Gå till innehåll

loopa 5 sek till 3 min


filmkotten

Recommended Posts

Hej. Jag har ett köpt klipp på 5 sek "Old dust" som är 331 MB. Detta klipp vill jag loopa så att det ligger över hela min film som är ca 3 min. Jag arbetar i Adobe premiere och After effect CS6. Om jag loopar klippet i AE så blir klippet 43 GB!!!!

Någon vänlig skäl som kan berätta hur det skall göras. Så som jag gjort i AE är att jag högerklckat på filen i projektfönstret och Main där jag skriver in hur många gånger klippet skall loopas. Tacksam för snabbt svar

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, 331mb för 5 sekunder i samma codec och format är 119gb över 3 minuter, så tekniskt sett är väl 43gb ett riktigt kap ;)

Däremot ska det faktum att du har ett loopat klipp i din comp inte ha någon som helst påverkan på filmens storlek i slutändan när allt renderats. Vad är det för format/codec du renderar den slutliga filmen i?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej 1280x720 QT H264. Kanske skall förklara. Jag har en klippt film i premiere där jag vill lägga den här loopen som topp. Igentligen inget konstigt. loopen är ett Old dust för att få det att se ut som gammal film. Berätta gärna hur du/ni hade gjort. Klippet jag använder är Motion Graphics - Old Film Grain Dust Scratches Stains Loop With Alpha | VideoHive

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår fortfarande inte hur du får en fil på 43gb- Jag kan inte se hur det sker i ditt workflow. Importera klippet, loopa det och exportera precis som vanligt. Blir din slutgiltiga fil stor har det inte med ditt loopade klipp att göra utan din exportering av filmen som hel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det måste finnas en anledning tilll att 5 sekunders klippet är 331 MB stort. Kan det vara så att dammet i klippet rör på sig så mycket att det i praktiken slår ut komprimeringen av filmen? Jag vet inte om du använder variabel bitrate men om du gör det så kanske du kan prova med fast bitrate, risken är dock att det inte syns så mycket av dammet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det måste finnas en anledning tilll att 5 sekunders klippet är 331 MB stort. Kan det vara så att dammet i klippet rör på sig så mycket att det i praktiken slår ut komprimeringen av filmen? Jag vet inte om du använder variabel bitrate men om du gör det så kanske du kan prova med fast bitrate, risken är dock att det inte syns så mycket av dammet.

 

Det kan vara okomprimerat om det är menat att appliceras ovanpå källmaterial, i stil med filmbrus och liknande. Men för att loopa detta klipp finns ingen anledning för det att öka i mängd. Loopa, applicera, exportera- Blir filen 43gb så ligger problemet i exporteringsinställningarna och har inget med klippet i sig att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur din film ser ut gör visst en stor skillnad på filens storlek. Tittar man på klippet så ser man att det är verkligen en mardröm för en videokomprimerare. Originalklippet är lagrat i Quicktime PNG, främst för att bevara alpha kanalen men den kodningen innehåller inte heller någon komprimering över tiden.

 

Självklart kan man styra filens storlek till nästan hur lite som helst men då tummarna man istället på kvalitén. Att påstå att valet av klipp inte har någon påverkan på storlek/kvalitet är helt fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart kan man styra filens storlek till nästan hur lite som helst men då tummarna man istället på kvalitén. Att påstå att valet av klipp inte har någon påverkan på storlek/kvalitet är helt fel.

Loopandet av filen ska inte påverka slutproduktens storlek. Går du och exporterar en hel film i okomprimerat format får du ta det du får - Dvs en enorm fil som är enorm oavsett om du har det loopade klippet med eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...