Gå till innehåll

Friends


mathce

Recommended Posts

Någon som vill läsa min synopsi ?

Det är mitt första verk så är lite nervös över det.

Jag har omarbetat det typ tusen gångern, det är verkligen inte vad det var från början, vilket är väldigt kul och spännande och se hur jag har utvecklats bara under den tiden jag har arbetat med det och vad jag lärt mig under tiden.

Jag tror dock att det finns mycket kvar att lära därför vill jag ha andras synpunkter, gärna från er som har erfarenheter av sådant här men även ni som kanske inte har det :)

 

Eftersom det är problem med att ladda upp filer nu tänkte jag att ni kan skriva här så kan jag maila det till er..

 

Mvh Mathce

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Ja kruxet är dock att jag inte vill att den ska ligga ute på nätet hur som helst, även om man kanske inte har full kontroll på den om man llämnar över den till första bästa heller, men lite mer kontroll i alla fall.

Är det ingen här som vill läsa den så finns det ju andra vägar att gå också. :)

 

Nej synopsin har jag nog hållt mig ganska bra till, den är inte riktigt en A4 (dataskrivet) så tror det duger ganska bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja kruxet är dock att jag inte vill att den ska ligga ute på nätet hur som helst, även om man kanske inte har full kontroll på den om man llämnar över den till första bästa heller, men lite mer kontroll i alla fall.

 

Bra tänkt. Ett manus du har skrivit har du alltid rättigheterna till, om någon skulle stjäla det. Men det gäller inte en idé eller ett synopsis, eftersom ett synopsis kan bli väldigt många olika manus och det är manuset som är hantverket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra tänkt. Ett manus du har skrivit har du alltid rättigheterna till, om någon skulle stjäla det. Men det gäller inte en idé eller ett synopsis, eftersom ett synopsis kan bli väldigt många olika manus och det är manuset som är hantverket.

 

Bra attt veta, tack så mycket.

 

Men hur är det om jag lägger ut något på nätet och vem som helst använder mitt manuset, är det fortfarande klassas som stöld av mitt hantverk då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra attt veta, tack så mycket.

 

Men hur är det om jag lägger ut något på nätet och vem som helst använder mitt manuset, är det fortfarande klassas som stöld av mitt hantverk då?

 

Att använda någon annans text utan lov är stöld.

 

Sen vet jag inte formellt var gränsen går. Ett skrivet synopsis är ju också en text, men om jag förstått det rätt så är det det litterära skrivarhantverket som bedöms, medan idén som sådan inte är skyddad.

 

Men ha också i åtanke att man måste våga prata med folk och bolla idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tar min kritik här för jag vet inte riktigt vad jag vill säga. Kanske någon annan kan uttrycka det bättre än mig.

 

Jag tyckte faktiskt att din synopsis kunde vara liiiite längre. Men bara lite.

 

Men mitt största problem med det var att det inte alls kände som en synopsis, det kändes mer som ett referat av någon sort: Det börjar så här. Sedan gör X så här. Y som är med Z gör så här. O.s.v.

 

Ett annat problem är att du verkar inte ha ett ordentligt fokus på hur berättelsen förtäljs (i din synopsis). Det känns som om det är Tindra som är huvudkaraktären, eftersom det är hon som genomgår en förändring i berättelsen och jag antar att det är hennes perspektiv man följer främst.... men ändå börjar du din synopsis med att placera Lovisa som subjektet? (Börjar med...... Lovisa).

 

jag tycker du borde skippa formuleringar som "filmen börjar med..." och istället köra direkt på att förklara vem Tindra och hennes vänner är, och sedan komma igång med att förklara handlingen.

 

Hoppas detta exemplet illustrerar:

 

Johan är 25 år och är världens bästa pizzabagare. En dag går Johan hem till sin bästa vän Kalle och upptäcker att Kalle ligger med Johans ex, Kristin, som Johan fortfarande tycker om. Johan rusar ut och blir förtvivlad. Bla bla.

 

Hoppas det hjälper!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...