Gå till innehåll

Filma med spionglasögon


Frukost

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har lite funderingar kring att tillsammans med ett kompisgäng filma en dokumentär (eller bara mindre klipp) och lägga upp på Youtube för viral spridning. Det kommer aldrig bli en "riktig" dokumentär i och med att vi har inte har en budget, utan detta är endast ett hobbyprojekt. Tanken med det hela är att uppmärksamma orättvisor i samhället, med myndigheter och eventuellt företag. Förhoppningsvis kan det få viral spridning och drömmen är ju att vi ska bli omnämnda i media. Men som sagt, än så länge är det som sagt bara en idé!

 

Vi har lite funderingar kring filmandet, vi hade tänkt använda oss av spionglasögon för att det kommer ge bäst bild av "omgivningen". Edit: Jag menar alltså såna här glasögon prylstaden.se/spionprylar/spionkameror/spionglasogon, alltså INTE mörka "shades"/solglasögon. Alltså, exempelvis intervjua personer och filma med dessa glasögon. Frågan är helt enkelt, måste vi informera personen om att den blir intervjuad? Vad säger lagen? Är det krav på att sudda ansiktet när man redigerar?

 

Mvh,

 

Frukost

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte förbjudet enligt lag att filma personer utan att de vet om det. Vissa platser får ni ju inte filma på. Men om ni gör det i smyg och ingen upptäcker det så kan ingen anmäla er i efterhand eller ta materialet. Ni kan som mest bli utkörda och portade. Undantag är vissa militära och civila skyddsobjekt.

 

Ni ska skilja på att filma och att publicera. Det är en sak att man får filma nästan vad som helst, men att publicera är lite annorlunda.

Påstår ni saker som kan vara fel eller kränkande kan ni bli anmälda för t.ex. förtal. Framförallt om ni på privatpersoner. Men även om ni är på företag som ekonomiskt kan ta skada beroende på vad ni säger eller berätta. Är det sanning och det går att bevisa så är det i princip lugnt. Men man bör ha torrt på fötterna och beredd på konsekvenser.

T.ex. anklagar ni någon i film som gör en personen/grupp blir utsatt, och denna någon sedan inte är eller blir dömd för det ni antytt/anklagat någon med, så kan ni i teorin bli anmälda för förtal. Detta är något media alltid är och klampar omkring i. Därför blurras det ibland ansikten, och inga riktiga namn nämns.

Man kan väl säga att ju högre personen befinner sig i stegen/företaget/kommunen/myndigheten desto mer tåls personen att granskas. Så att ge sig på någon "arbetare" på golvet vs företagets VD så finns det olika toleranser för vad som anses etiskt och jag tror även i ett rättsfall att juryn dömer annorlunda beroende på vem det är.

 

Se upp med utsatta personer som befinner sig i en situation som kan anses som kränkande, t.ex. naken, individ på toalett, någon som är extremt religiös. Men det handlar mer om respekt än om lag i de flesta fall.

 

i övrigt, kör på!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte förbjudet enligt lag att filma personer utan att de vet om det. Vissa platser får ni ju inte filma på. Men om ni gör det i smyg och ingen upptäcker det så kan ingen anmäla er i efterhand eller ta materialet. Ni kan som mest bli utkörda och portade. Undantag är vissa militära och civila skyddsobjekt.

 

Ni ska skilja på att filma och att publicera. Det är en sak att man får filma nästan vad som helst, men att publicera är lite annorlunda.

Påstår ni saker som kan vara fel eller kränkande kan ni bli anmälda för t.ex. förtal. Framförallt om ni på privatpersoner. Men även om ni är på företag som ekonomiskt kan ta skada beroende på vad ni säger eller berätta. Är det sanning och det går att bevisa så är det i princip lugnt. Men man bör ha torrt på fötterna och beredd på konsekvenser.

T.ex. anklagar ni någon i film som gör en personen/grupp blir utsatt, och denna någon sedan inte är eller blir dömd för det ni antytt/anklagat någon med, så kan ni i teorin bli anmälda för förtal. Detta är något media alltid är och klampar omkring i. Därför blurras det ibland ansikten, och inga riktiga namn nämns.

Man kan väl säga att ju högre personen befinner sig i stegen/företaget/kommunen/myndigheten desto mer tåls personen att granskas. Så att ge sig på någon "arbetare" på golvet vs företagets VD så finns det olika toleranser för vad som anses etiskt och jag tror även i ett rättsfall att juryn dömer annorlunda beroende på vem det är.

 

Se upp med utsatta personer som befinner sig i en situation som kan anses som kränkande, t.ex. naken, individ på toalett, någon som är extremt religiös. Men det handlar mer om respekt än om lag i de flesta fall.

 

i övrigt, kör på!

 

Jag förstår. Givetvis är målet inte att hänga någon oskyldig eller att påstå något som inte är sant. Vi ska inte ge oss på enskilda personer, utan jag tänker mig att vi kanske får ett tips om en politiker av högre position om är väldigt grov i munnen i ett mötesrum. Jag kan kolla upp med en journalist innan vi går ut med något givetvis, vi vill inte kränka någon eller bryta mot någon lag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då spionglasögon är billiga så misstänker jag att det blir dålig kvalitet på bild och ljud. Och de flesta filmer som läggs på youtube får liten publik. Ni kanske skulle kontakta närmaste föreningsdrivna lokal-TV-station, både för utrustning och för distribution. Obs att då blir det TV-stationens chef som blir ansvarig utgivare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...