Gå till innehåll

Hur stora LED-paneler är vettigt att köpa?


Mikael Andersson

Recommended Posts

Hej, jag har filmat lite från och till sen något år nu och känner att jag vill uppgradera ljuset i min studio från paketet jag köpte på Kjell och company. Jag har kikat på LED-paneler, eftersom de dels är väldigt smidiga att hantera och transportera och dels för att det ofta går att lösa batteridrift.

 

Däremot så är jag ganska snål och tänkte köpa från Ebay. Visst är det inte superkvalitet, men i 99% av fallen kommer de att stå i min lägenhet och med tanke på prisskillnaden för "the real deal" kan jag köpa tre stycken kina-LED till priset av en "äkta".

 

Det jag funderar på dock är hur stora jag ska satsa på att köpa för att få något som fungerar bra. Här har ni ett exempel på vad hur min studio ser ut och vad jag gör i den:

 

Jag har identifierat tre stycken modeller jag är intresserad av:

 

Yongnuo YN-600 med 600 LED-lampor:

YONGNUO YN 600 YN600 5500K LED Video Light Better YN300 300 AC Power Adapter | eBay

 

No-name med 1000 LED:

1000 LED Barndoor Lighting Video Photography Continuous Photo Light Dimmer Panel | eBay

 

No-name med 1900 LED:

1900 LEDs Video Photography Studio Panel Lighting Light | eBay

 

Så... Vad tror ni? Räcker det med den med 600 LED eller kommer jag direkt att känna mig begränsad igen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för er input, men nu var det LED-panelernas storlek jag frågade om. Vad tror ni om det?

 

Ju större de är desto mer och mjukare ljus får du. Vad mer behöver du veta om storleken?

I slutändan handlar det helt och hållet om vad för typ av ljuskvalité du är ute efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ju större de är desto mer och mjukare ljus får du. Vad mer behöver du veta om storleken?

I slutändan handlar det helt och hållet om vad för typ av ljuskvalité du är ute efter.

 

Det jag behöver veta är vilken storlek som passar mitt användningsområde bäst, vad som är lagom för mig helt enkelt. Jag hade hoppats att någon med erfarenhet skulle svara och säga något i stil med: "I din situation bör du satsa på den med *** st LED-lampor.".

 

Jag är väl medveten om att större är bättre, men jag har svårt att veta vilken som duger för min situation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag behöver veta är vilken storlek som passar mitt användningsområde bäst, vad som är lagom för mig helt enkelt. Jag hade hoppats att någon med erfarenhet skulle svara och säga något i stil med: "I din situation bör du satsa på den med *** st LED-lampor.".

 

Jag är väl medveten om att större är bättre, men jag har svårt att veta vilken som duger för min situation.

 

Det beror som sagt helt på vad för ljuskvalité du är ute efter. Vill du ha min personliga åsikt så ja, större lampor ger mjukare ljus och mjukare ljus är vad jag själv skulle köra på i informationsfilmssammanhang.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror som sagt helt på vad för ljuskvalité du är ute efter. Vill du ha min personliga åsikt så ja, större lampor ger mjukare ljus och mjukare ljus är vad jag själv skulle köra på i informationsfilmssammanhang.

 

Mjukare än vad? Om man säger såhär då, vilken är den minsta storleken man bör satsa på i en situation som min? Kan 600 LED-lampan räcka eller är den med 1000 ett måste för att det ska bli OK över huvud taget?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjukare än vad?

 

Mjukare än mindre lampor.

Ju större ljuskälla desto mjukare ljus får du, på samma sätt som mindre ljuskällor producerar hårdare ljus.

 

Om man säger såhär då, vilken är den minsta storleken man bör satsa på i en situation som min? Kan 600 LED-lampan räcka eller är den med 1000 ett måste för att det ska bli OK över huvud taget?

Styrkan är relativ till storleken, så antar vi att ljuskvalitén inte spelar roll så är frågan hur mycket ljus du behöver för korrekt exponering. Det är ingen poäng i att köpa en svagare LED-armatur om ljusmängden den producerar är så låg att du behöver gå upp i 1600 ISO och resultatet av detta inte är acceptabelt för vad du försöker uppnå.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Håller med Tollin. Ta en funderare innan du skaffar LED. Inte ens de dyra är bra. Har jobbat med massor av olika märken och kvalitéer. Nästan alla har problem med färgtemperaturen. Även om det står 6500K så är det lik förbannat helt olika färger på dom. Har köpt en LED, och gör aldrig om det. Den går inte att använda.. Lysrör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...