Gå till innehåll

Klippa före eller efter filmning


mathce

Recommended Posts

Jag är mitt uppe i min första kortfilm och ska snart börja filma, nu undrar jag brukar man klippa mellan filmningarna (i och för sig tror jag att vi fixar alla filmningar på en och samma dag, men kanske bra att veta till nästa gång). Eller filmar man så mycket att man har en massa råmaterial som man kanske inte behöver, bara för att vara säker på att få ihop alla klippningar.

 

Jag tänker att om man gör en långfilm så kanske man filmar en dag och sen klipper man mellan filmningarna och inser att man behöver mer råmaterial och gör en tagning till.

Eller hur gör man?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är mitt uppe i min första kortfilm och ska snart börja filma, nu undrar jag brukar man klippa mellan filmningarna (i och för sig tror jag att vi fixar alla filmningar på en och samma dag, men kanske bra att veta till nästa gång). Eller filmar man så mycket att man har en massa råmaterial som man kanske inte behöver, bara för att vara säker på att få ihop alla klippningar.

 

Jag tänker att om man gör en långfilm så kanske man filmar en dag och sen klipper man mellan filmningarna och inser att man behöver mer råmaterial och gör en tagning till.

Eller hur gör man?

 

Jag brukar kolla igenom allt material efter varje dags filmning om jag hinner. På det sättet så vet man direkt om det är någonting som behöver filmas om på nytt och så kan man välja ut de tagningarna man kan tänka sig använda vid klippning. Jag gillar det för då kommer man också snabbare igång vid klippningen. Sen så är det ofta för att jag brukar ha svårt att hålla mig och gärna vill se på alla tagningarna så snabbt som möjligt.

 

Filma så mycket så att du vet att du har tillräckligt med material! Du kommer alltid att få för mycket material i vilket fall och det är bättre med för mycket än för lite!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...