Gå till innehåll

Tips på bra titel?


RobinsTaste

Recommended Posts

Håller på att skriva en skräckfilms idé med liiite komiska element. Påminner om Phantasm, fast på svenska och med en hemsökt skog och en magiker som

några av de stora elementen.

 

Tips på bra och intresanta titlar på svenska? Typ något som låter fräckt med ändå lite med anknyttningar till klassiska skräckisar från 70-till 80-talen?

Är en övernaturlig film, om ni undrar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skräckelemeten är mest bestående av obehag. Visst det finns en del blod och splatter, men det är mest som en spöksaga. Folk börjar ta ritualiska självmord i en skog. (Något

jag hittade inspiration från japan där en skog har samma rykte) Dessutom sker skumma mord i samhället. Alla dessa element tyder på att något

existerar i skogen. En varelse med ond, mörk magi. Denna varelse ser ut som en människa men är något helt annat. Enkelt förklarat: en trollkarl.

 

Tänkte en titel som typ passar ex giallo. När man översätter deras titlar blir det typ "Ljudet från kristallfågeln" eller "Fyra flugor på grå samet". Jag vet inte, men just nu är jag inne på ett sådant liknande spår i titeln.

 

Tar självklart gärna emot tips, även om det inte är en enkel uppgift! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ibland använt filmdatabasen Imdb för statistisk analys. Angående att välja titlar så kan jag säga så här.

 

Använd endast alfabetets 29 bokstäver. Dvs låt bli siffror, skiljetecken och andra tecken. Avstå även från förkortningar.

 

Titeln ska vara på samma språk som dialogen. Så det är inte bra med engelska titlar på svenska filmer.

 

Den som hör titeln ska entydigt förstå hur den ska stavas. Den som läser titeln ska entydigt förstå hur den uttalas.

 

Ett alternativ är att titeln förmedlar en känsla. Ett annat alternativ är att titeln syftar på något specifikt i singularis. Titeln kan vara en uppmaning.

 

Det är ingen panik om titeln blir relativt lång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, jättebra tips! Vill ha en titel som är lätt att uttala, men som du säger så vill jag ha typ 3 eller 4 ord i titeln.

Ska anteckna och skriva ner några av filmens beståndsdelar och se vad man kan klura ut.

 

Tack, återigen för tipset! Har ni fler titlar är det bara att slänga ut sig dem!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag har gjort så nu att jag har skrivit ner lite stödord som finns med i filmen och ser om man kan bilda en bra "catchig" titel. En enkel sådan som redan finns är "Hur som helst är han jävligt död".

 

Smart tänkt! Håller också på och funderar på en bra titel till en thriller...Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...