din karaktär handlar på ett särskilt sätt visar också oerhört mycket än om du t.ex. skriver "hon är en argsint". Kort sagt tror jag att du kan skippa adjektiven när det kommer till att beskriva en karaktär för en skådespelare och låta karaktären födas av sina val och handlingar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Att bygga en historia handlar om att bygga en karaktär, dess brister, behov och begär. Att plagiera någon annans karaktär är att plagiera historien, och det vill du väl inte? Personligen tycker jag det inte är fel att inspireras ifrån en befintlig karaktär det viktigaste är att karaktären passar in på historien du vill berätta.

 

Hur många Beck, John McClane och Neo karaktärer finns det inte? Dom representerar något som är viktigt för just den historien du vill berätta. Men om deras personliga problematik skulle bytas med varandra skulle man ha en helt annan film.

 

Om Neo hade varit i Martin Becks skor för en dag, då hade det blivit en ganska konstig film. Och om Martin Beck skulle vara Neo, ja då skulle det inte vara trovärdigt. Skådespelarna arbetar ihop sig med regissören och texten för att skapa en karaktär byggt på historien i manuset. Beck måste verka bitter för att vara en motpunkt till Gunvalds för snabba framfart. Och Neo måste vara ganska frågande, för att publiken måste få svar på så mycket frågor genom filmen.

fridens liljor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...